(S)quad rijden en meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu (S)quad rijden en meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

(S)quad rijden en meer!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

27 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Weer een week voorbij, dus weer tijd voor een nieuwe blog. Ik ga proberen dit ritme vol te houden en iedere woensdag een blog te plaatsen!

Inmiddels al 4 weken in Suriname! En wat heb ik afgelopen week nog allemaal gedaan?

Donderdag en vrijdag zijn we met onze stagebegeleidster meegegaan toen zij een dyslexietraining moest verzorgen. Er hingen 2 airco's in dat lokaal (1 stond op 16 graden, en de ander op 23 graden). Conclusie: Pam en ik hadden het koud en besloten de tweede dag een vestje mee te nemen!

Donderdagavond zijn we eerst met bijna het hele huis gaan eten bij 'Sarinah'. Dit is een Indonesisch restaurant. Dit was het eerste echte restaurant wat ik gezien heb in Suriname. Hier kwamen ze gewoon aan je tafel vragen wat je wilde eten/drinken en kreeg je een normale menukaart (met veel keus). Heerlijk gegeten! Matthijs, Eileen, Pam en ik gingen hierna naar de bioscoop (ja ook die heb je in Paramaribo, is geloof ik wel de enige in heel Suriname maar goed). Op aanraden van Matthijs en Eileen gingen we naar 'Kingsman 2'. Ik kende de film van te voren niet, maar ik vond hem erg leuk. Bij de bioscoop kochten we allemaal een grote bak popcorn en een grote beker drinken. Even omgerekend waren we €5,90 kwijt voor het kaartje, popcorn en drinken. Dus lekker goedkoop naar de bioscoop! Oja, de rugleuning van de stoelen in de bioscoop kon je net een beetje naar achter duwen waardoor je net iets relaxter zat. Goed idee voor in Nederland in de bioscoop!

Vrijdag was een rustige dag. Ook lekker!
Zaterdag gingen Pam en ik samen met Ilse naar 'the Hub' om kinderen met taal- spraakproblemen te screenen. Kinderen konden zich hiervoor inschrijven waarna ze door ons gescreend werden. Dit was erg leerzaam omdat Pam en ik zelf screenings afnamen en ook de resultaten soms zelf mochten bespreken met ouders. Aankomende zaterdag mogen we weer! Op de facebookpagina van 'the hub' staan foto's van deze ochtend. Ik zal er ook 2 van toevoegen bij deze blog.

Zondag stond het volgende tripje gepland: quad rijden en ziplinen!
We moesten om 8.30 verzamelen waarna we met een busje naar Parabello reden. Hier vertelden ze ons dat we ons in twee groepen moesten splitsen. We waren namelijk met 8 personen maar er bleken maar 3 quads voor ons beschikbaar te zijn. Marten, Eileen, Pam en ik gingen als eerste ziplinen. We kregen zo'n mooi, lekkerzittend (uhum) tuigje aan en we konden beginnen. Ook kreeg je aan je rechterhand een 'rem'. Dit was een plastic dingetje met een soort leer(?) aan de binnenkant. Wanneer je wilde/moest remmen moest je je rechterhand achter je neerzetten op de kabel en jezelf een beetje optrekken. We begonnen bij een lage zipline waarna we steeds hoger gingen en uiteindelijk dus ook een lange zipline over het water hadden. Tussendoor moesten ze nog even onze kabels korter maken omdat we anders sowieso het water zouden raken. Voor Marten hielp dit niet, want hij kreeg een zeiknatte kont/rug hahah. Er staan een filmpje van het ziplinen op mijn facebook, dus kijk vooral!
Hierna gingen we eten (bami of nasi, erg verrassend haha), mochten we even zwemmen en moesten we wachten tot de andere helft van de groep terug was. Ondertussen kwam er een man van Parabello naar ons toe met de vraag of we mee wilde kijken naar de slangen. Wij gingen maar al te graag mee! Ze hadden 4 slangen waarvan we er 1 vast mochten houden: Boa Constrictor. Dit was wel nog een kleintje (ze kunnen namelijk 4 meter worden). Eileen en ik wilde hem wel vasthouden, dus werden er foto's gemaakt. Een slang voelt wel heel raar aan hoor. De huid voelt als rubber en als je hem vast hebt voelt het als een grote spier. Was wel heel vet! (ook hiervan zal ik een foto bijvoegen)
Hierna mochten wij EINDELIJK gaan quad rijden. Aangezien wij maar met z'n 4'en waren en alle quads mee moesten, moesten wij onderweg 3x wisselen. Er was steeds dus 1 quad waar iemand achterop zat en 2 die alleen reden. Zo kwam het uit dat ik uiteindelijk de hele tocht (2 uur en 15 min) zelf heb mogen rijden, heel vet maar wat had ik kramp aan mijn duim aan het einde (je moet namelijk gas geven met je duim). We reden over verschillende soorten terreinen. Alleen hadden wij wel het geluk/pech dat het hard geregend had waardoor je overal modderplassen had en het zand vaak erg week was. Zo reden wij bijvoorbeeld een stukje door de jungle waar je enkel de groeve van de quad had en dus goed moest sturen en gas moest blijven geven, anders zat je vast! Ook had je ergens een kuil waar we doorheen moesten, dit had natuurlijk een speciale manier van benaderen. De gids gaf ons de uitleg (lekker onduidelijk) waarna hij ons een voor een erdoor loodste. Ik moest uiteindelijk 3x terug, maar het is gelukt. Maar ik moet zeggen, ik voelde me wel stoer hoor op zo'n quad!! Uiteindelijk waren we ook lekker vies (vind ik leuk haha) en konden we weer met het busje terug naar Paramaribo. Eenmaal thuis aangekomen waren we allemaal redelijk K.O. dus lagen we vrij snel in bed.

Deze week hebben wij weer een cliëntvrije week dus weer rustig qua stage. Ben elke dag een paar uur geweest voor het voorbereiden en ben verder thuis ook veel aan het werken aan lesplannen en behandelplannen.

Morgen gaat Matthijs naar zijn eigenlijke studentenhuis (hij is hier 3 weken geweest omdat in zijn eigenlijke huis niemand anders was) dus gaan we vanavond met het hele huis eten bij 'Sarinah' (ja alweer, maar iedereen was hier heel erg fan van haha). Morgen komt het broertje van Arda hier voor 2 weken wonen, dus ben benieuwd!

Het regent trouwens de laatste paar dagen iedere dag. Als het hier regent, regent het ook meteen mega hard. Dus de 'droge tijd' is niet altijd even goed te merken hier haha. Al moet ik zeggen dat ik de regen niet erg vind, dan koelt het tenminste een beetje af.

Morgenavond gaan Matthijs, Jolien, Pam en ik werken bij een feest wat georganiseerd is bij 'Torarica'. Hierbij mogen Matthijs en ik van 18.30-1.00 achter de bar staan en verdienen we ook nog iets, dus mooi meegenomen. Ben benieuwd!

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Tot volgende week woensdag, dan zorg ik voor de volgende blog!!

xxxxx

  • 28 September 2017 - 10:32

    Pap:

    Hey Jill

    Geweldig desse naeve de stage die good geit , auk nog leuke dinge meimaand met ein fijne groep minse um dich haer !

    Groetjes Pap en Marion

  • 28 September 2017 - 11:35

    Gergerheijnenstoffels@ziggo.nl:

    Lieve Jill. Wat een leuke .uitgebreide Blog. Ga op deze voet of hoe noem je dat ,,,verder. Wat een prachtge plek om stage te lopen. Wij en dat zijn er vele.op onze Leeftijd. Vertel ik vaak mijn verhaal met jou daar ginter in Suriname. Wij gingen vroeger gewoon naar een andere school, om te kijken en te horen Hoe ver ze daar waren en wij hadden,ik tenminste niet een beroep, wat we wilde, Het was toen ook Oorlogstijd.
    Veel scholen werden bezet door Engelse of Duitsers,Na de Oorlog mocht ik 3 keer in de Maand naar Vught
    om te leren met materiaal knutsel dingen te maken. Geen materiaal aanwezig, alleen afval en bewaar dingetjes, waar we dan iets van kunnen brouwen. Hopelijk maak je van je belevenissen een groot en mooi](Logboek) of Blogboek !!! Je maakt toch veel mee, om op papier te zetten om nooit te vergeten. Blij dat je ook fijn aan de stageplek toekomt en de rest is alleen maar genieten, ik volg je ,ook de fotos. heel speciaal
    allemaal. Wat is het hier saai. maar Sinterklaas is bijna onderweg, heb al pepernoten naar Anouk gestuurd en ze mailde terug dat ze binnen 10 min op waren . snoepkont. daaaag laat echt gauw wat horen ik ben er zeker bij ook bij jou daaaaaag Liefs Ger xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 917
Totaal aantal bezoekers 32965

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: