Leven in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Leven in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Leven in Suriname!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

06 December 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Ik zit hier op mijn bedje in de airco van 26 graden onder een lakentje.. heb het namelijk koud (!). Dit komt mede doordat ik niet helemaal fit ben op het moment. Had al 2 dagen keelpijn en sinds vannacht ben ik ook snotverkouden, hoofdpijn en heb ik overal spierpijn. Ik voel een griepje opkomen misschien??

Maar goed.. even terug naar vorige week!
De woensdag ging gewoon voorbij waarna het donderdag werd..
Donderdag had ik een huiswerkdagje waarna we 's middags een bespreking hadden op stage over articulatiestoornissen. Hierna konden we snel door naar het Aquafitten, deze keer ging Chayenne ook mee. Zij moest ook erg lachen om de andere vrouwen bij het aquafitten.. allemaal heel erg lachen en veel badmutsen op --> lekker Surinaams toch hahaha. Aangezien Pam en ik die vrijdag om 5.30 op moesten staan gingen wij niet op stap, maar lekker naar bed!

Zoals ik al zei moesten we vrijdag vroeg op voor een lange dag in de auto te zitten. Toch vermoeiend dat reizen! 's Avonds was er weer een gratis partybus georganiseerd door SuforYou. In eerste instantie was het plan om mee te gaan, maar eerlijk gezegd waren wij zo gaar van deze dag dat we besloten lekker op tijd naar bed te gaan. Dag erna moesten we immers ook weer op tijd op staan voor een dagje stage.

Zaterdagavond was er een feest bij 'de Waag'. Dit is een restaurant met een binnentuin. In deze binnentuin was dan het feest, genaamd: Onbesuisd. Als je een studentenpas had kon je hier gratis binnen en anders moest je zorgen dat je voor 1.00 daar was. Aangezien niet onze hele groep een studentenpas had zorgden we dat we net iets voor 1.00 uur daar waren. We hadden dan ook gedacht dat het heel druk was... maar dit viel tegen. Gelukkig waren er wel veel bekenden, dus was het alsnog gezellig (omdat ik veel kon kletsen haha). Om half 3 besloten Jolien, Pam, Mirte, Lisette, Joy, Esmee en ik om nog naar 'Tequilla' te gaan.. lopend. Je kan dit stuk prima lopen maar aangezien je langs waterkant loopt betekend dit wel dat je door iedereen aangesproken wordt. Ze fluiten dan naar je of ze noemen je schatje of iets dergelijks. Vrij irritant. Maarja, iedereen had al genoeg gedronken dus dat mocht de pret niet drukken. Onderwerg naar 'Tequilla' kwamen we nog langs het IloveSu bord.. Hier moest natuurlijk in onze dronken bui een foto worden gemaakt.. zo gezegd, zo gedaan. Wij allemaal in rare posities bij het bord. Het is een leuke maar wazige foto geworden, precies zoals de avond haha! Toen we eenmaal bij 'Tequilla' waren merkte ik dat ik inkakte en al vrij snel geen zin meer had, dus ben ik naar huis gegaan en was ik om 4.30 thuis. Was een gezellige avond! (en tevens de laatste stapavond met Lysanne en Jolien!)

Zondag begon met heeerlijk rustig opstaan waarna Lysanne en ik ons lekker bij het zwembad installeerde. Ineens zei Lysanne dat ze nog graag een keer taart was gaan eten bij 'the sweetest thing'. Dusss toen bedachten we dat we dat ook nu wel konden doen... Pam ging ook mee dus met z'n drieën de taxi in. Bij 'the sweetest thing' hadden ze heeeerlijke taarten, dus die moesten wij natuurlijk proeven. Ook hadden ze hier tassen van 'Talking Prints'. Dit zijn tassen met een hele leuke print die handgemaakt zijn door vrouwen in het binnenland van Suriname. Ik was al een hele tijd opzoek naar de perfecte tas en... ik kwam bij 'the sweetest thing' binnen en daar hing DE tas. Dus die heb ik natuurlijk ook meteen gekocht!!!
's Avonds zijn Lysanne, Jolien, Pam, Anne, Naomi, Chayenne, Mirte, Lisette en ik gaan eten bij Blauwgrond als afscheid voor Lysanne en Jolien. Was wel weer lekker Surinaams dat de helft van wat we wilde bestellen niet aanwezig was haha. Op de terugweg kwamen wij langs een wijk waar alles versierd is met lichtjes in alle kleuren. Onze taxichauffeur wilde hier wel even langs rijden dus wij keken onze ogen uit. Het was alsof je door de main street van Disneyland rijdt. Iedereen staat er foto's te maken, heel mooi. Blijkbaar is het ook één man die dit allemaal doet, heel bijzonder!
Die avond was eigenlijk het plan dat Lysanne, Jolien, Pam en ik bij elkaar gingen 'logeren'. Eenmaal thuis merkte ik dat ik echt heel moe was en dat Lysanne nog heel veel in moest pakken (ze zou 's morgens om 5 uur opgehaald worden). Dus besloot ik lekker mijn eigen bedje in te kruipen en alvast afscheid te nemen van Lysanne. Weer een huisgenootje weg.. gek hoor!!

Maandag was het laatste dagje met Jolien waarna we ook dinsdagochtend van haar afscheid namen. Jolien werd om 6.30 opgehaald dus stonden Pam, Anne, Naomi en ik iets eerder op om Jolien uit te zwaaien. Ik vind het wel heel gek dat er weer ineens 2 huisgenoten weg zijn waar ik toch 3 maanden mee samen gewoond heb hoor. Het is nu ook best stil in huis met 2 huisgenoten minder. Ook hebben we te horen gekregen dat er geen huisgenoten bijkomen tijdens ons verblijf hier. Dit wil dus zeggen dat Pam en ik de laatste zijn die dit huis verlaten.. Ik merk wel dat wij ook steeds meer gaan aftellen nu iedereen om ons heen langzaam weg gaat, ook voor ons komt de tijd van afscheid nemen steeds dichterbij.

Gisteren was het kinderdag in Suriname. Eigenlijk gewoon net als Sinterklaas. De kinderen worden op deze dag in het zonnetje gezet en krijgen cadeautjes. Ook zijn er scholen waar Sinterklaas langs komt. Al is dit echter niet zoals in Nederland dat kinderen zich er weken op voorbereiden en zenuwachtig voor zijn.

Behalve dat ik nu een beetje ziekjes ben gaat het goed met mij. Ik wil graag ook nog even wat typisch Surinaamse uitspraken met jullie delen:
- aaaai boy = kan met verschillende emoties gezegd worden, beetje als oh my god. Gebruiken de Surinamers heeeeel veel.
- Abung = wordt meestal gebruikt als afsluiting van een zin of gesprek. Beetje als oké, is goed.
- ja toch = gewoon als inderdaad
- even dit zetten hoor = zij zeggen niet 'leggen' maar gebruiken 'zetten' overal voor. Zij zeggen dan ook heel vaak 'hoor' achter een zin.
- no spang = geen zorgen

Het is nog niet zo dat ik alles overneem, maar ik merk wel dat ik af en toe een van de woorden gebruik haha. Zo zijn er nog een paar maar dit zijn wel leuke die ik graag met jullie wilde delen.

Vanuit de 33 graden heel veel groetjes xxxxx

  • 06 December 2017 - 18:00

    Pap:

    Ha Jill

    Proficiat met DE tas !
    hoop desse dr nag lang plezeer van hes , en det se neet hel zeek wuurt , maar hiel snel wer opknaps !

    Groetjes oet Baolder

  • 06 December 2017 - 20:59

    Mia:

    Ha Jill,
    Beetje grieperig, heerst hier ook, gauw weer fit worden. Er is daar zoveel te beleven voor jullie en lekker uitgaan, dan weer leren. Tijd zal wel omvliegen, veel plezier en groetjes uit maasbree!

  • 07 December 2017 - 13:20

    Ger :

    daar was ik weer. Jill. ziek worden dat doe je ff niet daar, met al dat goede weer,hebben ze daar geen snel drankje voor het zwakke lijf !!Maar ja, vervelend is het, al dat gaan en staan waar je daar mee bezig bent
    en zo.n temperatuur wat je niet kent, alles is dan toch wennen. Trouwens, ik heb het prettige gevoel dat jij er al aardig aan gewend bent, ook de uitjes en de hapjes, feestje rond om jullie.
    Jammer trouwens dat er steeds eentje weg gaat en geen meer bijkomen . wat zullen jullie beide verwend worden . Heb van de week bezoek gehad uit Nijmegen van de Zussen, het begon al , telefoontje hebben ruim een half uur vertraging en er was een taxi gevonden, die hun zou afhalen aan Station Blerick.
    Het was reuze gezellig, veel praten veel horen en vertellen, was nog voor mijn verjaardag en druk met alles wel de moeite waard. Tegen 15.uur moesten ze weer op stappen, Maritz moet dan door naar Lochem en das niet naast de deur.Taxi was ook weer daar en reed richtin g Venlo. terug naar Blerick, maar alles is voorspoedig gegaan en iedereen op tijd weer thuis.
    . Van morgen op de fiets, bietje pet weer met miezerig weer, bijna geen regen maar je wordt toch nat heel vies. Kreeg met mijn verjaardag van de kinderen een app telefoontje, ik heb jou ook al eens bereikt met
    SmarTfoon heet dat geloof ik !!! Kreeg van niemand meer iets terug en mu is het retour naar de winkel, ik had geen aansluiting van buiten af. . Jammer vond het een geinig telefoontje en kon mailen wie ik wilde en kreeg antwoord terug. Misschien krijg ik hem nu goed weer terug en dat hoop ik van harte, dan kom ik ook weer naar Suriname,
    Meid ik schei eruit, moet toch nog ff naar het Dorp. Heb leuke dingen gevouwen van grote servetten , voor de Kerst en labeltjes waar ook nog iets leuk aan moet hangen, kun je het een beetje volgen, kus xx

  • 09 December 2017 - 21:13

    Lino:

    Haa Jill!
    Ik vind t kei leuk um dien blogs te laeze! Succes met dien letste weake stage!!
    Fijne kerst dao in Suriname en tot in t nieje jaor!

  • 10 December 2017 - 20:13

    Gerda Van Hout:

    Ha Jilleke
    hoe gaat ie. heb net je blogs gelezen. Een hele ervaring. Dit kun je straks toch maar mooi weer afvinken. Hoe is het met het " griepje"?.
    Kun je de ervaringen en kennis die je nu op doet straks in Nederland een op een inzetten of vraagt dit toch weer enige kreativiteit om het geschikt te maken voor hier.
    Haal er de laaste maanden nog alles uit wat er inzit.
    voor over een week een warme kerst en daarna een goed uiteinde.
    gr. Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 982
Totaal aantal bezoekers 32902

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: