het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

het avontuur is begonnen

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

30 Augustus 2017 | Suriname, Paramaribo

Over 2 maanden zit ik in Suriname werd;
- over 1 maand ..
- over 2 weken ..
- over 1 week ..
- morgen ..
NU!

Afgelopen vrijdag heb ik een afscheids/verjaardags- feestje gehad voor vrienden. Dit was echt fantastisch. Superveel lieve kaartjes en cadeautjes gekregen. En er is nogmaals bewezen dat ik veel lieve en leuke vriendjes en vriendinnetjes heb. Dus nogmaals bedankt allemaal!!
Zondag nog even mijn verjaardag gevierd voor familie waarvan ik dus ook meteen afscheid kon nemen.
Vanaf maandag begonnen langzaam de zenuwen op te komen.. en dinsdag was het zover!!

Om 7.30 was ik klaarwakker dus ben ik maar opgestaan, koffer helemaal ingepakt en gekeken of ik alles zo achter kon laten voor Kelly en Jordy (zij komen namelijk op mijn huisje passen in de tijd dat ik weg ben). De dag ervoor had ik mijn koffer het grootste gedeelte al ingepakt waarna ik hem wilde wegen. Maarja... de ritsen van mijn koffer werkte niet mee waarna mams met kaarsvet zorgde dat de rits weer dicht/open kon (toen ik in Suriname kwam bleek trouwens dat mijn rits het helemaal begeven had maar goed hij is in ieder geval daar gekomen met alle spullen erin).

TIJD OM TE GAAN!
8.45 zaten mam, Ger, Kai en ik in de auto onderweg naar Schiphol waar we Pam en haar ouders zouden meeten. Gelukkig kwamen we ruim op tijd aan dus hadden we tijd genoeg om de ruimbagage te droppen en rustig wat te drinken met z'n allen. Aangezien we om 14.20 vlogen hebben we om 12.45 afscheid genomen van onze ouders en broertje en was het tijd om door de douane te gaan. Pam en ik hadden allebei het plan om vooral niet te lang te knuffelen om tranen te voorkomen --> dit is gelukt, haha! Toen we uiteindelijk in het vliegtuig waren, waren wij beide erg onder de indruk van het vliegtuig, mygod, die was groot (boeing 747-400 van KLM)!!. Een opstelling van 3-4-3, verschillende blokken met toiletten en iedereen had z'n eigen schermpje voor films op te kijken, muziek te luisteren of spelletjes te spelen. We kregen ook echt veel eten en drinken aangeboden tijdens de reis, wat n luxe (was trouwens een reis van 9 uur). Uiteindelijk landde we om 18.10 Surinaamse tijd (in NL is het 5 uur later). We liepen het vliegtuig uit en de luchthaven in (het was trouwens nog 32 graden buiten). Deze was maar klein, er stond maar 1 vliegtuig --> dat van ons haha. Maar we waren eindelijk in Suriname!!

Hier moesten we in een lange rij gaan staan waar we de stempels in het paspoort kregen zodat we het land in mochten. Ik denk dat deze rij wel een half uur duurde, waarna dat we door konden lopen naar de bagageband. Voordat we hier onze koffers hadden waren we ook weer zeker een half uur verder (lekker op z'n Surinaams dus). Ondertussen hadden we ook al verschillende gesprekken gehad met Surinamers (en een Nederlander die hier al 7 jaar kwam) over het land, gebruiken, geloof en wat we juist wel en niet moesten doen. Toen we eindelijk onze koffers hadden konden we het vliegveld verlaten en opzoek naar degene die ons naar het huis zou brengen en een bordje vast had met 'studenten' erop. Hier stonden twee jongens op ons te wachten: Tino en Raoul. Raoul was ook meteen onze huisbaas dus dat was handig. Met 4 andere studenten werden we naar onze studentenhuizen gebracht. Was meteen wennen, ze rijden namelijk aan de linkerkant in Suriname en hebben dan ook het stuur rechts zitten, dat is vreemd! We vroegen trouwens hoelang het rijden was, en het antwoord was; 5 kwartier. Wij zouden gewoon zeggen 1 uur en 1 kwartier haha. De hoofdweg die we reden deed me meteen heel erg denken aan Gambia. Een hele lange verharde weg met weinig afslagen, slechte wegkanten, links en rechts zand/boompjes met winkeltjes/cafeetjes/restaurantjes. Alleen het grote verschil was het rechts inhalen.

Nadat wij eerst de 4 andere studenten naar hun huis gebracht hadden kwamen wij bij de Kwattaweg --> ons huis voor de komende 5 maanden!
Hier zaten 3 huisgenootjes (in de hangmatten op ons terras) op ons te wachten: Arda (hij is hier nu 2 weken, blijft er 6), Anne (zij is hier nu 1 week, blijft 3 maanden) en Lysanne (ze was er 1 dag en blijft 3,5 maand). Buiten hen hebben we op dit moment nog 2 huisgenoten, maar deze zijn op een meerdaagse trip dus die heb ik nog niet ontmoet. Aangezien er in het centrale deel van het huis 6 kamers zijn en er al 5 bezet waren, mochten pam en ik naar het andere gedeelte (aan de andere kant van ons terras). Hier hebben wij een soort van eigen huisje. We hebben een eigen badkamer, keuken en beide een eigen slaapkamer met 2persoonsbed, dus IDEAAL! Aangezien wij een lange dag achter de rug hadden zijn wij vrij snel naar bed gegaan. Dit was om 23.30 lokale tijd (tel er 5 uur bij op en je komt erachter dat we lang genoeg wakker waren). Ik kwam er tijdens de nacht wel achter dat ik nog moet wennen aan het tijdsverschil. Was om 5 uur lokale tijd klaarwakker terwijl ik toch echt nog even moest slapen, maar komt vast goed. Ik heb trouwens airco op mijn kamer welke ik vannacht aan heb laten staan op 25 graden aangezien het anders echt te heet is, zo is het wel te doen.

Door na vanmorgen. Pam en ik hadden afgesproken om eerst even euro's te gaan wisselen voor SRD (surinaamse dollars) en wat eten te halen bij de supermarkt. Het wisselkantoor en de supermarkt waren gelukkig dichtbij en met een koers van 8,8 (en een mevrouw achter de balie die me teveel SRD gaf) was het een prima dealtje. Door na de supermarkt. Hier hebben we even een brood gehaald (kunnen we mooi in de diepvries doen) en een pot pindakaas en jam. Lekker Nederlands haha! Na een boterham 'oppe voest' werden we om 9.30 (eigenlijk 9.20) opgehaald door Jonathan voor onze Citytour. Met hem reden we door Paramaribo terwijl hij ons wees waar bepaalde winkels waren en andere plekken die handig konden zijn voor ons om te weten. Zo kwamen we bijvoorbeeld ook in de Palmentuin. Dit was vroeger de tuin van de gouverneur. Nu is dit een mega tuin met veel en heeeele grote palmbomen. Ook stond hier een aangenaam windje wat ook erg lekker was aangezien we werkelijk overal zweette waar we maar konden zweten, lekker dus haha. Hierna gingen we bij Zus&zo wat drinken, wat ook meer dan welkom was. Als laatste gingen we langs een mega grote supermarkt en bracht Jonathan ons naar het kantoor van Studentenhuisvesting Suriname waar we onze fiets op konden halen een Surinaamse simkaart kregen (wij hadden al een simkaart gekocht in NL omdat we niet wisten dat we die zouden krijgen, maar goed). Hierna via de stoep (anders moesten we helemaal omfietsen omdat deze weg een eenrichtingsweg is) terug naar ons huis. Fietsen is hier trouwens ook een ding: je moet dus ook links fietsen, maar de auto's rijden nogal hard dus je moet goed oppassen. Ook raden ze af om 's avonds te fietsen. De Surinamers zelf? Zoals ze zelf zeggen lopen en fietsen ze niet. Zij pakken de auto of gaan met de bus.

Na een verfrissende douche (hebben alleen maar koud water maar is niet erg met deze temperaturen) zit ik nu op mijn bed deze blog te schrijven en ga ik zo even mijn kast inruimen. Vanavond gaan we met wat huisgenootjes uit eten. Uit eten is namelijk net zo duur als zelf koken, handig!

Oja de Surinamers eten eten en nog eens eten. En dan vooral kip en weinig groente. Mijn plan is om geen 5 kg aan te komen als ik terug ben dus ga binnenkort even kijken of ik ergens kan gaan sporten.

Oke dit verhaal is lang genoeg denk ik zo, heb werkelijk alles verteld geloof ik. Ik vind het wel lekker om mijn verhaal kwijt te kunnen op deze manier. Hopelijk vinden jullie het ook leuk om te lezen? Ik ga nu mijn koffer opruimen en hou jullie op de hoogte!

xxxxx

  • 30 Augustus 2017 - 20:42

    Eugenie:

    Ha Jill,

    Leuk um te laeze det de iersste oore/daag good zïen verlaupe. Geneet d'r veural van, en ik bin beniejd nao 't volgende verslaag.

    Groetjes Vanoet 'n raegenachtig Maasbree

  • 30 Augustus 2017 - 20:48

    Femke Beurskens:

    Heel leuk Jill, geniet van dit mooie avontuur!!
    Groetjes Femke

  • 30 Augustus 2017 - 21:03

    Jacqueline:

    Haai Jill

  • 30 Augustus 2017 - 21:05

    Jacqueline:

    Geen idee waarom mn 1e reactie niet zichtbaar wordt..
    Ik schreef dus: super leuk om mee te lezen!! Zo krijg ik alvast een beeld van het land waar Britt in 2019 stage wil gaan lopen. Geniet van alles !!
    X Jacqueline

  • 30 Augustus 2017 - 21:06

    Eefke:

    Klinkt goed Jillie! Geniet ervan

  • 30 Augustus 2017 - 21:15

    Tessa:

    Kei leuk um dien avontuur te kinne volgen! Geniet dr lekker van!!

  • 30 Augustus 2017 - 21:16

    Anne:

    Wauw, lang verhaal maar je geniet nu al.
    Super trots nu al!
    Liefs xxx

  • 30 Augustus 2017 - 21:46

    Ger:

    Heej Jill,

    Fijn te laeze detse al ein bietje diene dreij gevonge hés.
    Huul vuul plezeer en eine lierzame tied!! Verder natuurlik auk geneete van dien avontuur!!
    Groetjes vanoet ein raegenachtig Bree!!
    Ger

  • 30 Augustus 2017 - 21:52

    Mia:

    Goed aangekomen, we hebben al n goede indruk want je hebt
    al veel op papier gezet.
    We wensen je n mooie en leerzame tijd, Gr mia

  • 30 Augustus 2017 - 22:13

    Annigje:

    Leuk verhaal, Jill! Ik hoop op meer! Succes en veel plezier daar.

    Groet,
    Annigje

  • 30 Augustus 2017 - 22:27

    Mia Janssen:

    Leuk om je verhaal te lezen Jill, wij wensen jou een leuke tijd in Suriname.
    Groetjes Geert en Mia

  • 30 Augustus 2017 - 22:53

    Pap:

    Hey Jill
    Fijn um te laeze en zeen wie geej dr dao beej zit.
    Effe wenne aan de temperatuur en vanaaf volgende waek vuul sukses met dien stage! !


  • 31 Augustus 2017 - 08:12

    Ger Heijnen:

    Jill wat een geweldig verslag. Ik blijf je volgen en blijf zoeken of je nog mooie en leuke dingen gaat doen en beleven lieve groet Oma Ger xxx

  • 31 Augustus 2017 - 09:14

    Mam:

    Zo blijf ik.helemaal op de hoogte, leuk om te lezen....zeker blijven doen!!
    Dieke knuf en kus veur Okki

  • 31 Augustus 2017 - 10:22

    Hans :

    Ha Jill,
    Leuk gesjreeve, sukses met de stage en vuul plezeer.
    Groetjes Ine en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 32882

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: