WAUW! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu WAUW! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

WAUW!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

22 December 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Zoals ik vorige week al zei lukte het deze week niet om mijn blog op woensdag te plaatsen en aangezien we gisteren in de avond pas terug waren besloot ik vandaag de blog pas te typen. Bij deze: DE blog haha.

Voordat ik natuurlijk op trip ging naar de Fredberg, heb ik ook nog andere dingen gedaan, daar zal ik eerst over vertellen...
Vorige week ben ik een aantal keer uit gaan eten, een keer met Emma (andere stagiaire) en ook met het huis zijn we gaan eten. Ik was nog aan het twijfelen om weer te gaan uit eten.. maarja aan de andere kant: het is hier mega goedkoop (uit eten is net zo duur, en soms zelfs goedkoper, dan zelf koken). Dusssss.. 4x uit gaan eten!
Ook hadden we vorige week zaterdag onze laatste stagedag waarna we 2,5 week vakantie kregen! Bij onze laatste cliënt van de dag werden we nog extra verrast. Hij kwam binnenlopen met voor ons allemaal een kerstbrood en een pakje kaas, superlief! Dus wij hebben ook een kerstpakket gekregen, mooi begin van de vakantie!!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rest van de week een beetje vergeten ben omdat ik nu nog helemaal met mijn hoofd bij de Fredberg zit.. Dusss... ik ga nu gewoon vertellen over het grote avontuur op de Fredberg!

Afgelopen maandag moesten wij om 7.00 aanwezig zijn bij SuForYou met al onze spullen (inclusief hangmat). Eenmaal daar aangekomen waren er nog 3 andere meiden (zij gingen de 3daagse tour op de Fredberg doen). Ook kwam Natasja gelijk met ons binnen. Natasja zou ook met ons mee de tour gaan doen. Eenmaal daar hoorde we dat er nog 2 mensen bij ons aan zouden sluiten.. deze mensen kwamen pas om 8.00... Toch jammer dat we op de vroege maandagochtend een uur hebben zitten wachten, maar lekker Surinaams wel weer! Achja, dit was snel vergeten want we konden de bus in! Er werd een paar keer gestopt onderweg (voornamelijk voor het halen van eten/drinken). Ook moesten we onderweg 4 jongens ophalen, zij gingen namelijk 4 watertonnen de Fredberg opdragen (zij liever dan ik haha). Na een uurtje stopte we bij een winkel waar de chauffeur erachter kwam dat de bus kapot was, we moesten dus wachten op een nieuwe bus. Gelukkig was deze er binnen een half uurtje dus konden we verder rijden naar de Fredberg (dit is namelijk ongeveer 3 uur rijden). Onderweg praatte ik voornamelijk met Dick. Hij heeft hier een aantal jaar geleden stage gelopen en woont hier nu. Hij richt zich met name op amfibieën en reptielen, wij vergelijken hem met Freek Vonk. Hij verteld ook mega enthousiast over alle dieren, echt heel leuk om te horen! Aangekomen bij het basiskamp (deze ligt onderaan de berg) stond het eten voor ons klaar en kregen we rijst met kip en pompoen. Aangezien we wat later dan gepland aan waren gekomen bij het kamp moesten we na het eten ons klaar gaan maken voor de tocht de berg op. We moesten een lange broek en dichte schoenen aan gaan trekken, waarna we toch echt konden vertrekken. Dick, Fabian en Jeffrey gingen als gidsen met ons mee de berg op. LET'S GO!! Voordat we ECHT de jungle inliepen kregen we nog de tips om zo stil mogelijk te zijn (zo heb je namelijk de meeste kans op het zien en horen van dieren) en zeiden ze ons dat we goed op moesten letten voor we een boom vastpakte of aan een liaan trokken. Dit omdat de boom scherp kan zijn of er zomaar een tak of termietennest naar onder zou kunnen vallen als wij aan iets zouden trekken. We liepen achter elkaar de jungle in, op naar boven. Ik liep achter Fabian vooraan in de rij. Na een tijdje zag ik in een keer een slang voor mijn voeten aan de kant 'springen'. Ik riep meteen dat ik een slang zag waarna Fabian met zijn machetti de slang vasthield. Dick kwam meteen aansnellen en probeerde de slang voorzichtig te pakken. Fabian dacht dat Dick de slang vast had dus liet los, helaas had Dick de slang nog niet dus verdween de slang. Dick en Fabian veegde alle bladeren aan de kant op zoek naar de slang, maar helaas, hij was weg. Ik had hem goed gezien en Dick meende ook te weten welke het was, namelijk de 'Tantilla'. Vet, ik had dus mijn eerste slang gezien, en ik had hem zelf gespot! Nadat we een tijde verder liepen zag ik een pad op het pad (ja leuke zin he haha). Ik riep weer en onze Freek Vonk had hem direct te pakken. Het was een rood/bruine pad, oftewel: 'bladpad'. Ik heb deze nog in mijn hand gehouden, heel leuk. Ook het tweede dier was door mij gespot, top! Onder het lopen stopte we nog bij een boom waar de kogelmieren bezig waren. Dit zijn mieren die een soort gat om de boom heen maken. De beet van deze mieren doet blijkbaar mega veel pijn (de mieren zijn ook groot), best gevaarlijke beestjes dus. Inmiddels zweette we ons ook helemaal kapot dus moesten we dan ook af en toe even uitrusten. We kwamen na een tijd bij een uitzichtpunt, vanaf hier kon je de Fredberg goed zien en konden we precies zien waar we heen gingen lopen. Toen we dit zagen leek het echt nog meeeeega ver (viel achteraf wel mee). Ook zagen we hier mini ananasjes (ik zal een foto bij de blog voegen dadelijk). Hierna hadden we nog een beklimming, en pfoe, deze was best vermoeiend. Ik was best aan het hijgen en Pam had zelfs even helemaal geen adem meer. Uiteindelijk kwamen we bekaf aan boven op de berg. Hier kwam Fabian meteen aan met koude cola, heerlijk (deze hadden zij in een koelbox de berg opgedragen, pfoe)!!! Nadat we een beetje uitgezweet waren wees Dick ons waar alles was. We hadden twee afdakjes waaronder we onze hangmat konden hangen, een 'veranda' waar een tafel stond en een camping gasstelletje (de keuken dus) en in de hoek hing een blauw zeil waarachter het toilet was. Dit was een houten box met een wc bril erop. Wanneer je je behoefte gedaan had moest je met de schep wat zand erop gooien. Inmiddels was het half 6, dus tijd om te gaan genieten van het uitzicht.. en WAUW wat was dit mooi. Er zijn hier geen veiligheidshekken, je moet gewoon zelf uitkijken dat je niet valt. Overal waar je keek zag je groen, we kregen er een beetje een Lion King gevoel van. We zaten klaar voor de zonsondergang maar het werd bewolkt en ging regenen, dus snel het kamp in. Gelukkig was het maar een korte bui dus konden we aan de andere kant van de berg toch nog iets zien van de zonsondergang. Na zo'n beklimming was het een super beloning om daar op de berg te genieten van het prachtige uitzicht! Nadat de zon onder was hadden Fabian en Jeffrey lekker voor ons gekookt (rijst, kip en kool) en konden we gaan eten. Fabian vertelde dat hij een verrassing voor ons had... DANSEN! Fabian, Jeffrey en Benito (een gids die later de berg op kwam) gingen voor ons dansen en wij moesten mee klappen en zingen. Zij zongen: 'Geef me' waarna wij moesten zeggen 'die koffie'. Heel leuk! Dick was hierna de jungle in gegaan om diertjes te zoeken: hij kwam o.a. terug met een grote gladde pad en een granietpad. Ook kwam hij terug met een schorpioentje. Deze schorpioen had iets van 30 mini schorpioentjes op zijn rug zitten, heel apart om te zien. Hierna kwam Dick ook nog met een kleine vogelspin. Ik vroeg of ik hem vast mocht houden dus ik hield mijn hand naast de hand in de hoop dat de spin zou overlopen, helaas had de spin andere plannen en sprong hij op de grond, precies in een gat.. weg spin! Ik heb dus BIJNA een vogelspin vast gehouden haha. De regen was ondertussen weg dus konden we weer de berg op om een kampvuurtje te maken. Op de berg zagen we ook nog parasolmieren. Deze mieren droegen allemaal blaadjes over een pad, dit leek dus op een parasol, heel bijzonder. Pam was op dat moment ook gevallen en haalde haar hand open aan de berg omdat ze zich op moest vangen. Aangezien het schoonmaken en vooral schoon houden van een wond niet heel makkelijk is op een berg is het nu geloof ik een beetje gaan ontsteken (ze is op dit moment langs bij de huisarts). Uiteindelijk zat ik nog met 3 andere meiden en 3 gidsen bij het kampvuur midden op een berg in Zuid-Amerika onder een fantastische sterrenhemel. Wauw, dit was echt een besefmomentje en genietmoment. Dit vergeet ik sowieso nooooit meer! Om 1.00 besloten ook wij om naar bed te gaan en onze hangmat in te kruipen. Genietende van de geluiden van alle kikkers en brulapen viel ik in slaap.

