Hoogtepunten en dieptepunten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Hoogtepunten en dieptepunten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten en dieptepunten

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

15 November 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Deze keer weer gewoon op woensdag mijn verslag!
Dit wil wel zeggen dat ik deze keer op donderdag kan beginnen met mijn blog, scheelt weer een dag haha!

Vorige week donderdagavond zijn Pam en ik voor de eerste keer aquafit gaan doen. We kwamen bij een zwembad aan waar je zo vanuit de weg de kleedhokjes inloop en na 10 meter dan ook bij het buitenzwembad staat. Het was niet heel groot, maar zag er prima uit. Ik geloof dat het ook Nederlandse eigenaren heeft. Pam en ik zaten hier meteen tussen alleen maar Surinamers, en dan met name volwassen en oudere vrouwen. Een aantal van de vrouwen hadden zelfs een badmuts op omdat ze niet wilde dat hun haar nat werd. Het zwembad wordt vrij snel (en niet heel geleidelijk) dieper dus ik had het idee een beetje scheef te staan in het zwembad. Het was heel leuk dat we tussen de Surinamers stonden en om een keer geen stagiaires om ons heen te hebben. De Surinamers waren dan ook veel aan het lachen en kletsen en tegelijkertijd ook de oefeningen uitvoeren. Op een gegeven moment zei de instructrice dat de mensen die konden zwemmen het diepen in mochten gaan en daar de oefeningen mochten uitvoeren (er bleken toch nog een aantal mensen niet te kunnen zwemmen). Hier moesten wij veel watertrappelen en pfoe.. lang niet meer gedaan, was even vergeten hoe vermoeiend dat was! Uiteindelijk hebben wij even lekker gesport en vonden wij het juist leuk dat je hierbij je eigen niveau kan bepalen. Daarom hebben wij besloten dat we dit nu iedere week willen gaan doen!! Oja in een buitenzwembad in Suriname is toch wel chiller dan in Nederland in een mega heet binnenzwembad. Ik moet zeggen dat ik dat in Nederland altijd zo erg vind om me daarna in mijn spijkerbroek te wurmen. Nu kon ik gewoon mijn korte broekje en t-shirtje aan, ideaal!

Eenmaal thuis besloten Marten, Eileen, Pam, Naomi, Anne K. en ik nog op stap te gaan naar Havanna. Naomi, Anne en ik wilde voor 1.00 in de stad zijn omdat we nog even naar het dansen wilde kijken. Helaas was het niet zo druk die dag waardoor we niet veel te zien hadden, maarja. Uiteindelijk was het weer een hele gezellige avond!

Vrijdag had ik in de ochtend eerst een telefoongesprek met mijn stagebegeleider uit Nederland. Aangezien we nu op de helft van de stage zitten is het nu namelijk tijd voor de tussentijdse beoordeling. Helaas is mijn beoordeling voor nu onvoldoende dus moet ik de tweede helft van mijn stage nog hard aan de bak. De feedback die ik kreeg begreep ik en met name doordat ik nu zelf niet helemaal lekker in mijn vel zit is deze tussentijdse beoordeling zo uitgevallen. Gelukkig waren er ook een aantal positieve punten en zijn het ook dingen waar ik aan kan werken. Dus zoals jullie waarschijnlijk begrijpen moet ik nog een tandje erbij gaan zetten tijdens de overige 10 weken van mijn stage!
Vrijdagavond gingen Marten, Eileen, Pam, Lysanne en ik naar een 'Float in movie night'. We hadden bij 'Kirpalani' (soort mega action) allemaal een zwemband (met rugleuning) gekocht en waren ready to go! Eenmaal daar kregen wij (na lekker Surinaams een hele tijd wachten) heeeeerlijke knoflook frietjes en een kaaimanburger, mmmmm!! Hierna ging iedereen het zwembad in en werd er een film gedraaid (47 meters down). De film was helaas niet superleuk vonden wij maar toch was het leuk om een film te kijken in je zwembandje vanuit het water met een drankje in je hand!

Zaterdag hadden wij eerst stage nadat wij 's avonds met Marten, Eileen, Pam, Lysanne en ik gingen eten bij 't Vat omdat hierna Nick&Simon hier zouden optreden. Aangezien Lysanne bij het jeugdjournaal van Suriname stage loopt had ze hen 's middags al mogen interviewen en de hele repetitie bij mogen wonen. Nadat wij ons eten op hadden kwamen Anne K. en Naomi ook nog en waren wij klaar voor het concert. Wij gingen natuuuurlijk vooraan staan zodat we het goed konden zien. Nick&Simon zongen veel liedjes met Surinaamse artiesten en ook traden er een aantal Surinaamse artiesten alleen op. Het was heeeeel leuk! Nick&Simon zijn namelijk in Suriname voor het opnemen van een nieuwe videoclip en voor het nieuwe programma 'the dream'. Aan het einde wilde Pam en ik nog als echte 'fangirls' op de foto met beide mannen. We hebben helaas alleen een foto met Simon kunnen scoren, maarja, in ieder geval iets! Al met al was dit een fantastische avond!!!

Zondag stond in het teken van aan school werken en verder een beetje rustig aan doen. Helaas viel om 13.00 de stroom uit in ons gedeelte van het huis dus kon ik mijn laptop niet meer opladen en viel de airco uit. Het bijkomende nadeel is dat we dan ook geen water meer hebben.. Nadat Raoul (onze huisbaas) geweest was zei hij dat de kabel was doorgebrand dus dat hij de elektricien moest laten komen. Conclusie: dit hadden ze veeeel eerder moeten doen aangezien de stroom al vaker uit is gevallen. Oke, wij dus verplicht stoppen met aan school werken en op het terras te chillen. Wij hadden het natuurlijk vrij snel warm dus dan maar zwemmen (douchen ging namelijk niet). Gelukkig kwam Tino even later en heeft hij gefixt dat we in ieder geval water hebben (kunnen we in ieder geval naar het toilet, douchen en water drinken). Het zou 3 uur duren voor de elektricien kwam..... uiteindelijk kwam hij om 22.00 's avonds.... Lekker Surinaams! Ze zeiden dat het voor nu opgelost was.. Maarja inmiddels is het woensdag en is het nog niet beter gemaakt dus is een kwestie van tijd verwacht ik voordat de stroom WEER uitvalt. Ook dit is echt Suriname.

Maandag begon de gewone werkweek weer en is er ook niet veel spannends om op te schrijven. We zitten, als we stage hebben, gewoon in een ritme net als jullie thuis eigenlijk.

Verder gaat Anne aanstaande zaterdag al weg dus hebben we vrijdag afscheidsetentje. Waarschijnlijk gaat de tijd nu alleen maar sneller omdat er steeds mensen weg gaan en mensen blijven komen. Ben benieuwd! Wij zitten inmiddels op de helft van onze tijd in Suriname dus heeel langzaam kunnen wij ook gaan aftellen. Ik vermaak me prima hier en wil niet naar huis maar moet zeggen dat ik er ergens ook naar uit kijk om op 2 februari weer thuis te zijn.

Voor nu ga ik in ieder geval nog hard werken zodat ik mijn stage ga halen en probeer ik vooral niet te vergeten om te genieten!

xxxxxxx

  • 15 November 2017 - 17:20

    Geert En Mia:

    Heel veel succes Jill, het gaat je zeker lukken Meid.

  • 15 November 2017 - 19:36

    Mam:

    Wat goed om te lezen ,Jill. Super dat je ook mindere ervaringen zo goed kunt verwoorden! Nog even er voor gaan, je zit pas op de helft, dus kun je nog veel goed maken Vergeet vooral niet dat je ook vee dingen goed doet. LETS GO !!
    Wat sjiek om Nick en Simone live gezien te hebben.....wil ik auk!!
    Heerlijk om in t water te sporten, goed voornemen om dat iedere week te doen, nu nog uitvoeren....haha!
    Moet eerlijk zeggen dat ik je niet mis, al zou n knuffel, zeker in moeilijke tijden, we heerlijk zijn. Maar ook wij tellen stiekum al n beetje af.....
    We houden contact....bin trots op dich, KANJER ♡♡

    Leefs mam en netuurlik auk n dieke knuf van Ger.

  • 15 November 2017 - 20:48

    Debby:

    Eeej Jill, zet um op bikkel! Tandje der beej op stage en laot gaon......enne, wel bliëve genaete! Euver 10 weeke is ut vastelaovend en kinse weer bikkelen in de oozel van Nederland! Dus Jill......zet ut gaas d'r op!

  • 16 November 2017 - 12:23

    Ger:

    Ja Meidje daar ben ik weer. Het was van morrege best koud om zo vroeg op de fiets te gaan, maar de Gym
    beginy om 9.00 dus ben ik present. altijd de eerste en dat telt 40 trede voor ik boeven ben . Dat zegt jou natuurlijk weinig, maar met mijn ouderdom Ha Ha Ha en een huis helemaal zonder trappen, wordt dit
    voor mij altijd De Warming Up. Meestal zijn we met 18 of 19 Dames in de ruime Gym zaal met 4 grote spiegels en dat doet Mieke heel goed, dan iedereen zien wat men doet en wat zij voordoet. Heel prettig komt da tover erg fijn @!!Vandaag met ballen en stokken loopoefeningen en op de plaats rust , wat prettig is voor armen en benen .
    Jou hele verslag komt me over, of dat je aardig aan het wennen bent met de omstandigheden .en het je goed bevalt. Jammer dat het punt een beetje onverwacht was, dus ga er voor meid, dat zul je zeker doeb. Wat een bijzondere plek waar jij bent, er is zoveel alarts te doen, iedere keer (denk ik) weer een verrassing !!!
    De Ballon..... ff helemaal niks. snik en traan !!!! Briefje in de bus van de Post.ik was Zwemmen (trouwens prachtig zwembad bij jullie) Post op halen op nr 11,a Prachtige grote doos bij de buurvrouw op de Logeer kamer Meegesjouwd naar haar Huiskamer, deksel eraf. en God nog aan toe een schitterende Ballon en samen de fotos bekeken geweldig. Ik moest haar tevens uitnodigen voor koffie voor mijn verjaardag op Donderdag Middag. Met de ballon naar buiten andere Buurvrouw stond ook daar en ik dacht niet aan het losse touwtje niet te geloven , daar ging jou Ballon.
    Peter van het Balkon Zei"er kwam wat voorbij. Ik. je had het moeten pakken . niks van dit alles, Maar heel erg, heb er niet van geslapen en vond het uitzonderlijk geweldig leuk van je., Heel erg bedankt, misschien naar de Hemel en dan komt de zorg zeker op jou ruggetje terecht. dan is toch een beetje goed van een Balorige Ballon. Ik dacht . misschien zit er wel een kaartje aan !! nee dus.
    Lieve Jill ik hoop dat je er toch een fijne dag van hebt overgehouden (Mijn verjaardag) was heel gezellig
    met aardige mensen en de dag liep ook ten einde Zonder jou Ballon. maar ik heb hem gestreeld en vast gehouden ., echt waar. Hopelijk hoor ik gauw nog wat van / Veel lieve groetjes uit het miezerige Blerick daaaag knufffels Oma Telefoon van de kinderen ik ben aan het repeteren, zo af en toe lukt het best, De hulp is ook niet altijd bij de hand.19 Nov.met z.n alle naar de Kindertuin met Dieren voor Pannenkoek te eten. stuur wel een stukje in een grote doos., denk aan het touwtje .vies he Oma is ook niet erg goed wijs,. niets aan te doen daaaag Ger xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 32891

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: