Expeditie Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Expeditie Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Expeditie Suriname!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

18 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Ben ik weer! Vandaag met een wat uitgebreidere blog dan vorige week denk ik..

Te beginnen bij vorige week donderdag.
Pam en ik met onze stagebegeleidster mee naar een basisschool omdat zij hier een gesprek had met een leerkracht van een cliënt. Ook wilde ze hem tips geven over hoe ze hem het beste kon benaderen/helpen in de klas. Toen wij daar aankwamen gingen we eerst naar het kantoortje van de directrice. Wij gaven haar een hand, nadat ze ons wat achterdochtig aankeek. Ze riep onze stagebegeleidster alleen naar binnen en zei tegen haar dat wij niet mee mochten.. fijn. Pam en ik mochten dus buiten op een bankje wachten totdat Ilse klaar was met het gesprek. Terwijl wij buiten zaten te wachten waren de kleuters(?) bezig met een gymles. Ze waren aan het voetballen en rond aan het rennen over het gras. Deze school heeft namelijk verschillende gebouwtjes met daarin de klassen. Op het terrein ligt ook een grasveld waar de kinderen dus blijkbaar gymmen. Ook hebben alle scholen in Suriname een schooluniform, zo kun je zien op wat voor school het kind zit. Helaas logopedisch vrij weinig geleerd vandaag, maar wel 'kennis' gemaakt met een Surinaamse basisschool.

Op vrijdag gingen we naar Nickerie voor stage. Dit wilde dus zeggen dat onze wekker om 5.30 afging.. We zaten met z'n 4'en in de auto: Pam, Ilse (stagebegeleider), vriendin van Ilse en ik. Na een uur rijden lag Pam te slapen en lag ik lekker te doezelen. Op een gegeven moment zien wij van rechts een hond de weg op rennen en binnen een paar seconden horen wij een harde klap waarna het voelt alsof we nog ergens overheen rijden. We schrikken ons rot en stoppen de auto. We stappen uit om te kijken wat de schade is. Ondertussen horen we de hond janken (we zien hem niet) en zien we dat de bumper los hangt.. We rijden een klein stukje terug om te zien of we de hond tegenkomen, maar nee. Bij het winkeltje wat daar is halen we tie-wraps zodat we de bumper even vast kunnen zetten. Ook besluiten we terug te rijden naar Paramaribo omdat we het veilig vinden om nog het hele stuk naar Nickerie (en terug) af te leggen met een kapotte auto. Terwijl iedereen in een keer klaar wakker is en nog bij aan het komen is van de schrik komen we om 9.00 weer aan in Paramaribo. Aangezien Pam en ik heel erg moe zijn, besluiten we beide nog even terug te gaan naar bed.
Om 11.00 worden we wakker omdat Arda ineens voor onze neus staat! Arda is 2 weken in het binnenland voor stage en is dit weekend voor het laatst in Paramaribo. Heel leuk om Arda weer te zien en nog even bij te kletsen. 's Middags besluiten Arda, Cem, Jolien, Pam en ik om nog even naar de stad te gaan. We besluiten met de bus te gaan, lekker Surinaams. Wanneer hier de bus langskomt steek je je hand op waarna de bus stopt en je in mag stappen. Als je dan weer uit de bus wil druk je op het knopje waarna de bus vrij snel zal stoppen. Er zijn hier bushaltes maar aangezien Surinamers erg lui zijn zal de bus overal stoppen waar jij wil, zolang het maar op de route ligt. Zoals je begrijp is de bus veel goedkoper dan de taxi, voor 3 SRD waren wij in het centrum (met taxi 12 SRD ongeveer). Hier gingen we nog even wat winkeltjes in (ik vond een heel leuk jurkje!) waarna we naar 'Torarica' gingen. Dit is een hotel waar veel stagiaires een abonnement hebben om te kunnen zwemmen en sporten. Pam en ik hebben hier geen abonnement maar hadden wel een keer zin in een chilldagje bij het zwembad. Het was heerlijk om even een dagje vakantiegevoel te hebben en even helemaal niks te moeten. Dit hoeft van mij heus niet iedere week, maar zo voor een keer is het heerlijk!
Om 18.00 vertrokken we weer naar huis omdat we 's avonds met 13 personen gingen eten bij 'Sarinah' als afscheid voor Arda. Zoals verwacht was dit heel lekker en heel gezellig. Hierna hadden wij nog een partybus georganiseerd vanuit ons huis met maar liefst 65 personen. Dit was dus zoals je misschien wel kunt bedenken een beetje te druk.. uiteindelijk gingen we met z'n allen nog de stad in waar de gezelligheid voortgezet werd. Aangezien Pam, Marten, Eileen en ik de dag erna op Expeditie Suriname gingen, gingen wij verstandig niet te laat naar huis (helaas bleek het voor Eileen toch iets te laat, oeps haha).

Zaterdag moesten wij om 10.00 verzamelen waarna wij met z'n allen in busjes naar onze verblijfplaats vertrokken. Hier aangekomen kreeg ieder team een kleur bandana die iedereen om moest binden. Wij waren team 'Apiapaati' en kregen de kleur groen. Zo waren er nog 5 andere teams. Voordat de spellen begonnen kregen we eerst de tijd om onze slaapplekken klaar te maken. Iedereen zou namelijk in een hangmat slapen, dus deze tijd was wel even nodig. Ik had een hangmat van ons huis mee kunnen nemen en gelukkig hadden we ook nog hangmatklamboe thuis liggen die ik kon gebruiken. Het was even puzzelen, maar uiteindelijk hing mijn hangmat en klamboe. Aangezien ik vroeger op de camping vaker in een hangmat geslapen heb was ik niet bang dat ik niet goed kon slapen, dus ik had er eigenlijk wel zin in.
Nadat we een onze lunch ophadden kon de Expeditie toch echt beginnen! Er waren verschillende spellen waar 2 teams tegen elkaar moesten strijden, de winnaars van de dag zouden morgen tegen elkaar de finale moeten spelen.
SPEL1 - de eetproef:
zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen waren we allemaal heel benieuwd wat we voor engs/vies zouden moeten eten. Het eerste onderdeel was dat we om de beurt moesten buikschuiven waarna we bij een tafel kwamen. Op deze tafel lag... een snoepkikkertje, welke we zo snel mogelijk door moesten slikken (onze tactiek was niet kauwen, gewoon slikken) waarna je snel terug moest rennen naar de rest en zo de volgende mocht. Toen iedereen geweest was moesten wij met het team een zo lekker mogelijke cocktail maken. Helaas maakte wij ze best wel sterk en vond de jury dat niet zo lekker waardoor het andere team won.
SPEL2:
Bij dit spel moesten we een zeil zo klein mogelijk maken met onszelf erop. We stonden heel dicht bij elkaar en zelfs iemand zat op iemand anders schouders, we verloren nipt..
SPEL3:
Op de bodem van het zwembad lag een ketting met ringen eraan. Om de beurt moest iemand met de sleutels het water in springen om de ketting open te maken en een ring eraf te pakken. Als dit gelukt was mocht de volgende het water in springen. Wanneer we alle ringen hadden moesten we deze proberen om een paaltje heen te gooien. Als het niet lukte moest je eerst een baantje heen en weer zwemmen voordat de volgende mocht. Uiteindelijk hadden wij 1 ring om de paal en het andere team 0, waardoor wij gewonnen hadden, YES!
SPEL4- tangram
Bij dit spel moesten wij een tangram maken. Dit is een grote houten puzzel. Hierbij zijn de stukken in verschillende vormen gemaakt waarna wij ze in een bepaald figuur moesten leggen. Hier waren wij duidelijk niet goed in, want het lukte ons helaas niet.
SPEL5- touw trekken
We deden heel erg ons best, onze handen deden pijn, maar het mocht niet baten. Het andere team was helaas sterker.
SPEL6 - flip the cup
Bij dit spel moest je weer eerst om de beurt buikschuiven waarna je weer bij een tafel kwam. Bij de tafel moest je zo snel mogelijk een beker met bier leeg drinken waarna je de beker moest zien om te draaien door deze op de rand van de tafel te zetten. En... deze wonnen wij!!
Uiteindelijk 2 van de 6 spellen gewonnen, geen winnaar, maar wel hard ons best gedaan! Hierna was het de hoogste tijd om even te relaxen en bij te komen van de spellen. 's Avonds hadden wij een lekkere BBQ waarna het avondprogramma begon. We begonnen met een pubquiz waarbij er algemene kennisvragen waren, surinamevragen en raad de plaat. Wij dachten dat we het best goed gedaan hadden, maar helaas was het niet meer waar dan een vijfde plaats. Na de pubquiz was het tijd om gezellig te dansen en te feesten en was de dag ten einde!

De volgende ochtend werden we natuurlijk op tijd wakker omdat we met veel mensen bij elkaar sliepen. We ruimden ons kamp op waarna ons een lekker ontbijtje te wachten stond en de finale gespeeld kon worden. De twee teams moesten een heel parcours afleggen; vuur maken, buikschuiven, flip a cup, zwembad over met luchtbed, tijgeren en ballonnen kapot maken. Uiteindelijk had het team van Pam gewonnen!
Na een geslaagd weekend keerden we met z'n allen voldaan richting Paramaribo!

Deze week zijn Pam en ik ook weer hard aan het werk op stage, behandelingen uitvoeren, behandelplannen maken en voorbereidingen treffen!

Ook schrijven wij deze week dagelijks een verslag over onze stage/verblijf in Suriname op de facebookpagina van Fontys Study Abroad: https://www.facebook.com/FontysStudyAbroad/

Dit was het weer voor vandaag! Ik snel een hapje eten en me klaarmaken voor weer een nieuwe stagedag!

xxxxx

• 19 Oktober 2017 - 08:59

Ger:

Hoi Jill De strijdbijl heb ik begraven, zo geweldig volgzaam is jou verslag. Je kunt het bijna niet volgen als je niet goed je geweldige verslag leest. Maar lieve kind, wat een belevenissen en je zult daar niet gauw lui worden. De tijd ontbreekt, wat een drukke werkweek, gelukkig ook dat je aan de goede dingen toekomt !!
    Ook geweldig dat jullie het onder elkaar goed kunnen vinden. Suriname heel apart en zo heel anders dan Nederland.Super, dat je dit ook kun beleven en mee maken . Ga zo verder en laat reglematig wat horen ,zorg dat, waar je voor komt, niet in de knel raakt. doe lieve groetjes uit Blerick daar is het weer nog steeds bijzonder goed ,iedere dag lekker op de fiets en er is ook Herfst vakantie en Halloween heb de draken in huis hangen, doen niks meer uit geraast daaaaaag kus Oma xx