We hadden onze wekker om 6.15 gezet om de zonsopgang te gaan kijken boven op de berg. Toen we om 6.15 wakker werden zagen we direct dat het heel bewolkt was.. Dick kwam toen ook vertellen dat we beter konden blijven liggen aangezien er helaas niks te zien was door de wolken. Nog even onze oogjes dicht dus! Na het ontbijtje (de gidsen hadden lekker een eitje voor ons gekookt) moesten de meiden van de 3-daagse tour de spullen gaan pakken en liepen we met z'n allen de jungle in om een Rotshaan te gaan zien. Dit was een fel oranje vogel die bijna nergens voorkomt, dus ook bijzonder om te zien. In januari komen er mensen (van Planet Earth geloof ik) deze beesten filmen hier. Ook kwamen we hier nog een schildpad tegen (kolenbrander). Die had ik niet meteen verwacht in de jungle maar ook schildpadden leven hier. Wij gingen weer terug de berg op waarna we afscheid namen van de 3 meiden en zij weer naar beneden gingen. Boven op de berg hadden wij nog even de tijd om te chillen en te genieten van het uitzicht (hier zagen we nog Ara's vliegen). Hier zitten trouwens mega veel hagedisjes en aangezien de Fredberg van Granietsteen is zitten er veel van die zwarte hagedisjes. Toen ook wij onze spullen gingen inpakken zaten er ineens mega veel termieten om ons heen, wat een vervelende beestjes zijn dat zeg!! We waren weer klaar om verder te wandelen; op naar de grot. Dit was ongeveer 1 uur/1,5 uur lopen. Deze paden waren duidelijk minder vaak bewandeld, Fabian moest dan ook geregeld zijn machetti gebruiken om de weg vrij te maken. Onderweg kwamen we nog een kleine schorpioenspin tegen en vertelde Fabian vanalles over de verschillende bomen die we tegen kwamen. Ook heb ik nog gedronken uit een waterliaan, ook een vette en bijzondere ervaring, echt jungle! Na een mooie jungletocht kwamen we aan bij de grot. Deze licht op een bergje midden in de jungle. Dit is een grot die aan een kant open is. Hier zijn wat boomstammetjes neergezet waar we onze hangmatten aan op konden hangen. Ook stonden hier wat eetspulletjes en een gaspitje zodat we wat te eten. Fabian en Jeffrey gingen direct naar het kreekje om water te halen. Dit moesten we dan eerst koken voordat we het konden drinken. We besloten ook maar direct onze hangmatten op te hangen aangezien het hier nogal snel donker is omdat we zo verscholen tussen de bomen en in de grot zitten. Ook hadden we weer regen dus we moesten wel 'binnen' blijven. Fabian en Jeffrey maakte weer avondeten voor ons, ditmaal rijst, kip met bruine bonen. Hier hadden we trouwens geen toilet, dus hier moesten we steeds een schoon plekje zoeken in de jungle. Hierbij moest je goed uitkijken dat je niet op een beestje ging staan, takken in je billen had of uitgleed. Na het eten gingen we met z'n allen nog een wandeling maken opzoek naar verschillende dieren. Helaas kwamen we alleen maar wat kikkers/padden tegen (we hopen steeds op slangen). Ook was Fabian heel erg op zoek naar een glaskikker. Dit is een kikker met een doorzichtige onderkant, je ziet hier dus gewoon zijn ingewanden zitten, heel gek. Deze kikker hebben we helaas niet kunnen vinden. Zo bijzonder om 's avonds door de jungle te wandelen, de jungle komt extra tot leven 's avonds, je hoort zoveel geluiden! Eenmaal terug bij het kamp gingen Fabian en Jeffrey weer een kampvuur maken. Helaas waren de weergoden ons niet goed gezind dus was het vuur weer snel uit. Fabian kwam nog met een Zikade aanlopen. Dit is een beestje welke 7 jaar onder de grond in een cocon zit waarna hij eruit komt, gaat vliegen, eitjes legt en dan weer dood gaat. Zielig beestje wat mega veel herrie maakt haha. Om 22.15 lagen we dan ook allemaal in onze hangmat en gingen we slapen. Al was dat slapen nog best een dingetje.. de meeste waren bang om te gaan slapen. Dit omdat we geen klamboe hadden natuurlijk en je op de rots boven je allemaal spinnetjes en andere insecten zag. Zij zagen er niet de lol van in op het moment haha. Ik moet zeggen dat ik het niet eng vond, ik vond het juist heel vet om zo midden in de natuur te zijn. Ik wilde dan ook zo lang mogelijk van dat moment genieten.

Ik heb die nacht heeeerlijk geslapen. Ik werd pas om 8.30 wakker en kon nog even lekker hangmatteren en genieten van de mooie jungle. Na het ontbijtje hadden Fabian en Jeffrey onze drinkflessen weer gevuld, deze waren heet dus moesten we eerst even beneden in de kreek leggen (en ja inderdaad, het koelde toen snel af). We zetten onze tassen bij het kreekje en gingen een andere grot in om vleermuizen te spotten. Was best een mooie opdracht om die grot in te komen, we moesten namelijk door een klein gat erin, toch leuk haha. Nadat we de vleermuizen gezien hadden gingen we onze weg vervolgen, terug naar het basiskamp. Onderweg zagen we nog spider monkeys oftewel de kwatta apen. Heel bijzonder om die apen in het wild te zien, toch anders dan apen in de dierentuin hoor! Tijdens deze trip heb ik trouwens ook vaak de de blauwe morfo gezien. Dit is een felblauwe vlinder, geeft wel mooi wat kleur tussen al het groen in de jungle. Onze tocht bestond ook door het springen over kreekjes en het lopen over boomstammen, de jungle maakt natuurlijk geen perfect wandelpad. Uiteindelijk kwamen we weer helemaal bezweet aan bij het basiskamp. Hier stond ons lekkere verse sappige watermeloen te wachten en konden we een duik nemen in de kreek, heeeelijk om je na 3 dagen weer een beetje schoon te voelen (niet dat dit water perfect schoon is, maar toch beter dan niets haha). Bij het kamp zitten veel kolibries, grappige beestjes zijn dat, ze fladderen zoooo snel met hun vleugels. We zagen hier ook nog een Toekan in de bomen zitten, kleurige vogels zeg! Die middag hadden we vrije tijd. Ik kon daar niet zoveel mee en wilde graag zoveel mogelijk doen nu ik in deze prachtige omging was. Dus ik vroeg Fabian wat ik kon doen en hij stelde voor om te gaan vissen met een zelfgemaakte hengel (tak met visdraad en een haakje eraan). Ennnn ik had zelf een kleine meerval en witvis gevangen, top. Deze hebben we dan 's avonds ook zelf opgegeten. Een zelf gevangen vis smaakt toch extra lekker! Na het avondeten was het weer tijd voor een avondwandeling door de jungle. Tijdens deze wandeling zagen we een rolstaartbeer. Dit is een beer die erg op een aap lijkt, hij zit dan ook boven in de boom. Verder zagen we natuurlijk een aantal kikkers. Ook zitten er verschillende schorpioenspinnen bij het kamp, dit zijn grote dunne kriebelige spinnen, zoek maar eens op internet op als je wil weten hoe hij eruit ziet, ik heb de spin 'live' gezien! Eenmaal terug bij het basiskamp riep Fabian ineens dat hij een briluil zag. Dus Ied, Esmee en ik rende met Fabian mee om te gaan kijken naar de uil. Wat een indrukwekkend beest. Felgele ogen en echt een kop die ver kan draaien. Grappig om dit eens in het echt te zien. Terwijl we daar liepen over de stenen zag Fabian ineens een slang in een plasje water tussen de stenen. Deze slang moest natuuuurlijk vastgelegd worden. De stenen in het plasje haalde Fabian eruit zodat de slang zich er niet meer onder kon verstoppen. Helaas was het water erg troebel dus zagen we alleen af en toe een paar seconden de kop van de slang boven het water uitkomen om adem te happen. Maar Fabian gaf niet op en had een nieuw plan. Hij haalde een emmer en haalde zoveel mogelijk water uit het plasje. Uiteindelijk zagen we de slang ook echt en konden we hem op de foto zetten. Het was een dwarsbandige schele waterslang. YES, een slang gezien!! Na deze mooie dieren toegevoegd te hebben aan mijn lijstje hebben we nog een hele tijd bij het kampvuur gezeten onder de hele mooie volle sterrenhemel. Die nacht konden we in een bed slapen en ook gebruik maken van een normaal toilet, toch ook wel lekker hoor. Al had ik geen moeite met het slapen in een hangmat (heb natuurlijk op de camping vroeger ook veel geoefend haha).

De volgende ochtend (inmiddels donderdag) was het na het ontbijt weer tijd voor een wandeling door de jungle. Pam en Natasja besloten om niet mee te gaan aangezien ze beide blaren of andere verwondingen aan hun voeten hadden (dus dichten schoenen vonden ze even geen optie meer). Wij gingen dus met z'n vieren de jungle in. In de jungle zagen we een black kara kara, dit is een roofvogel. We zagen ook 2 kleine papegaaitjes, mooie kleuren en veel herrie haha. Hierna kwamen we nog zijde-apen tegen boven in de bomen. Op de terugweg van de wandeling zagen we nog een bosvarken. Hier zijn we zelfs nog een rondje extra voor gelopen omdat Fabian dacht dat we ze dan beter konden zien. Terug bij het kamp hadden we weer chilltijd en ben ik nog even met Fabian gaan varen. Dit bootje had alleen een lek waardoor ik telkens met een deksel het water uit de boot moest scheppen terwijl Fabian peddelde. We gingen naar een stroomversnelling waar we nog een tijdje hebben zitten chillen. Uiteindelijk kwamen we terug bij het kamp waar Natasja en Pam al op ons aan het wachten waren en zich afvroegen waar we bleven, oeps haha. Bij het kamp hadden we trouwens ook nog een leguaan, yes weer een dier! Om half 5 stapten we de auto in en moesten we (voor mij helaas) afscheid nemen van de mooie rustige natuur en terug naar het drukke Paramaribo. Natasja, Pam en ik zaten in de auto met Fabian en de 4 jongens die dus de watertonnen de berg op gedragen hadden. We hebben met z'n allen hard meegezongen met de liedjes die de jongens zelf maakte, echt heerlijk en hard gelachen!! Op de terugweg zagen we een schildpad de weg oversteken dus wij riepen allemaal hard: 'SCHILDPAD!'. Fabian stopte de auto en de schildpad werd gehaald en geholpen met oversteken, weer een schildpad gezien, mooi haha. Onderweg stopte we nog ergens zodat we avondeten konden halen (Javaanse bami met kip). Fabian zette ons veilig thuis af waarna we afscheid namen en hem bedankte voor de fantastische trip, WAUW wat heb ik genoten! Ik ben zeker van plan nog vaker in mijn leven de jungle in te gaan en dergelijke trips te doen, wauw wauw wauw!
Eenmaal thuis moesten onze kleren meteen de wasmachine in want bah, wat stonk alles! Ook moest ik zelf snel de douche in want ik voelde me erg vies na 4 dagen niet douchen en in de jungle leven. Gisteravond zijn Natasja, Pam en ik nog op stap geweest bij Havanna en hebben we weer een hele gezellige avond gehad!

Vandaag heb ik niet zo veel gedaan, het is tenslotte vakantie! Ik ga dadelijk een hapje eten met Natasja en Pam waarna ik ga aquafitten. Pam is trouwens net terug van de huisarts en het was niet ontstoken gelukkig. Ze hebben het even goed schoongemaakt en antibioticazalf opgesmeerd. Pam gaat dus niet meedoen met de les vanavond, dus moet ik maar extra hard mijn best doen haha. Misschien dat ik vanavond nog op stap ga met wat andere stagiaires, maar dat beslis ik vanavond wel. Morgen nog een lekker chilldagje waarna we zondagmorgen om 7.00 vertrekken naar Apiapaati voor 4 dagen.

Zo, nu heb ik jullie weer bijgepraat over mijn afgelopen week.
Voor iedereen een hele fijne kerst vanuit Paramaribo!!!!

xxxxxx

  • 23 December 2017 - 11:58

    Mia:

    Jill, wat n avonturen allemaal in de jungle,
    Geniet nog van je vacantie en veel plezier!
    Fijne feestdagen en de beste wensen voor 2018!

  • 23 December 2017 - 15:52

    Ger:

    Wat rest mij nog om commentaar te geven of niet gelijkkmet tranen in de ogen jou lieve geweldige jungenlende Blog te kunnen volgen .Lees toch tussen het uitgaan(das niet zo bedoeld) en thuis komen, dat er altijd of zo wie zo verder de dag gevuld wordt met voor jullie uiteraard leuke en gezellige dingen.de revue passeren !!! .Is het daar zo veel anders als hier in Nederland.
    Het tempo in Paramaribo ligt zoals verwacht een klein beetje anders als hier en de hitte en de mensen daar
    is dan ook het grote verschil
    en jullie aanpassing gaat na een poosje bijna van zelf en dat geeft rust in de gelederen
    Geweldig dat ik tussen regels door lees, dat jou werk en wat je nog allemaal moet doen zolang je daar bent.
    op de goede momenten je interesse heeft, zo moet het ook gaan om tot een goed eind resultaat te komen te komen //

    Nu Jill het gevaarlijke deel van de Blog De Jungle. WAT IS ER EN WAT KOM JE TEGEN EN WAAR BEN JE BANG VOOR. hET IS TOCH EEN HELE ONDERNEMING , MAAR IK LEES DAT HET WONDERLIJK HEEFT GEWEKRkT EN ZAT JE DUS ECHT OP DE GOEDE PLEK//nIET ENG MET SLAPEN, ALS JE DIT NIET gewend bent !!apart met een tentje de hangmat mee, moet je echt al een beetje tegen de natuur kunnen. Jij was al hard gemaakt toen je naar Afrika bent geweest !!
    Schitterend wat je daar en schildpadden best wel veel zoals jij ze hebt gezien onderweg allemaal tegen kunt komen. eng die beestjes.of muggen op je hand . Het is heel goed gelukt en jij hebt er enorm van genoten beschrijf en schrijf en maak een avondje Paramaribo. Kijk er na uit zal wel niet lukken je zus heeft het nu al over de Carnaval. Je klein nichtje heeft ook al een baantje bij de grote Hoeden Club .informeer, R Fr weet alles en natuurlijk onze Anouk. D E K W A T S ..das tog het enige einde van
    de Gpote Prinsen en dansmarietjes . Beleef jou wereld en kijk nog niet te ver weg. eerst dit en de rest komt, zegt men VanZelf. Geniet lekker na van je geweldige belevenis.goed gedaan en je zou het weer doen . dat denk ik kook. eerst maar ff thuis komen en dat heeft de tijd nog !!
    Vandaag, berekoud handschoenen muts en ze reden me de fietstassen van de fiets Had ze mooi gemaakt en nu moest ik snel weer thuis komen .anders ging het weer fout. Dan komen de tassen tussen de spaken en kan ik vallen en daar moet ik voor op passen . Kook piepers met doperwtjes aardappel puree en lekker gehakt rolletje en Jochurt met van vla en slagroom toe . smakelijk lieve groet en knuffel en geniet nog na van je avontuurlijke reis in de verte Omaxxx

  • 23 December 2017 - 15:52

    Ger:

    Wat rest mij nog om commentaar te geven of niet gelijkkmet tranen in de ogen jou lieve geweldige jungenlende Blog te kunnen volgen .Lees toch tussen het uitgaan(das niet zo bedoeld) en thuis komen, dat er altijd of zo wie zo verder de dag gevuld wordt met voor jullie uiteraard leuke en gezellige dingen.de revue passeren !!! .Is het daar zo veel anders als hier in Nederland.
    Het tempo in Paramaribo ligt zoals verwacht een klein beetje anders als hier en de hitte en de mensen daar
    is dan ook het grote verschil
    en jullie aanpassing gaat na een poosje bijna van zelf en dat geeft rust in de gelederen
    Geweldig dat ik tussen regels door lees, dat jou werk en wat je nog allemaal moet doen zolang je daar bent.
    op de goede momenten je interesse heeft, zo moet het ook gaan om tot een goed eind resultaat te komen te komen //

    Nu Jill het gevaarlijke deel van de Blog De Jungle. WAT IS ER EN WAT KOM JE TEGEN EN WAAR BEN JE BANG VOOR. hET IS TOCH EEN HELE ONDERNEMING , MAAR IK LEES DAT HET WONDERLIJK HEEFT GEWEKRkT EN ZAT JE DUS ECHT OP DE GOEDE PLEK//nIET ENG MET SLAPEN, ALS JE DIT NIET gewend bent !!apart met een tentje de hangmat mee, moet je echt al een beetje tegen de natuur kunnen. Jij was al hard gemaakt toen je naar Afrika bent geweest !!
    Schitterend wat je daar en schildpadden best wel veel zoals jij ze hebt gezien onderweg allemaal tegen kunt komen. eng die beestjes.of muggen op je hand . Het is heel goed gelukt en jij hebt er enorm van genoten beschrijf en schrijf en maak een avondje Paramaribo. Kijk er na uit zal wel niet lukken je zus heeft het nu al over de Carnaval. Je klein nichtje heeft ook al een baantje bij de grote Hoeden Club .informeer, R Fr weet alles en natuurlijk onze Anouk. D E K W A T S ..das tog het enige einde van
    de Gpote Prinsen en dansmarietjes . Beleef jou wereld en kijk nog niet te ver weg. eerst dit en de rest komt, zegt men VanZelf. Geniet lekker na van je geweldige belevenis.goed gedaan en je zou het weer doen . dat denk ik kook. eerst maar ff thuis komen en dat heeft de tijd nog !!
    Vandaag, berekoud handschoenen muts en ze reden me de fietstassen van de fiets Had ze mooi gemaakt en nu moest ik snel weer thuis komen .anders ging het weer fout. Dan komen de tassen tussen de spaken en kan ik vallen en daar moet ik voor op passen . Kook piepers met doperwtjes aardappel puree en lekker gehakt rolletje en Jochurt met van vla en slagroom toe . smakelijk lieve groet en knuffel en geniet nog na van je avontuurlijke reis in de verte Omaxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 32899

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: