Aan alles komt een eind - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

31 Januari 2018 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Mijn allerlaatste blog vanuit het warme Suriname, wat is het snel gegaan!
Ik zal jullie snel even bijpraten over afgelopen week.

Vorige week donderdag hadden we eigenlijk ons eindgesprek. Helaas ging dat op het laatste moment niet door, dus hadden we dat vrijdag. En ik kan jullie vertellen, ik heb mijn afstudeerstage gehaald! Toch een opluchting om die bevestiging te krijgen! Wanneer we in Nederland zijn hebben we nog een officieel eindgesprek waarbij we ons eindpunt te horen krijgen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ik mijn stage gehaald heb, ik ga nu toch met een fijner gevoel naar Nederland.
Ook kregen wij donderdag te horen dat we die vrijdag niet naar Nickerie zouden gaan, er waren namelijk veel kinderen ziek. Jammer dat we geen afscheid meer konden nemen van die kinderen maar wel fijn om een extra dagje vrij te hebben tijdens onze laatste week in SU. Donderdagavond gingen wij met de collega's van 'Accretio' uit eten bij 'Shadien'. Helaas konden 2 collega's niet meer komen, maar alsnog was het een hele gezellige avond. Wij zaten op een heerlijke plek bij het water, kreeg er bijna vakantiegevoel van!

Omdat we vrijdag vrij hadden konden wij natuurlijk perfect om 16.00 de finale van het LVK live volgen via facebook. Ofja perfect.... de verbinding was niet de hele tijd geweldig maar we konden gelukkig wel de finale volgen. Toch gek om dit midden op de dag met een zonnetje te volgen terwijl het daar al avond is en dus donker. Pam en ik zaten op het terras klaar met de laptop. En Damiën en Tessa waren ook aanwezig dus ook zij werden geanimeerd met de Limburgse muziek haha. Ook al zitten we hier, wij vonden het beide megaaaa spannend op het moment dat ze de punten bekend gingen maken!

Zaterdag was onze laatste zaterdagstagedag (haha, mooi woord he). Er waren vandaag ook weer 2 eigen cliënten waar ik afscheid van mocht nemen. Van 1 cliënt kregen wij nog allemaal een zak bananenchips en een hele zak 'Ramboetan'. Dit is een stekelachtige vrucht welke je open kunt bijten en dan op de pit moet sabbelen. Wij vinden het beide in ieder geval heel lekker. 's Avonds was onze laatste stapavond, dus nadat we bij ons thuis hadden ingedronken gingen Tessa, Damiën, Pam en ik naar 'Tequilla'. Hier draaiden ze verrassend leuke muziek, dus ik moet zeggen dat ik het een hele leuke laatste stapavond vond. Ik ben om 4.00 toch echt naar huis gegaan terwijl de andere 3 nog even door waren gegaan..

Zondag hadden we gereserveerd om een dagje te chillen bij 'Zin'. Rond 11.00 gingen we hierheen en konden we voor 25 SRD de hele dag hier chillen. Zwembad in, ligbedje op, drankje. Gewoon relax, beetje vakantiegevoel tijdens onze stage! En het mooie van alles is dat ik deze dag niet verbrand ben maar gewoon bruiner ben geworden! Na 5 maanden Suriname is het eindelijk zover dat ik me vaak genoeg insmeer haha. 's Avonds wilden we naar de bioscoop gaan. Pam wilt namelijk al een hele tijd graag naar de film 'Pitch Perfect 3'. Pam had een aantal keer naar de tijd van de film gekeken, en deze zou om 19.45 beginnen. Toen wij om 19.25 bij de bioscoop aankwamen zagen wij dat de tijd gewijzigd was... de film was om 18.45 begonnen, shit. Zo fijn dat ze in Suriname de begintijd op het laatst nog veranderen... kan alleen in Suriname. Aangezien we nog niet gegeten hadden besloten we maar bij een eettentje te gaan zitten voor ons avondeten. We waren allemaal erg moe dus waren erg blij toen we eindelijk in bed lagen 's avonds.

Maandagmorgen ben ik eerst met Ilse op een schoolbezoek gegaan waarna Ilse mij een korte rondleiding gegeven door het Diakonesseziekenhuis. Dit is het ziekenhuis waar 'Accretio' vanaf morgen (1 februari) ook logopedie gaat geven. Ik was nog niet in een ziekenhuis in Paramaribo geweest dus vond het wel leuk om eens te zien hoe een ziekenhuis in Suriname eruit ziet. Wat me hier opviel is dat de wachtkamers en gangen veelal open zijn. Ook zit de poli van logopedie in een soort bouwkeet die in het midden van het ziekenhuis is geplaatst. Zo staan er meer keten waar ook andere disciplines inzitten. Helaas kunnen wij het niet meer meemaken om te werken in het ziekenhuis maar ik ben wel blij dat we dit in ieder geval gezien hebben!
's Middags hadden wij weer stage waarna we eigenlijk een teamoverleg zouden hebben. Dit ging helaas niet meer door maar Pam en ik benutte dit moment om al onze collega's te bedanken voor de superleuke tijd die we hier gehad hebben. We hebben iedereen een zelfgemaakte kaart gegeven met daarop een bewerkte foto van iets wat ons aan hun deed denken. Ik kan je vertellen dat iedereen heel erg mee moest lachen en dat ze er ontzettend blij mee waren!

Gisterochtend ben ik bij de kapper geweest. Ik ga hier nog niet beschrijven wat ik precies gedaan heb omdat ik het voor sommige mensen als verrassing wil houden wanneer ik terug ben in Nederland..
Ook hebben wij wat lekkers gemaakt om vandaag op stage uit te delen. Na onze stage zijn wij met Chayenne gaan eten bij 't Vat.

Vandaag is dan echt mijn laatste volle dag in Suriname. Ik heb op stage bijna alles afgerond, moet alleen nog mijn stageportfolio compleet maken als ik helemaal klaar ben met stage. Nu schrijf ik mijn laatste blog en als ik deze klaar heb ga ik toch echt beginnen met het inpakken van mijn koffer.. Strakjes nog een paar uurtjes stage en daarna met Tessa en Damiën ons afscheidsdiner bij 'Sarinah'. Morgen om 15.00 (Surinaamse tijd) worden wij opgehaald en vertrekken we naar het vliegveld. Om 19.30 Surinaamse tijd zullen we vertrekken waarna we vrijdag om 8.15 (Nederlandse tijd) weer op Nederlandse bodem zullen staan. Nu het zover is vind ik dat deze 5 maanden toch echt ontzettend snel voorbij zijn gegaan. In deze 5 maanden heb ik zoveel verschillende mensen ontmoet, zoveel geleerd en ook ontzettend veel genoten. Ik het veel zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Ook kijk ik uit naar het slapen in mijn eigen fatsoenlijke bed en het vieren van carnaval. Wel vind ik het een raar idee dat mijn leven in Paramaribo dan echt voorbij. Dit is 5 maanden mijn leven geweest en ik zal dan ook nooit meer terugkeren in dezelfde context. Voor nu is het goed en heb ik vooral veel zin om terug naar Nederland te gaan. Hopelijk valt het mee met de kou en kan ik er een beetje tegen. Dit aangezien ik zaterdag al de hele dag buiten carnaval sta te vieren!

Dit was mijn laatste blog vanuit Suriname. Ik ga proberen er nog eentje te schrijven wanneer ik in Nederland ben om jullie te laten weten hoe het is om weer in Nederland te zijn.

Een hele dikke brasa vanuit het warme Suriname,
en hopelijk tot heel snel in Nederland!!
xxxxxxx

  • 31 Januari 2018 - 14:53

    Eef:

    Geniet van je laatste dagje en tot heeeeel snel lieve Jill!

  • 31 Januari 2018 - 15:05

    Eugenie:

    top Jill desse dien stage hes gehaald. Perfisisat dao mei.
    Nao op nao de Vestelaovend. "n gooije truukreis en we zeen os zaoterdig oppe BBZ en drinke dr den same eine, of twië enz..... Trik dich maar werm aan in iddergeval.
    Groetjes...

  • 31 Januari 2018 - 15:12

    Anne:

    Geniet nog ffkes van dien letste daagjes! We zeen os vriedig! En ik bin toch weer blie detse thoes bis!

  • 31 Januari 2018 - 15:26

    Annie Beurskens :

    Toppie Jill dat je je geslaagd bent voor je afstudeerstage , GEFELICITEERD!!
    De afgelopen 5 maanden waren niet altijd even gemakkelijk voor je , maar je mag trots zijn op jezelf dat je ze volbracht hebt . Geniet nog maar even van het lekkere weertje want hier laat het zonnetje zich nog niet zo vaak zien . Een hele goeie terugreis gewenst en alvast veel plezier bij de BBZ in Bree .
    We zien ons vast gauw een keertje .
    Groetjes en liefs van Wien en mij XX

  • 31 Januari 2018 - 15:33

    Ger:

    Lieve jill, wat erg, ik doe mee. Aan, alles komt een einde, zelfs aan de stoutste en naaRste dingen, ook waar je niet voor gaat !!het was een geweldige tijd en wat ging hij voorbij als een startschot in de brij!!
    Jou laatste Blog, deze dus, gaat in hoofdzaak uit en schrijf je ook. met. stage adressen en mensen bezoeken, die je hebt bezocht en ook jou kwamen gedag zeggen , dat moet toch heel nAar, zo af en toe voelen . Dit heet dus ook Einde. Mensen gedag zeggen, AFSCHEID , EN DAT DOET PIJN, DAT KAN NIET ANDERS. mAAR ALLES BIJ ELKAAR WAS HET EEN SCHONE, RIJKE TIJD , MET VEEL ERVARING EN VOORAL. ZO ZIE IK DAT STEEDS, DE VELE TENTJE EN EETHUISJE IN DIE OMGEVING DAAR.
    iK ZIE DAT HIER BIJ ONS, NIET ZO ZITTEN MA IEDERE WERKDAG, ERGENS ETEN !! EN MET MENSEN. MISSCHIEN KUN JE HET IN DE NABIJE TOEKOMST OP,
    BOUWEN .
    mAASBREE. sHINEES, nIENS, PATATZAAK, EN JIJ KENT ZE, ZOEK MAAR UIT,
    hET GEWONDE LEVEN, GAAT NORMAAL VOOR IEDEREEN OOK NIET ZO, nA DAGJE WERKEN, ZIJN DE MEESTE BLIJ DAT ZE THUIS ZIJN.
    iK WEET HET OOK WEL, HET
    IS EEN VERKEERD BEELD EN IK GA GEWOON DE BLOGS NA EN DAN ZIT DIT VERHAALTJE ERIN, EN WEL IN sURINAME EN DAT IS OOK NIET TE VERGELIKEN MET nEDERLAND .
    dEZE LAATSTE WEEK ZAK OOK HEEL VOL MET DE DIVERSE MEISJES , WAAR JE HEEL LANG BIJ GEWOOND HEBT EN DAT ISOOK AFSCHEID.lEUK DAT JE ZE ALLEMAALEEN HERINNERING HEBT MEEGEGEVEN, EN DAT DOET GOED, VERGETEN ZULLEN JE ELKAAR ZEKER NIET,
    bEN OOK ERG BENIEUWD OF DEE REIS GOED GEPLEND IS EN DAT DE TIJDEN EEN BEETJE UIT KOMEN. ZOALS ZE AAN GEGEVEN STAAN . iK WORDT vRIJDAG VERWACHT EN ZIEN WEL., WIE KOMT. lYNN DENK IK.
    aLS IK DE KANS KRIJG, KOOP IK MORGEN NOG EEN PAAR DIKKE SOKKEN VOOR JE, DIE ZUL JE NODIG HEBBEN . iK HAD VIS WILLEN HALEN .,MAAR KOM DE DEUR NIET UIT. dE HELE DAG VAN DIE ZEIK REGEN , ZONDER OP HOUDEN .wE VERZUIPEN WEER. ECHT cARNAVALS WEER. mOET zATERDAG NAAR aNOUK VOOR DE RECEPTIE/ lEUKE FOTO VAN DE DRIE MEISJES. r fR ZAL WEL HET VERHAAL VERTELLEN.,
    zAL BLIJ ZIJN JE TE ZIEN EN ZAL DE BLOGS MISSEN !! kUN JE TOCH GEWOON MEE DOOR GAAN !!??
    lIEVERD, FIJNE REIS EN AFSCHEID DOET PIJN, MAAR DAT MAG. ZOVEEL FIJNE DINGEN HOU JE OVER. DAAAAAA DAAAAG TOT ZIENS. LIEFS gER oMA XXX FOUTJE ZIJN VOOR JOU , (GOD UITGESPROKEN ))))))))) lERING .

  • 31 Januari 2018 - 15:42

    Jolien:

    Goede reis terug schatje! & tot snel in NL.

    BRASSA!!!

  • 31 Januari 2018 - 23:29

    Marion Aerts:

    Lieve Jill

    Proficiat Jill ! Super gedaan !! Wat heb je weer een mooie belevenis opgedaan in je jonge leven . Geniet ervan !! Een hele goede terugreis en een geweldige carnaval wenst ik jou toe . Liefs Marion en Pip

  • 01 Februari 2018 - 08:18

    Mam:

    Jeetje, dit is al de 2de kier det ik met trane in mien auge diene blog laes! Maedje wat bin ik trots op dich! Verheug mich op morge, zoëdet ik dich weer live kin hughe.....én " dich geis wiet maar kumps altied weeeer....truuk ........".
    Hebs mich wal niejsgierig gemak met dien kappersbezeuk!
    Wies morge, xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 3232
Totaal aantal bezoekers 32880

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: