Weer wat geleerd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Weer wat geleerd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Weer wat geleerd!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

20 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Three weeks now;
- 3 weken in een dagelijkse temperatuur van ongeveer 34 graden overdag, 26 graden 's nachts.
- 3 weken slapen in een airco die op 26 graden staat (eerst 25).
- 3 weken met gezellige huisgenoten. Eerst met 7, nu met 9.
- 3 weken zeggen dat je naar de 'Chinees' gaat en dan eigenlijk gewoon naar de supermarkt gaat.
- 3 weken bijna alleen maar kip, rijst, bami en roti eten.
- 3 weken bijna non-stop zweten.

Om te beginnen, het gaat goed hier. Ik heb het naar mijn zin in het huis, het land en op stage. Inmiddels al 2 weken stage gehad waarbij ik steeds meer zelfstandig uit mag voeren en ook al veel verantwoordelijkheden heb. Ik heb al een paar cliënten compleet overgenomen. Dus dat is alleen maar positief! Nu hebben we 2 weken cliëntvrije weken waardoor we geen cliënten zien maar enkel bezig zijn met voorbereiden op stage. Dus nu 2 rustigere weken.

Vorige week donderdagavond was er vanuit SUforYou (organisatie die veel organiseert voor de stagiaires in Suriname) een gratis Partybus geregeld. Wij als Kwatta's (=zo noemen wij ons als huis), moesten hier natuurlijk bij zijn. Omdat Pam en ik dag erna vrij waren zijn wij, langer dan de rest van huis, nog mee de stad in gegaan. Hier kwamen we Kenny B nog tegen, hij was hier ook op stap! Wij moesten hier natuuuurlijk mee op de foto. Vooral omdat Pam al vanaf het moment dat wij het vliegtuig instapte zei; ik hoop dat we Kenny B tegenkomen hahaha. Voor degene die hem niet kennen, typ maar even op youtube in: Kenny B - Parijs. Dan weet je waarschijnlijk wel wie we bedoelen. Nadat we beide versierd werden door zogenaamde 'stagiairejagers' zijn wij bij mensen die wij kenden van SUforYou in de auto gestapt en hebben zij ons veilig thuis gebracht. Maar toen.... toen bedacht Pam dat het een slim idee was om frikadellen te bakken, dus deed ze veel olie in de pan en begon met bakken. Aangezien ik ook even mijn bijdrage wilde leveren draaide ik 1x de frikadellen om en BAM... 3 mega blaren op mijn hand, AUW! Hoe ga je in godsnaam slapen met een hand die in de fik staat? Het eerste plan was dat ik bak water naast mijn bed zetten waar ik mijn hand dan in kon doen (het deed namelijk meteen pijn als mijn hand niet onder/in het water zat). Dit was geen succes want de halve bak viel op... nieuw plan: handdoek onder de kraan houden en deze om mijn hand wisselen. Zo ben ik uiteindelijk in slaap gevallen. Wat ik hiervan geleerd heb (en Pam denk ik ook)? Geen frikadellen bakken na het stappen. Inmiddels zijn alle drie de blaren kapot en is het aan het helen. Wanneer ik de deur uitga doe ik er een gaasje en een verbandje op zodat er geen vuil in kan. Heel fijn dat ik 2 geneeskunde studenten in huis heb die mij hier mooi mee kunnen helpen! Verder heb ik er gelukkig bijna geen last van (gehad).

Vrijdag was een rustige dag waarna we zaterdag na stage begonnen met de voorbereidingen voor het huisfeest van die avond. Aangezien Lysanne 's avonds om 00.00 jarig zou zijn hadden Pam en ik alvast bij 'Fernandez' (=grote bakkerij) lekkere gebakjes gehaald. Eerder deze week was er ook al een leuke tas gehaald als cadeautje. Die middag gingen we ballonnen opblazen, chips en drank halen en onze huisvlag afmaken (jaja, mijn idee. We hebben een huisvlag van de 'Kwatta's' waar iedereen van ons huis op staat, heel leuk!). Nadat 's avonds iedereen het eten op had moest Lysanne buiten wachten en gingen wij met z'n allen naar binnen zodat we ons zingende kaarsje in het gebakje konden doen en in een rij met de cadeautjes (tas EN zelfgemaakte kroon) naar buiten konden lopen. Surinaamse tijd was het nog geen 00.00 maar Nederlandse tijd wel, dus ging prima! Lysanne was heel erg verrast en na een snelle opfrisbeurt was iedereen klaar voor het feest! We hadden op facebook doorgegeven dat iedereen tussen 21.00-22.00 moest komen aangezien we geen bel op de poort hebben dus niet weten of er dan iemand aankomt. Aangezien onze buurvrouw vrij snel begon te schreeuwen en met stenen ging gooien omdat we volgens haar teveel herrie maakte, besloten we (in overleg met de buurvrouw) dat we om 1.00 zouden stoppen en dan naar de stad zouden gaan om verder te feesten. Ik was zeer verstandig om 1.00 naar bed gegaan zodat ik me de dag erna goed zou voelen tijdens onze trip. Maar het was een leuk feest met ongeveer 50 mensen (de een kende ik beter dan de ander). Leuk dat we gewoon een huisfeest kunnen geven terwijl we hier pas 3 weken zijn.

Zondag was het tijd voor onze eerste echte trip. We gingen met 15 mensen op een vissersbootje om dolfijnen te spotten op de Suriname rivier. Ik heb ze zelf niet goed kunnen vastleggen omdat ze steeds maar even boven water zijn, zo snel is mijn camera niet haha. Maar ik heb ze wel gezien en dus even een foto van iemand anders op de foto gepakt voor op facebook. Heel leuk om dolfijnen eens in het wild te zien. Dat is wat anders dan in het Dolfinarium! Hierna gingen we met het bootje naar plantage 'Rust en Werk'. Deze ligt aan de Commewijnerivier. Hier stond er een andere gids voor ons klaar die ons vanalles uitlegde over het dorpje daar, want dat is het eigenlijk. Het viel me op dat er meteen een rust over je heen komt wanneer je daar binnen stapt. Ze zijn daar veel meer terug in de tijd dan in Paramaribo, veel meer ontspannen. Deed me een beetje denken aan Tanji (=plaatsje waar ik verbleef in Gambia). De gids liep met ons mee naar zijn eigen huis waar hij 4 kittens had die we ook even vast mochten houden, heeeeeel schattig! Hij had ook een Kaaiman en een schildpad die we vast mochten houden, heel vet. Aangezien ik het verbandje om mijn hand had heb ik ze niet vast gehouden omdat ik mijn hand niet kon wassen daarna. We liepen nog een stukje verder waarna we een katoonplant zagen, verschillende theeplanten, anijsplant en vruchten die allerlei ziektes konden genezen. Hierna stapte we weer op de boot, op naar het volgende plekje waar we wat te eten kregen; nasi, bami of roti. Na nog een stukje varen stopten we bij Nieuw-Amsterdam waar we een stukje gingen lopen. Iedereen had het zoooo heet hier, my god.. We liepen pal in de zon, nergens schaduw en iedereen was moe. Conclusie: slopend. Snel weer de boot op en terug naar Paramaribo. Thuis was iedereen moe dus gingen we op tijd slapen! Het was in ieder geval een heerlijke dag!

Maandag, dinsdag en vandaag is er niet heel veel spannends meer om te vertellen. Heb weer Skip-bo gespeeld, lekker rood wijntje gedronken, skype gesprek gehad met een docent van school zodat we wat meer duidelijk hebben over de opdrachten.

Oja, gister zijn Marten, Eileen, Pam en ik gaan voetballen via SUforYou. Om 19.00 moesten we verzamelen bij het voetbalveld en kon het beginnen. De vrouwen moesten op een ander veld dan de mannen (waar ik achteraf heel bij om was omdat de Surinamers die mee deden wel heel serieus waren). Wij als vrouwen waren (op 2 na) allemaal met 0 voetbalervaring dus we waren aan elkaar gewaagd zal ik maar zeggen. Al met al lekker gesport en weer helemaal kapot gezweet. Dus volgende week weer denk ik zo!

Verder is Bikkel inmiddels bijna de hele dag bij ons. Huisgenoten hebben zelfs kattenvoer voor hem gekocht. Dus weg gaat hij niet meer hahaha.

Ik vind het heel leuk om te horen dat er zoveel mensen zijn die mijn blog lezen, dus blijf het vooral doen! Als jullie nog vragen hebben, laat me dit maar weten dan heb ik wellicht weer een nieuw onderwerp voor de volgende blog!

xxxxx

  • 20 September 2017 - 20:29

    Debby:

    Klikt top Jill........lekker genieten daar! En een huisgenootje erbij......leuk zeg. Altijd gezellig een kater in huis

  • 20 September 2017 - 20:35

    Jill Greijn:

    Zeker Debby! Wets dig alles van, toch?

  • 21 September 2017 - 13:08

    Gerheijnenstoffels@ziggo.nl:

    Lieve Jill. Wat een enorm verslag en die kleine lettertje, maaaar ik ben er helemaal en geniet van het stuurse verhaal, waar je optimaal van kunt genieten. Aan de warmte zal wel moeilijk zijn,bijna nooit, of weinig koelte!! uitgaan hoef je daar ook niet te leren, dat is dikwijls raak en op vele plaatsen.
    Je zult daar zeker de weg gauw kennen, is het een groot stuk Dorp of plek waar je woont. ??
    Heb een leuke fiets vakantie gehad, met de Zussen, geen val partijen en leuke paden van een grote en duidelijke fietskaart. Dinsdag een Nieuwe Borst gekregen en hij het zit goed en ziet prima uit,
    Zo, nu ben je ook op de hoogte. ik wens je nog vele fijne schitterende warme dagen en laat weer snel wat horen
    Echt ik wacht erop daaaag knuffels in de koelte van mijn tuin Blerick Oma xxxxx

  • 22 September 2017 - 09:54

    Eugenie:

    leuk wér um te laeze.

  • 23 September 2017 - 13:37

    Geert En Mia:

    Leuk om weer je verslag te lezen, veel plezier daar,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 919
Totaal aantal bezoekers 32883

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: