Dag van de Marrons en andere feestjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Dag van de Marrons en andere feestjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Dag van de Marrons en andere feestjes

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

11 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Woensdag = blogtijd!
Even denken..

Vorige week vrijdag hadden wij onverwacht in een keer vrij, dus gingen Pam en ik samen met Jolien en Cem stappen. We hadden eerst afgesproken met Esmee en Joy om daarheen te gaan. Toen we bij hun huis kwamen gingen we met z'n allen naar weer een ander studentenhuis wat op loopafstand ligt. In principe raden ze je aan om 's avonds niet over straat te gaan, maarja omdat we met 6 personen waren vonden wij dat het prima ging. Wij moesten allemaal een best drukke straat oversteken, wat prima ging. Maaaar.. Joy en ik gingen rennend de straat over. Dus toen wij aan de overkant liepen kwam er een politieauto naast ons rijden en hij zei dat we dat beter niet meer konden doen en dat het gevaarlijk was. Oke meneer.. Wij hadden natuurlijk makkelijk de overkant gehaald hoor, maar toch lief bedoelt denk ik?
Toen kwamen we bij het huis op de Prinsessenstraat. Dit is een straat waar je 3 grote studentenhuizen hebt. Die waar wij hadden afgesproken had geloof ik zelfs 17 kamers!! Dan zijn wij maar een klein studentenhuis daar tegenover haha. Hier zaten we met z'n allen in de tuin waar het bloedheet was, hier kwam namelijk geen lekker briesje, dus lekker zweten (zoals vaker hier in SU haha). Na een tijdje werden er taxi's gebeld en gingen we met z'n allen naar 'Havana's'. Dit is een discotheek in Paramaribo waar het op donderdag meestal erg gezellig is.. zo ook deze avond! Lekker gedanst, drankjes gedronken en gekletst!

Vrijdag heb ik overdag rustig aan gedaan, bijgekomen van de leuke avond. 's Avonds gingen wij met een aantal huisgenoten uit eten bij 'Souposo'. Dit is een restaurantje wat bekend staat omdat ze een aantal verschillende/aparte soepen serveren. Nu ben ik niet zo'n soepmens, maar daar hebben ze ook aan gedacht. Behalve soepen hadden ze ook verschillende andere gerechten. Toen wij daar kwamen hadden ze trouwens niet genoeg menukaarten (wat we erg raar vonden want het was helemaal niet superdruk, maar goed). Bij het drinken bestellen was er weer wat opvallends; ze hadden te weinig grote glazen, dus kreeg de helft een klein glas (ook weer lekker Surinaams haha). Al met al had ik een prima pasta pesto en was het weer een gezellige avond.

Zaterdag hadden wij weer eerst stage waarna we 's avonds weer een feestje op de planning hadden staan. Er was een meisje wat we kennen van een ander huis bijna jarig waardoor ze vanavond een partybus had georganiseerd voor een aantal mensen (waaronder ons!). Uiteindelijk gingen Marten, Pam en ik alleen omdat de rest of weg was of 's morgens weer stage had. Na een uur op de partybus stopte we bij een huisfeest van een ander meisje wat jarig was, hier kon het feestje verder gaan! Bij zo'n feestje neemt trouwens iedereen altijd zijn eigen drank mee, dus als je daar op een tafel kijkt zie je vanalles haha. Uiteindelijk zijn wij nog even de stad in geweest waarna ik doodmoe in bed lag.

Zondagavond kwamen een paar mensen op het idee om pizza te gaan eten... dus zo gezegd, zo gedaan. Jolien, Anne, Pam, Marten, Eileen en ik bestelde een taxi en gingen naar de Pizzahut. Bij de pizzahut kun je speciale kaasranden bestellen.. aangezien een aantal mensen alleen hiervoor al naar de Pizzahut wilde, werden deze natuurlijk besteld. MAAR.. deze rand kon alleen bij een Large pizza. Deze pizza was eerder XL.. wauw deze waren groot! Ik was blij dat ik een medium besteld had (deze kreeg ik niet eens op haha). Gelukkig konden we de pizza's allemaal mee naar huis nemen. Iedereen kon rollend naar huis, de een nog misselijker dan de ander.. maar het was lekker haha! Morgen dus weer pizza eten!

Maandag begon de gewone stage week weer. Ofja gewoon?
Dinsdag was namelijk alweer een vrije dag: Dag van de Marrons.
Even een korte uitleg wat dat is (thankyou wikipedia):
'De Dag van de Marrons is een belangrijke herdenkingsdag voor de Marrons uit Suriname en Frans-Guyana. Vanaf 1974 herdenken en vieren deze Marrons jaarlijks op 10 oktober, waar ook ter wereld, de succesvolle strijd van hun voorouders tegen onderdrukking en voor vrijheid. Een strijd waarmee zij het Nederlandse koloniale bestuur dwongen vredesverdragen met hen te sluiten en daarmee hun vrijheid en menselijke waardigheid te erkennen.'
Aangezien je hier in Suriname heel veel verschillende bevolkingsgroepen hebt, zijn er ook heel veel verschillende nationale vrije dagen. Dit omdat iedere bevolkingsgroep 'recht' heeft op zijn eigen vrije dag. Deze dag waren wij dus ook allemaal vrij van stage. Ook waren er veel restaurants dicht vandaag. Marten was vandaag jarig dus wilde we met z'n allen gaan uit eten, was nog even zoeken waar we heen konden hoor! De hele dag was er in de Palmentuin vanalles te doen. Hier stonden verschillende kraampjes met sieraden, eten en drinken. Ook was er een podium met muziek en dans. De Marrons droegen allemaal gekleurde kleding (vergelijkbaar met wat de mensen in Gambia aan hebben). Ook het dansen en de muziek leek bijna hetzelfde. Door hier rond te lopen kreeg ik een beetje het gevoel weer in Gambia te zijn, heel leuk!!
Hierna zijn we naar Zus&zo gegaan omdat we hier hadden afgesproken met z'n allen te gaan eten. Hier was het heel druk omdat dit tegenover de Palmentuin ligt dus wij niet de enige waren die het plan hadden daar te eten. Dit resulteerde erin dat we heel lang moesten wachten op ons eten. Maarja, we hadden tijd zat en op een of andere manier vind ik dat in Suriname veeeeel minder erg om te wachten dan in Nederland. Toen we thuis kwamen hebben wij nog een keer met z'n allen gezongen voor Marten en kreeg hij nog zijn cadeautjes; een feeënglitterkleurboek en een blouseje. Vooral het kleurboek was hij stiekem heel blij mee hahaha.

Ik merk ook steeds meer dat de matras waar ik op slaap niet de beste ter wereld is.. Wanneer ik even op een plaats gelegen heb en dan op sta, zie je een kuil waar ik gelegen heb, echt top.

Verder heb ik afgelopen weekend nog gezellig met Jans gekletst. Leuk om af en toe gewoon te kletsen met iemand van thuis. Zo ga ik morgen ook nog met Eva skypen, blijf ik ook een beetje op de hoogte van Nederland!

Door deze blog lijkt het waarschijnlijk of ik alleen maar 'vakantie' aan het vieren ben (feestjes en uit eten). Maar niks is minder waar.. We zijn weer vol aan de bak op stage. Een aantal eigen cliënten, waar we natuurlijk voorbereidingen voor maken en behandelplannen voor schrijven. En dan nog de opdrachten die we moeten maken voor school. Hier schrijf ik niet over omdat dit niet zo interessant is voor jullie.. Maar geloof me, ik besteed heel veel uren achter mijn laptop voor het maken van opdrachten en voorbereidingen. Mijn stage is nog steeds hartstikke leuk, maar is ook hard werken! Ik leer in ieder geval ontzettend veel tijdens deze stage!

Misschien voor jullie een wat minder interessante blog? Maar waarschijnlijk is hij volgende week weer wat leuker voor jullie. Ik ga dit weekend namelijk op 'Expeditie Suriname'. Is een beetje afgeleid van Expeditie Robinson, alleen is dit gewoon 1 overnachting en krijgen we ook gewoon drinken en eten. Maaaaar de spellen zijn er! Ben heel benieuwd, jullie horen het volgende week!

xxxxx

  • 11 Oktober 2017 - 18:13

    Pap:

    Danke Jill
    We zien wer gans beej !

    Groetjes

  • 11 Oktober 2017 - 23:37

    Simone:

    Ha Jill,

    Ik vind ut erg leuk um dien verhaole te leeze. Ik bin auk blie des se aaf en toe meugs liere tusse ut feeste door.
    Ik wins dich un fijne tied in Suriname.


    Groetjes en leefs Simone

  • 13 Oktober 2017 - 09:22

    Gergerheijnenstoffels@ziggo.nl:

    Heerlijk om weer een verslag van je te zien. Wat een geweldige dagen ,heel wat anders dan thuis en wat een geweldige belevenissen !!
    Hopelijk hou je een uitgebreid Dagboek bij en zeker deze verslagen bewaren !!
    De leergang komt gelukkig ook niets te kort, want groot en wijs moet je toch worden Ha Ha Ha
    Ha Ha Ha heb ik van jou gezien en dat tikt lekker aan !!
    Eten staat in Paramaribo, ook op de eerste rang en ik hoor weinig in verband me zelf koken, heb je daar nog wel tijd voor. Feestjes zijn er ook voor handen, lijkt me toch ook erg leuk en zoveel gezellige mensen waar je mee omgaat, Holland wordt een beetje, zo af een toe al heel erg, winterig en vaak koud met de handschoenen aan fietsen, Dit weekend nazomer 20. gr. groots en laat het nog eventjes blijven.
    Heb momenteel de tuin voor en aan de muur, vol hangen met violen gisteren met vriendin in Kessel gehaald, Zien er weer stralend uit, Robert-Frank met Anouk en Sem komen de grote Heg aan de achterkant snoeien, kunnen ze mooi ff helpen om de zakken met afval naar de afval container te brengen en dan ziet mijn tuin er Winters uit, Heel jammer en wachten maar weer op de Lente dan ben jij onderhand weer thuis !!Mam en Ger waren gisteren ff hier met plaatje van mij fototoestel kan nu de fotootjes zelf bekijken via de P,C Dag lieve Schat kusjes Oma xxxxx Vet ik ga voor je XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 32956

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: