Gezelligheid! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Gezelligheid! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Gezelligheid!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

01 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi,

Ik maak zoveel leuke dingen mee dat ik dit graag wil delen. Vandaar dat ik nu alweer een blog typ! Wanneer ik straks langer hier ben zal de continuïteit van de blogs wel afnemen verwacht ik.

Terwijl ik dit typ is het 18.30 zit ik op mijn kamer met de airco op 25 graden en is het een beetje aan het onweren buiten. Ook begint het nu best hard te waaien dus ik verwacht dat er dadelijk een heftige regenbui komt. Mag best wel van mij, koelt het in ieder geval een beetje af!

Even terugdenken... afgelopen woensdagavond zijn wij met het hele huis ergens gaan eten. Voor Pam en mij was dat de eerste keer met de taxi. Dit moest namelijk wel aangezien fietsen hier niet veilig is 's avonds. Als je in Parmaribo in taxi wil raden ze je aan om 1660, 1665, 1680, 1690 etc. te bellen ongeveer een kwartier voordat je weg wilt. wanneer je belt is de kans heel groot dat er niemand opneemt dus probeer je maar een van de andere nummers. ALS je iemand aan de telefoon krijgt kan het ook nog zijn dat er geen taxi bij jou in de buurt is. Wij belde met de vraag of er 7 personen inpaste, er werd ja gezegd maar toen de taxi kwam bleek het een 'normale' personenauto te zijn. We waren op dat moment nog met 5 dus dan maar met 4 op de achterbank en daarna maar lopen met z'n 7en naar het eettentje. We kwamen uit bij een Surinaams BBQ eettentje. Hier bestelde we 'bout patat', oftewel een kippenbout met friet. Hier zat dat een heel klein beetje salade bij, aangezien Surinamers dit gewoon bijna niet eten. We kregen het eten in een afhaalbakje maar het was heerlijk gekruid dus een prima eerste avondmaal! Hierna zijn we toch maar met 2 taxi's naar huis gegaan. Is nog best lastig af en toe trouwens om te zeggen waar je precies bent, ik moet de stad nog even leren kennen hahaha!

Eenmaal thuis hebben we nog even met z'n allen op het terras gezeten. De helft lag lekker in de hangmatten, heerlijk! Die nacht sliep ik gelukkig al beter dan de eerste, maar ik was wel weer helemaal gesloopt. Toch even wennen dat tijdsverschil en die hitte.

Op donderdag ben ik om 10.00 met Pam en Lysanne de fiets op gegaan en zijn we eerst naar de bank gefietst om geld te storten voor ons visum. Gelukkig was hier goede airco want we zweette ons kapot na zo'n fietstochtje. Hierna fietste wij door naar de markt waar we met Arda af hadden gesproken om groente te kopen voor ons avondeten. De markt hier bevindt zich in een grote schuur/loods. Hier staan ontzettend veel kraampjes waar ze vooral veel groenten, kruiden, vlees en vis verkopen. Wij mochten hier ook nog vanalles proeven. Bijvoorbeeld zo'n kleine banaantjes, deze smaakte zoeter dan een gewone baan maar waren erg lekker. Ook proefde we een stuk fruit wat de kruising was tussen een pompelmoes (hier zijn Nederlanders in Suriname blijkbaar gek op) en een sinaasappel. Dit was erg lekker dus kocht ik hier voor een klein prijsje 5 stuks van. Voor ons avondeten kochten we kousenband (kende ik ook niet maar zijn van zo'n groene lange slierten), witte kool, peterselie en bosui. Rijst hadden we nog thuis en 's avonds zouden we de kip kopen. Aangezien het op de markt bloedheet was en totaal niet waaide was ons gezweet alleen maar erger geworden. Maaaar gelukkig stond daar op de hoek van de straat een man die schaafijs met een smaakje verkocht. Door de hitte smolt het ijs heel snel in je beker waardoor je een lekker verfrissend drankje had, precies wat we nodig hadden!
Ondertussen stonden we nog met twee Surinamers te praten (ofja eentje was eigenlijk Nederlands maar z'n hele familie woonde hier). Terwijl ik bijna niks zei in het gesprek wilde hij toch mijn nummer om contact met mij te houden.. ik wist even niet hoe ik netjes nee moest zeggen maar gelukkig redde Pam mij door te zeggen dat wij onze Surinaamse nummer nog niet uit ons hoofd kende .. pfuuw hahah.
Nadat we weer een beetje bij waren gekomen fietste Pam, Lysanne en ik nog door naar de Tulip. Dat is een mega grote Europese supermarkt. Hier hebben we even inkopen gedaan zodat we even vooruit konden thuis. We waren uiteindelijk om 14.30 helemaal bezweet thuis. Pam sprong het zwembad in en ik koos ervoor om even lekker koud te douchen (natuurlijk had ik het een half uur later alweer heet maja). Om 17.00 moesten Pam en ik op stage zijn voor een workshop over 'leespraat'. Dit is een methode voor kinderen met een beperking. We besloten met de taxi te gaan omdat we de weg nog niet wisten naar stage en omdat we niet het risico wilde lopen in het donker terug te moeten fietsen. Eenmaal daar ontmoette we Ilse, onze stagebegeleidster. Ze was meteen heel enthousiast en ook de praktijk zag er leuk uit. Helaas is er geen airco aanwezig maar moeten we het doen met een ventilator. Maar ook dat zal wel wennen. Op stage moeten we trouwens altijd een lange spijkerbroek en een donkerblauwe polo aan. Ook moeten we in de praktijk altijd op blote voeten lopen. ik moet zeggen dat je je toch sneller thuis voelt als je op blote voeten loopt! Na een leuke workshop kregen wij een certificaat en bracht Ilse ons weer naar huis.

Hier waren de andere huisgenoten al druk bezig met koken en konden we snel genoeg aan tafel. De kip kwam echter later aangezien deze nog niet gaar was. Er waren ook twee andere meiden die mee kwamen eten. Dit waren ook stagiaires en zij kenden een van onze huisgenoten. Na deze heerlijke maaltijd moesten we natuurlijk alles opruimen omdat je hier anders mega snel allemaal vieze beestjes krijgt. Dus met wat teamwork was dit zo gefixt en konden we met z'n allen naar een huisfeest van een ander studentenhuis. Hier kenden we bijna allemaal niemand dus gingen we even socializen. Om 00.00 kwam een partybus waar we met z'n allen opgingen. Dit is een bus met een open dak die dan een uur door de stad rijdt waarna hij ons afzette bij Havana, een discotheek. Hier hebben we nog een paar uurtjes gekletst en gedanst waarna we weer de taxi naar huis pakte. Het was een fantastische avond, iedereen dronk gezellig mee, iedereen danste en iedereen kletste met iedereen. Hier kan ik wel aan wennen!

Vanmorgen was het voor de meeste van ons minder chill, de kater was bij sommige nogal groot. Maar iedereen keek toch terug op een leuke eerste huisavond. Vandaag heb ik een verslag gemaakt voor school en verder eigenlijk niet veel meer dan in het zwembad gezeten en wat kletsen. Is ook lekker om een keer zo'n dagje te hebben en een beetje uit de hitte te blijven.

Op dit moment is het heel hard aan het regenen, waarschijnlijk is dit binnen een halfuurtje voorbij en kunnen dan gaan eten met z'n allen. Dus ik ga me even aankleden en vast klaarmaken om te gaan eten.

Na dit verslag denken jullie waarschijnlijk dat ik niks anders doe dan gezellig stappen en eten.. Dit gaat volgende week veranderen want maandag begint stage.
Morgen hebben Pam en ik gesprek op stage en dan gaan we de planning van de stage bespreken. We horen dan dus meer hoe en wat. Ik heb heel veel zin om te beginnen op stage, laat maar komen, ik ben er klaar voor!!

Dit was het weer voor vandaag. Ik zal de volgende keer zorgen voor een iets schoolser verslag hahaha.

xxxxxx

  • 02 September 2017 - 09:37

    Pap:

    Hey Jill

    Fijn , desse al zovuul hes geschreven !
    Now hebben we al ein good bield van wie t dao is .
    Heej is de letste paar daag niks bizons gebeurt en vanmiddag gaon we wer effe nao Guusje .


    Danke vur dien bericht!

  • 02 September 2017 - 11:26

    Mia Janssen:

    Haa Jill
    Al goed gewend dus, leuk om te lezen dat je het gezellig hebt.
    Groetjes van ons.

  • 02 September 2017 - 16:16

    Ger:

    Heb je hele relaas gelezen wat een ontdekking en wat een land . Zorg dat je je snel er thuis gaat voelen de hitte en omgeving waar jij het mee doen moet. Het zal je zeker lukken !! lieve groet Ger xx

  • 02 September 2017 - 17:01

    Annie Beurskens:

    Ha Jill ,

    Superleuk om jou avonturen weer te lezen , je bent al goed gesetteld zo te lezen.
    Alvast veel succes met je stage , wel een beetje balen dat je een spijkerbroek moet dragen met die warmte .
    Heel veel plezier gewenst in ieder geval !
    Groetjes en liefs Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 32894

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: