Bijzondere Kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Bijzondere Kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Bijzondere Kerst

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

28 December 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Ik ben weer terug van het volgende tripje: Apiapaati!
Hier ga ik jullie zo alles over vertellen, maar eerst ga ik even verder waar ik vorige week gebleven was.

Vorige week vrijdag zei ik dat ik die avond zou gaan Aquafitten.. Natasja, Pam en ik waren zooo lang bezig met een taxi bellen dat we een uur later pas in een taxi zaten. In december is het echt mega lastig om een taxi te krijgen, het is dan heel druk in Paramaribo. We besloten bij een BBQ tentje te eten in de buurt van het zwembad. Uiteindelijk waren we pas om 20.00 klaar met eten, aquafit was dus al een kwartier bezig... dan maar terug naar huis.. oeps. We waren alle drie ook erg moe dus ook stappen zat er niet meer in.

Zaterdag was een relaxdagje waarop ik eigenlijk vrij weinig gedaan heb, lekker ff bijkomen want zondag zouden we tenslotte weer vroeg vertrekken.

Zondag moesten we om 7.00 weer verzamelen bij het kantoor van Suforyou voor onze trip naar Apiapaati. Zoals gewoonlijk vertrokken we niet op tijd en was het 8.00 voordat we wegreden. We waren met 21 'stagiaires' en een paar gidsen. Onze tassen gingen in een auto en wij gingen met z'n allen in een busje; de tocht kon beginnen. Onderweg werd er nog gestopt bij een supermarkt zodat iedereen nog wat lekkers voor onderweg kon kopen en zodat we nog een regenjas/regenponcho konden kopen. Dit was namelijk wel aan te raden aangezien we lang in een bootje (korjaal) moesten zitten. Er waren nog maar een paar regenjassen in volwassen maten dus moest Natasja een kindermaatje pakken (zag er nogal grappig uit haha). Ook stopten we nog een keer om bakabana's (=gebakken banaan) te halen voor onderweg. Na 3,5 uur kwamen we aan bij Atjoni, hier moesten al onze tassen van de auto naar de boten. Gelukkig konden al onze tassen onder een zeil zodat deze zeker droog bleven. Nadat alle tassen allemaal waren verplaatst van de auto naar de 2 boten, konden wij ook instappen. Het was een mooie tocht van 4 uur door de prachtige natuur van Suriname. We passeerden verschillende kleine dorpjes en zagen geregeld mensen vissen, kleren wassen, baden of afwassen in het water. Onderweg begon het helaas te regenen dus moesten we onze regenjassen/poncho's toch echt te voorschijn halen. Ondanks de poncho was mijn shirt nog half nat en ook mijn broek was nat, het water liep namelijk door de gaatjes tussen de knopen. Dus op dat moment hadden we het toch even koud hoor! Na 4 uur kwamen we aan bij het eilandje/dorpje Apiapaati. Dit is een heel klein eilandje waar eigenlijk maar 1 of 2 families wonen. We hadden allemaal pijn aan onze billen van het zitten en waren allemaal best wel moe, gelukkig stond er dan ook niks meer op het programma voor die dag. Wij mochten met 9 meiden in een huisje slapen waar bedden stonden (ik had hier een meeega slechte matras waarbij je gewoon pijn aan je billen kreeg, dus net of je op een plank ligt), de anderen gingen in hangmatten slapen. 's Avonds kregen we eten waarna we een avondje kaartspelletjes gingen doen. Ook zagen we boven ons (in de hut waar we zaten te eten en te spellen) een vogelspin zitten. Deze heeft hier blijkbaar zijn slaapplekje en komt iedere avond tevoorschijn. Die avond lag bijna iedereen vroeg in bed, behalve Pam, ik en 2 gidsen. We deden kaarttrucs, kaartspellen en om 2.00 gingen we nog slangen zoeken en vissen vangen haha. Uiteindelijk lagen ook wij om 2.50 moe in bed na een gezellige dag.

Maandag (1e Kerstdag) hadden we om 9 uur ontbijt waarna we onze lange broek en dichte schoenen aan moesten trekken. We moesten weer de boot in (hier is de boot namelijk het enige vervoersmiddel) en voeren naar Djoemoe. Hier is een medische zending voor de mensen van de omliggende dorpjes. Wanneer er ECHT iets dringends is dan moeten mensen dus met een helikopter naar Paramaribo. Maar gelukkig kunnen veel dingen hier opgelost worden. Hierna liepen we verder het dorpje in en kwamen we bij de familie van Fred (een van onze gidsen). Het dorpje deed me denken aan Afrika; veel hutjes, kinderen met kapotte kleding en vrouwen zonder bovenkleding. We liepen verder en kwamen bij het pad richting de Ananasberg. Op dat moment kwamen er direct 15 mannen luid schreeuwend aanlopen. In eerste instantie dachten wij dat ze blij waren dat wij kwamen en dat ze ons hartelijk wilde ontvangen.. echter was dit niet het geval. De mannen waren boos en wij mochten van hen niet de berg op omdat het Kerst is. Na een tijdje zeiden de meeste mannen dat het wel mocht als wij ze 5 SRD betaalde. Helaas was 1 man het er niet mee eens en hij stond dus nog steeds luid schreeuwend op het pad. Hij had inmiddels ook al takken vast waarmee hij dreigde ons te slaan als we toch doorliepen. Nadat onze gidsen een tijdje gepraat hadden met de mannen werd er besloten weg te gaan en de Ananasberg over te slaan. Dit was jammer maar hier kon niemand iets aan doen. Wel krijgen wij een gedeelte van de prijs terug, dus dat is wel heel netjes. We gingen weer de boot in en voeren naar een ander dorpje waar we een dorpswandeling hadden. Een van onze gidsen (Lionel) kwam uit dit dorpje en wist dan ook veel te vertellen. Inmiddels hadden we het ook allemaal ontzettend warm dus keken we uit naar het moment dat we mochten zwemmen. Na de rondleiding kwamen we bij een klein supermarktje waar we allemaal een lekkere Radler of biertje kochten die opdronken met onze voetjes in het water. We voeren weer een klein stukje verder, naar een Soela (dit is een stroomversnelling/waterval). Hier kregen we macaronisalade en konden we lekker afkoelen en chillen. We konden ook met 3 personen tegelijk op een band achter de boot aan, dit was ook leuk, alleen erg kort haha. Nadat iedereen geweest was en we een paar uurtjes hebben mogen chillen was het weer tijd om de boot in te gaan, terug naar Apiapaati. Onze haren waren helemaal droog en vies van het water dus besloten we met een aantal meiden onze haren te wassen in... de rivier! Met onze shampoo liepen we trap af naar het water waar we een groot bad hadden en onze haren konden wassen. Dit was een aparte ervaring maar wat een mooie locatie om je haren te wassen zeg! 's Avonds was het dan tijd voor het kerstdiner. Er werd een kerstmuziekje opgezet en er werd heerlijk eten geserveerd: als voorgerecht hadden we pompoensoep met stokbroodjes, hoofdgerecht waren garlic fries met sate en salade en het toetje was ijs met slagroom. Je kan je vast voorstellen dat we toch een kerstgevoel hadden en heerlijk gegeten hadden! In de avond werden er weer verschillende kaartspellen gespeeld, is er een kampvuur gemaakt en hadden sommige mensen aardig wat drank achter de kiezen. Al met al weer een gezellige avond!

De volgende ochtend hadden we eigenlijk weer om 9 ontbijt (uiteindelijk was dit weer een tijdje later, maarja dat is SU). Iedereen (inclusief de gidsen) kwam vandaag wat trager op gang. Uiteindelijk was het dan ook half 12 voordat we allemaal in de boot zaten en naar het volgende punt konden. We gingen weer terug naar het dorpje van gister zodat mensen de mogelijkheid kregen tot het kopen van souvenirs. Na deze korte stop gingen we naar een andere Soela. Dit was een van de grootste van het binnenland en de stroming was hier dan ook erg hard. Hier kregen we eerst een lunch waarna we hier konden chillen en om beurten in groepjes met een band van de stroming af mochten. Hierbij kregen we een zwemvest aan en een helm op, ook was er telkens minimaal 1 gids bij ons op de band. Dit was erg leuk! Nadat iedereen was geweest mochten we een stuk lager om beurten in de Soela springen met een zwemvest aan. Een van de gidsen hielp ons op de steen en wees precies waar we moesten springen. Je werd dan vanzelf meegenomen met de stroming en moest dan snel naar de kant zwemmen zodat je het water uit kon klimmen. Dit was echt heeeel vet!! Op mijn facebookpagina kun je hier ook een filmpje van zien! Nadat we hier ook weer een paar uur hadden doorgebracht was het weer tijd om terug te gaan naar Apiapaati. Toen we terugkwamen zei Zenzi (een van onze gidsen) dat hij nog iets voor ons had maar dat hij het niet eerder wilde zeggen omdat we anders niet meer durfden te zwemmen. Hij had namelijk een Piranha (met zijn handen) gevangen en liet deze aan ons zien, wauw! Het beestje was inmiddels dood maar ik heb toch even gevoeld wat voor scherpe tandjes hij heeft!! 's Avonds kregen we weer een heerlijk 3-gangen diner: voorgerecht waren 3 stokbroodjes (bruchetta, tonijnsalade en mozarella), hoofdgerecht was 3 soorten pasta en als toetje hadden we appeltaart met slagroom. Pfoe wij zaten echt vol na dit heerlijke diner! 's Avonds zaten Pam, Tessa (vanaf vandaag ons nieuwe huisgenootje), Gaëlle, Michiel, Damiën en ik verschillende drankspelletjes te spelen en genoten we van een heerlijke avond. Ook was er weer een kampvuur en ging Fred jongleren (met fakkels) en koordansen. Een heerlijke avond waarna ik toch om 2 uur K.O. in bed lag.

De volgende ochtend was het niet meer dan ontbijten, opruimen en spullen inpakken. Er stond ons namelijk weer een lange terugreis te wachten. We zaten op de terugweg in een bootje die iets lager in het water lag, dit wilde zeggen dat ik toch een paar keer een golf water over me heen kreeg, oeps haha. De terugweg in het bootje duurde maar 3 uur omdat we met de stroming meevoeren, dus dat was wel chill. Bij Atjoni was het weer overstappen en kregen we bami en nasi. Na een lange dag kwamen we verbrand en moe terug op de Kwattaweg. Iets anders dan in Nederland, maar ik heb een heerlijke en bijzondere Kerst gehad!!

Gisteravond gingen we nog met het hele huis uiteten als afscheid voor Anne en Naomi. We hebben lekker gegeten en nog even bijgekletst. Vanmiddag om 15.00 werden ze opgehaald en was het toch echt tijd om afscheid te nemen.. weer 2 Kwatta's die het huis verlaten. Inmiddels zijn er al 8 huisgenoten van ons weg: Arda, Cem, Matthijs, Anne, Jolien, Lysanne, Anne en Naomi. Dadelijk om 17.00 komt Tessa, onze nieuwe huisgenoot welke we al hebben leren kennen op Apiapaati dus dat komt vast goed!

Helaas was er gister ook minder nieuws.. Eergisteren was Bikkel veel aan het miauwen en had hij veel braakneigingen. Gistermorgen kwamen Marten en Eileen op het terras en zagen ze Bikkel levenloos onder de bank liggen, helaas was Bikkel overleden.. Aangezien Bikkel er al een tijdje bleek te liggen begon hij erg te ruiken dus had Marten hem in een vuilniszak gedaan. Toen Pam en ik gisteren thuiskwamen hebben wij eerst in de zak gekeken omdat we het met eigen ogen wilde zien. Vanmiddag hebben Pam en ik besloten dat we Bikkel wilde begraven. We vroegen bij de bouwvakkers een schep en gingen een gat graven naast ons huis. Er was een aardige bouwvakker die ons ook nog kwam helpen waarna we het graf afdekte met wat stenen een takje wat als kruis moest dienen. Helaas geen Bikkel meer dus...

Vanmorgen ben ik trouwens nog naar de kapper geweest. Zelf paps vond dat mijn haren lang waren geworden toen ik laatst met hem aan het videobellen was. Dus heb even netjes de puntjes laten knippen bij dezelfde kapster als waar Pam laatst haar haren had laten verven.
Vanavond komen Michiel, Damiën en Gaëlle hier indrinken en gaan we weer een avondje naar Havanna. Morgenvroeg worden we om 10.00 opgehaald en gaan we 2 dagen naar Bigi Pan (ons laatste tripje). Dus ben dadelijk weer 2 dagen offline!

Hier mogen ze trouwens sinds gisteren vuurwerk afsteken.. en ik kan je zeggen dit wordt hier veeeeel gedaan. Wij schrikken ons geregeld kapot omdat er weer iets knalt!

Hoe is jullie Kerst geweest?
Ik wens jullie allemaal een hele goede jaarwisseling en tot volgend jaar!

xxxxxxx

• 29 December 2017 - 12:32

Ger:

zo lieve kind eindelijk boven water !!! Wat een uitvoerig eindeloos verhaal,volgens mijn inzicht kun je van zelang zal ze leven daar ooit weg !!!!!!!!!
    Ik zie je grinneken, das gewoon een beetje gemeen lachen !!
    Van het begin tot het einde is dat avontuur, dat moet je toch ook een beetje voelen. Wat daar allemaal kan en mag en wat voor ons Nederlandse mensen uitzinnig lijkt en daar , nou ja, niet gewoon, toch bijzonder apart is, blijkt !!
    Jou avontuur was ook vrij nat en koud, wel heel fijn dat er mensen me e gingen die er verstand van hebben. Toch een beetje anst gehad, dat kan ik me best voorstellen de schone omgeving,waar je normaal niet komt in mijn ogen !!
    Ik denk dat jij inmiddels al een poos went, hoe je de omgeving bekijkt, das veelal iets waar je buiten
    ons alleen op plaatjes of verhalen interesse toont. Knap van je dat water gebeuren, ik had tegelijkertijd een water filmpje van Julion en Gerda en dacht naderhand , och Jill is ook in het water gedropt en die steen was ook bij het filmpje van Julion. Geweldig en gelijk lekker nat en dat mag !
    KAN OOK GENIETEN VAN JE VERHALEN DAT ER ALTIJD WEER ETEN OP HET MENU STAAT !!!
    JOU mOEDER HEEFT NIET GEZANIKT MET JULLIE, DAT LUST IK NIET OF GEWOON NIET ETEN . jIJ VREET ALLES EN NOG MET VEEL GENOEGEN .
    mIJN BEURD FF, lEUKE kERSTAVOND BIJ rOBER[fRANK MET VEEL LEUKE EN MOOIE SIPRISES
    Ieder had iedereen en het verliep gezellig en voordien een lekkere stokerij waar heerlijk gegeten werd
    gegeten met stopbrood salade en ook fijne drankjes. fijne avond. Milly en Ger gingen huiswaards en
    Kai Anne en ikk bleven allemaal slapen . ook gezellig en heel apsrt. ik in Steeft zijn bed. wel trusten ban inmiddels al heel lang wakker. 1se Kerst heft R Fr de Breese naar huis gebracht en verder hadden hun het gemakkelijk en toen heeft R Fr mij ook gelijk huiswaarts gebracht Had een rustige 1ste Kerstfag, en heb veel Kerstfimpjes gekeken das ook heel eigen . 2 de Kerst naar Mam Rianne had heerlijk voor afje gemaakt en Vanja de tAART kleine krankelaartjes kropen en fietsten over de grond en hadden veel aandacht leuk stel meisjes, dE SJOEL KWAM OP TAFEL EN TOEN HEEFT Lunn MIJ NAAR HUIS GEBRACHT IK WAS BLIJ DAT ze dat aanbood, Er was niemand van jullie en dan moet ik er toch bij zijn,
    Het was echt heel gezellig en leuk Kindjes naar bed of naar huis, Fijne Kerst gehad en genoten dat is belangrijk Blijf attent e n laat regelmatig wat echts horen ik geniet ervan veel liefs van mij, mot nog op de fiets en het is aardig koud 8,gr. Kerstspullen al opgeruimd nu de boom nog naar binnen halen en de Kerstkrans voor de deur en het zit er weer op Zondag naar Nijmegen en bij Nel logeren en daarna naar Thea worden gehaald en gebracht want in Nijmegen rijdt geen ene Taxi d aaaag alle fouten mag je opeten zou het niet doen, liggen
    zwaar op de maag. eet maar daar jij geniet ervan kus Oma xxxx