Afscheid nemen en verwelkomen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Afscheid nemen en verwelkomen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen en verwelkomen

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

22 November 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka,

Het is weer woensdag! Het is weer tijd voor een blog.

Allereerst wil ik melden dat ik hard aan het werk ben met de feedback die ik gekregen heb van mijn stagebegeleider. Ik probeer mijn hobby: toneel, meer te verwerken in de behandeling. Zo kwam het dus dat ik vorige week met een kindje heb getoverd tijdens de behandeling. Ik vond het leuk, het kind vond het leuk EN we waren bezig met het behalen van het doel. Conclusie: win win win situatie. Ik heb wel het idee dat ik op die manier een opening gevonden heb om aan mijn leerpunten te werken. Ik ben er zeker nog niet maar kan op deze manier wel goed aan mijn leerpunten werken!

Vorige week donderdagavond zijn Pam en ik weer gaan aquafitten, ook ging Eileen vandaag mee, gezellig! Vandaag veel met de armen bezig geweest dus ik had wel spierpijn verwacht dag erna (had ik gelukkig niet de dag erna haha). Tijd ging heel snel en het was weer een leuke les.

Vrijdags weer een lange dag stage gehad waarbij we weer veel in de auto moesten zitten. Die avond hadden we afscheidsetentje van Anne omdat Anne zaterdag na 3 maanden weer terug naar Nederland zou gaan. We waren met 15 stagiaires en gingen met z'n allen naar Blauwgrond om daar bij een Warung te gaan eten. Het is wel een stukje in de taxi maar dan heb je ook wel echt een lekker goedkope maaltijd. Voor 41 SRD had ik een groot bord bami met kip, 2 stokjes kaaimansaté en een lekker drankje, goedkoop dus! Het was heel gezellig maar ook wel dubbel omdat het natuurlijk het 'laatste avondmaal' van Anne was. Hierna ging de helft van de groep nog op stap, waarna wij naar huis gingen omdat wij de dag erna weer stage zouden hebben. OJA, we hebben trouwens vrijdag ook een nieuwe huisgenoot gekregen: Chayenne. Zij loopt stage bij SuForYou en woont tot begin januari bij ons in huis waarna zij in een ander huis in Paramaribo gaat wonen (dan zitten wij namelijk weer vol).

Zaterdag na stage zaten Lysanne, Jolien, Pam, Joy, Esmee en ik nog een tijdje bij Anne op haar kamer terwijl zij de laatste dingen aan het inpakken was. Raar hoor, zo'n lege kamer! Om half 3 kwam Tino haar ophalen en was het toch echt tijd voor haar om te vertrekken. Iedereen knuffelen en werden ook een paar traantjes gelaten. Toch raar als je 2,5 maand samen gewoond hebt en veel gedeeld hebt en dan de eerste ECHT naar huis gaat. Anne nogmaals bedankt voor de gezelligheid!!
's Avonds gingen Pam, Jolien, Chayenne en ik naar de bioscoop: A Bad Moms Christmas. Blijkbaar is deze in Nederland nog niet in de bios, hier lekker wel haha. Het was een heerlijk chill meidenavondje. Drankje, popcorn, leuk gezelschap en een leuke film, heerlijk!

Zondag was weer een heerlijke lazy sunday, kan ik hier echt van genieten! Zo konden we maandag weer vol energie aan weer een nieuwe week beginnen! Maaaaar voor dat het maandag was, was het eerst zondagavond.. Rond 23.00 lagen wij allemaal net in bed toen wij in een keer hard lawaai hoorden. We dachten eerst dat het vuurwerk was (hoor je hier namelijk wel vaker) nadat we er snel achter kwamen dat het schoten waren welke wel heel dichtbij waren. We hoorden een aantal schoten achter elkaar en hoorde wat slippende en remmende auto's. Een aantal huisgenoten zijn voor het raam gaan kijken wat er aan de hand was (het was namelijk precies tegenover ons huis). Inmiddels stond dan ook de hele straat vol met auto's en mensen die waren komen kijken. Via deze link kun je lezen wat er precies was: http://www.politie.sr.voorbereide-roofoverval-kost-een-rover-het-leven/
Jolien liep de dag erna naar de Chinees en zag ook nog een plasje bloed liggen, ieuw. Ik ben die avond niet gaan kijken en ben ook niet mega geschrokken maar is toch spannend dat er zoiets heftigs zo dichtbij is.

Maandagavond gingen Jolien, Lysanne, Pam en ik met Matthijs uit eten bij de Waag omdat ook hij deze week terug naar Nederland gaat. Dus we hadden weer een afscheidsdiner, gek hoor. Iedereen die naar huis gaat vind het ook wel dubbel. Aan de ene kant wil je naar huis om weer bij je eigen familie en vrienden te zijn. Aan de andere kant is het hier ook heel chill, lekker weertje en je hebt inmiddels hier ook je eigen vriendengroep en je eigen leven. Maar toch, je stelt je in op de tijd dat je weer naar huis gaat. We hebben heerlijk gegeten en van Matthijs afscheid genomen (tot op de reunie in Nederland!).

Dinsdag na stage had ik ook weer een eetafspraak. Ik had namelijk afgesproken met Vera en Inge om te gaat eten bij Bar Zuid. Zij zijn nu namelijk 2 weken in Suriname voor een studiereis. Het was heel leuk om te horen wat zij allemaal doen hier en wat ze van Suriname vinden, voor mij is het inmiddels al zo normaal geworden allemaal. Op deze manier kwam er toch een beetje Peel en Maas naar mij in Paramaribo (Vera uit Kessel en Inge uit Maasbree). Dus zij speelde even voor mijn paps en mams hahaha. Lady's geniet nog van jullie studiereis!!

Inmiddels zijn ze trouwens nog steeds vanalles aan het klussen bij ons huis... De dakgoot is (volgens mij) zo goed als klaar na vandaag. Ook hebben ze onze trap verzet. Nu hebben ze een gat midden in ons terras gemaakt waar de trap loopt. Zo is het pad naar het zwembad iets breder en is het ook makkelijker voor mensen die met koffers die kant op moeten. Prima plan, alleen jammer dat wij 2x na moeten denken voor wij in ons ondergoed over het terras lopen (die neiging hebben wij allemaal namelijk wel vaker). Ik hoop dat de rust snel wedergekeerd is en dat we weer 'naakt' rond kunnen lopen in ons huis, hahaha.

Oja, zaterdag is onafhankelijdsdag dusssss... Nationale vrije dag!
Dit wil zeggen dat Pam en ik na vandaag 4 dagen vrij hebben (op een huisbezoek na)!!!! Lekkerrrrrr!!

Ook hebben Pam en ik 3 tripjes gepland in de Kerstvakantie (ja, wij hebben tussen kerst en nieuwjaar 2 weken vakantie, ook lekker!). Wij gaan dan naar Apiaati, Fredberg en Bigi Pan. Dus ook een mooi vooruitzicht!

Dit was het weer voor deze week. See you next week!

xxxxxx

  • 22 November 2017 - 18:14

    Anne:

    Haa zus,
    Good det stich zoe good dien blog bej hoajs en detse os zoe fijn op de hoeft hoajs!
    Wat jammer det er 2 weggaon (zien) maar ouk leuk um weer nieje minse te zeen! :)

    Toppie detse toneel derbej betreks de kins ut!
    Ik bin trots en ouk erg blie alsse weer thoes bis en wej weer samen vasteloavend kinnen vieren!!!

    Xxx Anne

  • 22 November 2017 - 19:00

    Milly:

    Ha Jillie,
    Fijn positieve geluide te huure, op dae scheetpertie nao den!
    Tis now n drukke tied heej dus de daag vleege um en dan beginne we auk langzaam aaf te telle desse wer thoëskumps!
    Maar blief geneete en gaon dr veur!!
    Dieke kus xxxxx

  • 23 November 2017 - 13:06

    Gerheijnenstoffels@ziggo.nl:

    Gisteren met open mond je blog gevolgd en wat een indrukken maak je toch
    in een hele week mee . Zoetjes aan komt nu ook de tijd dat er meisjes, of jongens naar huis gaan en
    dat er nieuwelingen bij komen.
    Lijkt me echt weer eens wat anders, die hebben van alles te vertellen van de buiten wereld en jullie zitten zo lang eigenlijk al op deze plek en hebben heel veel te vertellen .
    Fijn en goed dat het met de stage plek goed opschiet, ik hoor dat je er ver voor moet gaan , ik heb geen idee. Zolang in een auto zitten !! Is er steeds druk verkeer op de wegen, zoals hier in Nederland , dan ben ik altijd blij dat ik geen auto mee rijd . Familie Zetsen , heeft een prachtige nieuwe auto, ik heb er al in gezeten. Vorige week Zondag Pannekoeken gegeten in Hagerhof. heel gezellig , met 1 kind en die nam Sem van de buren mee ook heel leuk !!
    Dat was nog voor mijn verjaardag , ik mocht ook zelf betalen ... !!!
    Mooi nieuw Restaurant met veel tafels en stoelen , waar voorheen de marmotten en de muizen stonden . Buiten veel kinderen met ouders, die ook binnen iets kwamen eten of drinken .
    Vorige week is hier ook een nare schiet patij geweest, met 1 dode en die had met het geheel niets te maken . Erg naar en alles vol politie en met rood met wit band afgezet. Onze buurt krijgt wel de nare naam. achterbuurt, er wonen wel 8 verschillende nationaliteiten rond om.Er werden bloemen gelegd net acht bij mij en de slechte mannen !!?? zijn ook opgepakt. Er schijnt altijd veel ruzie en de omliggende flats te zijn ,vandaar de naam.
    Heb je het katte beest nog, die zal wel dik zijn, van de lekkere hapjes !//
    Vandaag 23 Nov, kon vanmorrege haast niet vooruit komen, windkracht 11 en dat aan Land. ik hoor dat je geen medelijden kent, laat maar zitten !!! Jou lieve Moeder was gisteravond, alleen hier met een mooie Kerst krans voor op tafel. echt een pracht exemplaar. Je
    kent ze wel, Mam heeft en doet dat elk jaar.
    Ga verder vol hoop en veel zien de komende weken in, nu al aan het aftellen !!!!! jij durft en maak er wat fijns en goed van ik ben veel beren trots op je en laat veel horen daaaag


    lieve groet ook aan je medeburgeressen en mannen Oma Ger xxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 32957

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: