Dat kan alleen in Suriname.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Dat kan alleen in Suriname.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Dat kan alleen in Suriname..

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

10 Januari 2018 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Ik was bijna vergeten dat vandaag mijn 'blogdag' is, ik moet toch weer even in het blogritme komen hoor! Gelukkig heeft oma mij helpen herinneren!

Vorige week dinsdag (onze laatste vakantiedag) wilde dus gaan uit eten bij de Airportbar.. Eenmaal daar aangekomen bleek deze dicht te zijn, shit. Veel restaurantjes etc. blijven hier na nieuwjaar blijkbaar een paar dagen langer gesloten, deze dus ook. Uiteindelijk kwamen we bij een Chinees (dit keer niet de supermarkt maar een restaurant). Hier hebben we uiteindelijk ook lekker gegeten!

Woensdag was toch echt weer onze eerste stagedag. Ik kan je vertellen, ik moest wel echt weer even inkomen.. Voor de vakantie had ik zo'n ritme qua stage, maar nu moest ik toch weer even nadenken over alles. We hadden gedacht dat er veel cliënten niet zouden komen aangezien de kinderen hier nog vakantie hadden tot 5 januari (ja op vrijdag moesten ze weer naar school). Uiteindelijk viel het best mee, en gingen de meeste behandelingen gewoon door. Ook merkte ik dat ik toch sneller terug in het ritme kwam dan ik gedacht had!

Donderdag had ik eerst een huisbezoek waarna ik de tijd verder gebruikte voor het voorbereiden van behandelingen etc. Ook maakte Pam en ik nog een fietstochtje door Paramaribo. We moesten namelijk nog naar het zwembad om daar onze borg terug te halen en Pam moest ook nog een doos halen. Ze wil namelijk een doos met spullen naar Nederland sturen. Aangezien ze op de heenweg al 0,5 boven het gewicht zat is de kans heeeel groot dat het nu niet gaat passen. We besloten ook maar meteen even langs de Tulip te fietsen om nog wat boodschappen te halen. Nadat we 2 uur door Paramaribo gefietst hadden kun je je vast voorstellen dat we het goed warm hadden toen we weer thuiskwamen. We besloten heel verstandig om 's avonds niet op stap te gaan, zodat we vrijdag ook nog productief aan school konden werken. Goed he? haha.

Vrijdag was qua school/stage een productief dagje maar verder heb ik niet veel gedaan, ook eens lekker! Dit was trouwens ook een mooie dag geweest om te zwemmen, maar helaas is ons zwembad WEER kapot. Dit keer is hij zo erg kapot dat ze een nieuwe voor ons gaan regelen. Ik ben alleen bang dat deze er pas komt nadat wij weg zijn... Nu moeten we dus even een andere manier vinden om nog een beetje bij te kleuren voor we naar Nederland gaan!

Zaterdag hadden we weer stage en zijn weliswaar ALLE cliënten op komen dagen, woehoe! Ook is de band van Pam's fiets gesneuveld. Pam had al een fiets waarvan ze iedere keer voor het fietsen haar banden op moest pompen. Toen we bij stage weg wilde fietsen zagen we dat haar achterband echt helemaal plat was, voor haar dus een zware fietstocht naar huis.... 's middags had ik een afspraak voor een massage. Ik had namelijk al een aantal dagen last van mijn rug, ik heb er zelfs 2 dagen slecht door kunnen slapen. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het slechte bed wat ik heb. Er blijft namelijk een kuil achter op de plek waar ik gelegen/gezeten heb.. niet echt bevorderlijk voor mijn rug he? Ik had om 15.00 een afspraak maar toen ik daar aankwam zeiden ze dat ze mij hadden proberen te bellen of ik een half uurtje later kon.. geen probleem ik wacht wel. Bij binnenkomst kreeg ik ook een paar slippers. Ik moest mijn eigen slippers in het rek zetten en mocht hun slippers aandoen om binnen mee rond te lopen. Om 15.40 werd ik dan eindelijk geholpen. Ik werd na een kamertje gebracht waar ik mijn kleding uit mocht doen en op de bank mocht gaan liggen. Even later kwam er een andere mevrouw, zij ging mij een full body massage geven. Ik was best wel bang dat het pijn ging doen, ook omdat ik zoveel last van mijn rug had. Toen ze eenmaal bij mijn rug was deed het bijna geen pijn. Zij gaf ook aan dat mijn rug niet vastzat maar dat het waarschijnlijk in mijn ruggengraat zat. Mijn lichaam gaf volgens haar aan dat het moe was, dat ik heimwee had en naar huis wilde. Ik schrok hier best wel van, best heftig dat ze mij dat zo kan vertellen door het masseren van mijn lichaam. Ik vertelde haar dat ik er wel naar uit kijk om naar huis te gaan maar dat ik ook graag nog even mijn periode afmaak hier hoor! Eenmaal thuis na deze massage zat ik natuurlijk helemaal onder de olie dus moest ik toch verplicht onder de warme douche! 's Avonds zijn Pam en ik met z'n tweeën naar de bioscoop geweest, naar de film: The Greatest Showman. Wij vonden dit beide een superleuke film. Er gebeurde alleen iets tijdens de film wat alleen maar in Suriname kan gebeuren... Na ongeveer 1,5 uur viel het beeld van de film weg en hoorde we alleen nog het geluid.. Daar zaten we dan in het donker.. Gelukkig zijn er meteen mensen gaan waarschuwen waardoor dat ze uiteindelijk een stukje terug spoelde en we de rest van de film fijn af konden kijken. We moesten toch lachen om de situatie hahah!

Zondag was een chilldagje die ik gebruikte voor het bijwerken van mijn stage- en schoolopdrachten. Klaar voor de nieuwe en volle stageweek!

Maandag gingen Pam en ik eerst even naar de stad om nog wat kleinigheidjes te kopen. Pam is namelijk hier aan het shoppen voor haar carnavalsoutfit. Ook kochten we kleinigheidjes die we als afscheidscadeautjes kunnen geven aan de cliënten op stage. Ook kwamen vandaag de onderwerpen online voor de afstudeeronderzoeken. Uit deze onderwerpen moet iedereen 3 keuzes aangeven en deze motiveren. Aan de hand hiervan wordt dan bepaald wie welk onderzoek gaat doen. Hier heb ik me vanmorgen goed in verdiept, en de keuzes zijn gemaakt... nu afwachten! 's Avonds was het 25 graden, stond er een windje en zat ik met een lakentje in de hangmat... ik had het koud! Ook merkte ik dat ik wat keelpijn kreeg...

Dinsdag was de keelpijn erger en merkte ik ook dat ik verkouden werd.. Om deze reden besloot ik dan ook 's avonds niet mee te gaan eten met Damiën, Michiel, Gaëlla en Pam. Ik kroop verstandig op tijd in bed. Toen ik vanmorgen wakker werd merkte ik dat het alleen maar erger was geworden, ik had een loopneus, hoofdpijn en had het ook afwisselend warm en koud... pfoe, verschrikkelijk! Dadelijk ga ik me toch maar eens aankleden en klaarmaken voor weer een aantal uurtjes stage. Ik heb 2 eigen cliënten vandaag dus moet toch even goed mijn best doen. Hopelijk valt het mee. Vanavond maar weer op tijd naar bed en morgen genieten van een dagje vrij!

Verder heb ik afgelopen week eigenlijk geen foto's gemaakt omdat er niet veel 'nieuws' is geweest. Ook ben ik me serieus aan het afvragen hoe me de kou in Nederland in godsnaam gaat bevallen als ik het nu hier al koud heb met 25 graden... pfoe! Even bikkelen dan dus! Vooral met de gedachten dat ik de dag nadat ik thuis ben de hele dag buiten sta.. Maar eerst ga ik nog even 3 weken genieten van het warme Suriname!

Dit was het voor deze week!

xxxxxx

  • 10 Januari 2018 - 20:20

    Anne:

    Super bezig Jill! Allemaal weer back to reality! Hier ook weer volop begonnen met stage en school! De eerste aflevering van nick en Simon gekeken helaas nog geen Jill tegengekomen haha! Zaterdag naar p&m., ik stuur je wel wat filmpjes en foto's haha ben je er toch een beetje bij! Jaaaaaaaaa 3 weekjes nog! Laatste loodjes let's go!!! Tot snel!

  • 11 Januari 2018 - 13:21

    Ger:

    Hoi Jill. Wat kun je in een heel klein openingetje en twee min stoppen met praten (rust pauze) EEN bLOG SCHRIJVEN VAN 3 a 4TJES !! hET Vloeit zomaar uit dat hoofdje van je,.. Wat me wel een beetje erg opvalt , ik geloof dat je de Nederlandse kilte en regenzones mist, want er wordt het een en ander geklaagd !!
    OM TE BEGINNEN HEB JE DE LEUKE VAKANTIE HEEL GOED DOORGEBRACHT EN IK KAN ME ZO VOORSTELLEN, DAT JE DAARNA WEER AAN DE GANG =MOET GAAN, BITTER TEGEN VALT
    Toch is iedere week en plek weer heel speciaal. ik denk dat dit bij ons, of bij jullie, als je werkt of naar scjool moet, niet zoveel tussen doortjes hebt als daar. .Jullie eten vaak en er zijn veel restaurantjes en gelegenheden waar je altijd terecht kunt. Lijkt me makkelijk. Ik denk, dat je dit alleen kunt ervaren, als je buiten je normale leven , dit gaat doen, wat jij nu doet, helemaal geweldig. heel lang om van te genieten, ook dat helemaal anders, ,Met beide handen en ik denk dat je er nog heel lang van zult denken, dat je veel hebt opgeschreven en met foto,s., Dat je een beetje aan aftakelen bent, zou het toch aan de temperatuur en het anders zijn, daar moet je lichaam ook aan wennen ,
    Fijn en gelukkig dat je stage dagen niet in het verschiet zijn geraakt en dat je je plek weer hebt gevonden en er weer gelukkig en blij mee bent. Nog ff Meidje en je wordt beslist een hele grote, Kleine Greijn, Dapper en ze zal eens wat laten zien en dat heeft ze al allemaal gedaan met veel elan en groots gemoed !!!!! lAAT DE LAATSTE WEKEN NIET VOORBIJ GAAN, DAT GELOOF IK ZEKER NIET EN MAAK ER EEN GEWELDIG EINDE VAN. jE HEBT NOG EEN PAAR WEEKJES VOOR DE sURINAMES BOEG EN GENIET NOG MET VOLLE TEUGEN VAN HET SPECIALE, HIER IS HET MAAR GEWOONTJES , MAAR OOK HOOPVOL MET JOU LEUKE EN ENIGE ACHTERGROND.
    vAN mORGEN WEER DE gYM MEIDEN GETROFFEN , NIET IEDEREEN WAS WEER AANWEZIG, TOCH NOG OP VAKANTIE DACHT IK !! mET DE KOFFIE, WERDEN DE TAFELTKJES WEER NAAR ELKAAR TOEGESCHOVEN, ANDERS ZIT IEDEREEN ONGEZELLIG UIT ELKAAR EN DAT HOORT NOU NIET BIJ KWEBBEL TANTES, hET BLIJFT ALTIJD GEZELLIG, ONDER DE gYM WORDT NOOIT GEPRAAT, DUS KOFFIE, DAN HEBBEN WE DE TIJD EN DE PLEK.
    hET WEER HIER { hEEL BIZONDER. zONNETJE, MOET HET LUIK NEER LATEN ANDERS VERSCHIET DE BOEL, !!!! hAD WEL GEREGEND OP EEN BEETJE SNEEUW, MAAR HET WAS GELUKKIG NIET GLAD , 6 GR, EN GEEN WIND !! vANMIDDAG MAAR WEER BOODSCHAPPEN DOEN .(DAAR KOM JE NOOIT) VANAF, IK HEB ER GEEN HEKEL AAN. iK GA JE WEL WEL EEN APPJE STUREN EN VERWACHT BERICHT TERUG IK HEB NU OOK wIFI, ZEGT ME NIET ZOVEELLMOET WEL ER BIJ HOREN hEEFT sHIESA VOOR ME GEDAAN .(HULP) vAN AVOND GEBAKKEN PIEPERS MET RESTANT SPEKLAPPEN EN REST BRUINE BONEN .
    mAAK ER WARME DAG VAN, IK DOE MET JE MEE, ZONDER MUTS EN ZONDER HANDSCHOENENSTRAKS OP PAD., DAAAAG KNUFFELS EN GA JE GANG EN MAAK HET ONVOORSTELBAAR GOED DAAAAG oMA gER XXXXXXXX

  • 15 Januari 2018 - 20:51

    Gerda Van Hout:

    Ha Jill. De laatste loodjes. Afronden in de warmte en dan aan je onderzoek werken in de kou. Wat heb je gekozen. Kun je er nu al mee aan de slag of pas als je weer terug bent. loopneuzen en keelpijn klinkt erg bekend. Maakt dus niet uit of je in een warme of koude omgeving bent. Geniet van je laatste weken en tot snel weer in ons kikkerlandje. doeeeee.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 32903

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: