Bikkel(en) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Bikkel(en) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Bikkel(en)

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

06 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Inmiddels zit ik al een week in Paramaribo en ben ik al begonnen met stage, tijd voor een nieuw verslag.

Vorige week kwam er in een keer een kat aanlopen. Iedereen vond het helemaal fantastisch want hij liet zich aaien. De kat vond het ook helemaal fantastisch want hij kreeg etensresten, haha. Wij hebben hem toen meteen een naam gegeven: Bikkel. Bikkel komt vanaf vrijdag inmiddels al elke dag terug. Met name 's ochtends en 's avonds in Bikkel aanwezig bij ons op de Kwattaweg. Met een beetje geluk blijven de muizen nu ook weg bij ons (blijkbaar blijven ze weg wanneer ze de geur van een kat ruiken). Bikkel blijft gelukkig in principe wel buiten (af en toe sneakt hij naar binnen) dus ik vind het prima. Hij is zelfs al een paar keer bij huisgenootjes van mij in de hangmat komen liggen! Hij voelt zich helemaal thuis hier. Wij hebben ook een bak water voor hem neergezet, waar hij graag uit drinkt als hier is. Tot zover het verhaal over Bikkel.

Afgelopen zaterdag hebben wij 's middags kennismaking gehad op stage. Wij hebben hier kennis gemaakt met Ilse en Raoul (logopedisten), en met oma Hettie (receptioniste bij Accretio). Ook hebben wij met Ilse onze planning voor de komende stageperiode besproken. Voor ons alletwee hadden zij al 6/7 cliënten uitgekozen die wij mogen overnemen. Al deze cliënten hebben heel verschillende stoornissen, dus het gaat zeker een leuke uitdaging worden! We beginnen natuurlijk met meekijken tijdens de behandeling maar naar niet al te lange tijd is het de bedoeling dat wij zelf aan de slag gaan met de cliënten. Leerzaam dus!

's Avonds zijn wij op uitnodiging van Ray (een Surinamer die huisgenootjes van ons al eerder ontmoet hadden) gaan bowlen met het hele huis. De baan was natuurlijk niet helemaal zoals in Nederland. Ik had zelfs het idee dat hij een beetje scheef was en ook telde hij soms punten terwijl wij geen kegels omgegooid hadden. Maar goed, we waren lekker fanatiek en kregen het al snel heet. Hierna gingen we naar 'Torarica'. Dit is een chique hotel met alles erop en eraan waar op die avond een feestje was. Na 1 uur was iedereen het alweer moe dus ontstond het plan om naar een casino te gaan. Dit omdat er veel casino's zijn in Paramaribo en je hier gratis kan eten/drinken zolang je aan het spelen bent. Niet zo mijn ding, maar goed, kijken is altijd leuk. Veel tafels met chinezen en achter de fruitautomaten zaten vaak Surinamers. 3 van ons gingen Roulette spelen. 2 van ons verloren, maar Marten won 40 SRD en een gratis biertje. Dus zijn avond kon niet meer stuk. Hierna was ik met een paar andere gaar waardoor wij met z'n 4'en de taxi terug naar huis namen.

Zondag was nogal een 'rustdag' waarop ik dus eigenlijk vrij weinig gedaan heb.. Zodat ik maandag vol goede moed aan mijn eerste stagedag kon beginnen! Onze huisgenootjes hebben allemaal stagedagen vanaf 7.00/8.00 uur 's morgens tot 15.00/16.00 dus 's morgens zijn Pam en ik met z'n tweeën aangezien wij pas later op de dag beginnen. Tijdens onze eerste stageweek zijn wij vooral bezig met het kennismaken met de logopedisten, de cliënten en hun manier van werken.

Verder hebben Pam en ik al 2/3 keer zelf gekookt. Wij eten als wij stage hebben 's middags warm en 's avonds simpel aangezien we 's middags dus meer tijd hebben. Dadelijk gaan we even wat afhalen (doen ze hier ook megaveel blijkbaar), opfrissen en dan naar stage.

Muggen hebben hier trouwens het talent om mij (bijna) alleen maar in mijn voeten te prikken. Ik heb verder weinig muggenbulten maar mijn voeten zitten helemaal onder, echt top dit haha.

Verrassend genoeg hebben wij al een paar keer een hevige regenbui gezien, soms zelfs met wat onweer. Het regent dan een halfuurtje heel hard en dan is het klaar. De mensen hier staan er ook van te kijken omdat het meestal niet regent in september (droge tijd).
Verder kan ik wel wennen aan het rustig opstaan hier en vooral meegaan met de mensen en het klimaat hier.

Hebben jullie nog vragaen? Of iets waar jullie nieuwsgierig naar zijn? Let me know!

xxxx

• 06 September 2017 - 17:51

GER:

iK WAS ZO WIE ZO AL AAN HET UITKIJKEN, NAAR JULLIE BELEVENISSEN. iK BEN NIET TERLEURGESTELD WAT EEN WERELD VAN ALLES ANDERS EN HOE JE DIT GEWELDIG KUNT BESCHRIJVEN, kIND WAT ENORM DAT JE DIT KUNT EN MAG MEE MAKEN. EN DE LERING DAARUIT VOOR JE TOEKOMST. gAAF GEZEGD VOOR EEN oMA TOCH 1111 LIEFS EN IK DENK VAAK aaN JE oMA gER XXX
    Hier druk , ga weer zwemmen en de Gym begint weer en a,s,Vrijdag krijg ik een onderdeel voor de Borst.die vervangen moet worden lieve groet Ger xxxx aaitje voor Bikke,l zeg dat zijn Ned Kat Otje heette !!!!

• 06 September 2017 - 18:28

Geert En Mia:

Haa Jill
    Leuk weer jou ervaringen te lezen, en fijn dat je het goed naar de zin hebt, Groetjes.