oeter oeter oeter, een luiaard op een scooter! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu oeter oeter oeter, een luiaard op een scooter! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

oeter oeter oeter, een luiaard op een scooter!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

04 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Zooo.. net lekker koud gedoucht, zit weer lekker in de airco, klaar voor het schrijven van een nieuwe blog!

Te beginnen bij vorige week woensdagavond. Toen wilde we met het hele huis gaan eten bij 'Sarinah'. Toen we eindelijk een taxi konden bellen omdat iedereen thuis was, moesten we heel lang wachten op een taxi (lekker Surinaams dus haha). Uiteindelijk kwamen we bij 'Sarinah', en wat bleek; er was geen plek weer voor de 9 mensen van de Kwatta's... Shit. Plan B: we liepen iets verder door op zoek naar een ander restaurantje, deze bleek alleen op reservering te werken. Plan C: andere kant op lopen, waarna we uiteindelijk bij een ander lekker Indonesich restaurant kwamen. Dus uiteindelijk zaten we allemaal samen aan tafel en hebben we lekker gegeten (met de nodige frustraties haha).

Donderdag hadden we vrij en had ik even tijd om mijn fiets om te gaan wisselen bij SHS (Studenten Huisvesting Suriname). Bij mijn fiets was namelijk de trapas kapot waardoor het leek of mijn trapper er ieder moment af kon vallen. Hier kreeg ik gelukkig meteen een nieuwe (oude) fiets. Hopelijk gaat deze fiets langer mee! Hierna ben ik nog even naar de bank gefietst om te pinnen. Onder het fietsen kwam er in een keer een man op een scooter naast mij rijden en hij sprak me aan. Hij zei: 'kijk eens wat ik hier voor je heb, leuk he?'. Toen ik keek zag ik een luiaard bij hem op de scooter. De luiaard zat half bij hem op schoot en lag over het stuur, heeeel grappig gezicht! Dus ik kon natuurlijk niet meer reageren dan gewoon lachen, haha echt Suriname (en mooi verhaaltje voor in de blog!). 's Avonds moesten Matthijs en ik om 18.30 bij 'Torarica' zijn voor het opbouwen van de bar. Wij dachten dat wij alleen maar een beetje moesten checken of het klopte, maar helaas... Wij moesten alles nog klaarzetten, zelfs de drank moest nog gekoeld worden... Dus er werden koelboxen en heel veel ijs gehaald zodat we zo snel mogelijk konden koelen. Ook moest alle drank nog in het magazijn gehaald worden. 18.30 was dus niks te vroeg! Uiteindelijk ging geloof ik rond 20.30 de zaal open (mensen kwamen denk ik niet voor 21.30) waarna wij echt konden beginnen met werken. Er was geen tap, dus het was uitdelen van flesjes bier, glazen wijn vullen en natuurlijk sterke drank. In Suriname wordt heel veel 'Borgoe' gedronken, dit is rum. Ook deze avond was het erg favoriet. Helaas mochten wij de sterke drank niet schenken, dus moesten wij steeds wachten tot een van de Surinamers achter de bar deze ingeschonken hadden. Uiteindelijk mochten we wisselen en konden wij zelf nog even de zaal in om te feesten. Iedereen was natuurlijk al dronken, maar het was nog een hele gezellige avond. Ook woont Cem sinds deze avond bij ons in Matthijs zijn plaats, gezellig!

Vrijdag hadden we weer lekker vrij, dus lekker uitslapen en bijkomen van de dag ervoor.
Zaterdagochtend gingen we weer naar 'the Hub' voor het screenen van verschillende kinderen. Ook deze keer vloog de tijd weer voorbij waarna onze stage erop zat voor deze week. Na stage zouden wij doo SuForYou opgehaald worden bij 'the Hub' om naar Nickerie te gaan voor 'Parbo Night'. Dit is een soort mini festival om het bier van Suriname (Parbo) te promoten. Ze kwamen ons ophalen met een busje voor 30 personen waar we met 12 mensen inzaten, dus plek zat! Nickerie is 4 uur rijden, maar met een muziekje aan, lekker meezingen en een chauffeur die hard doorreed was de reis best snel voorbij. We zouden eigenlijk in Nickerie naar de zonsondergang gaan kijken maar helaas hadden we die niet gehaald en was de zon al onder toen we daar kwamen, oeps. Hierna ontmoette we de 30 anderen die de dag ervoor al naar Nickerie waren vertrokken en gingen we met z'n allen naar de slaapplaats voor die avond (later kwamen wij erachter dat dit onze stageplaats bleek te zijn hahaah toevallig). Eenmaal hier aangekomen werd ons uitgelegd dat er 3 mogelijke slaapplekken zijn: hangmatten, 2-3 persoonstentjes of een ruimte met airco waar je dan op een matras slaapt. Pam en ik zeiden in eerste instantie dat we in een tentje wilde slapen met z'n tweeën. Toen we naar de tent liepen om onze tas erin te zetten zagen we zo 3 kikkers onze tent inspringen, top. Ook liepen de kevers/torren over onze voeten terwijl we voor de tent stonden. Dus wat deed Pam? Schreeuwen. Gelukkig kwam er toen iemand van de organisatie die voor ons de kikkers de tent uit gooide waarna we veilig onze spullen erin konden zetten en de tent snel dicht maakte. Marten en Eileen zouden in de aircokamer slapen dus zij zeiden tegen Pam dat hier nog plaats was. Dat liet Pam zich geen 2x zeggen, dus verplaatste zij zich 's avonds naar de aircokamer zodat ik de tent voor mij alleen had. Na de verdeling van de slaapplaatsen kwam ons eten: bout patat (kippenbout met frietjes), slappe friet maar was prima te eten. Na nog een paar kaartspelletjes liepen we naar het terrein waar 'Parbo Night' was. Qua alcohol kon je hier alleen bier, radler en chiller (ook bierachtig drankje) krijgen. Er draaiden verschillende dj's (waaronder Dj Chuckie en Michael Mendoza). Wanneer je een aantal lege radlerblikken inleverde kon je verschillende dingen krijgen. Zo hadden Marten en Eileen er een sport van gemaakt en kwamen ze uiteindelijk met een handdoek, zonneklep, paraplu en 3 parbo emmers. Eileen en ik zijn de emmer toen als pet gaan gebruiken, en goh dan heb je veel bekijks: een blanke met een emmer op haar hoofd haha. Om 3.00 besloten we terug te gaan naar onze slaapplaatsen. Gelukkig was het 's nachts een prima temperatuurtje in de tent. Ik sliep op een matje waar ik mijn badhanddoek opgelegd had (anders plak ik vast aan het matje) en verder sliep ik zonder deken/laken, warm genoeg. 's Morgens om 7.30 dreef ik de tent ook al uit omdat het al veel te heet werd in de tent. Iedereen die ik buiten tegen kwam had dan ook in de tent geslapen. Om 8.00 was het zwembad open dus wij vertrokken snel naar het zwembad voor het nemen van een frisse duik want die konden we wel gebruiken! Na 2 uur lummelen in het water snel terug naar de slaapplaatsen voor ons ontbijtje. Zo konden we om 12.00 weer de busjes in om terug te gaan naar Paramaribo. Iedereen was goed moe, dus bijna iedereen deed ook even de ogen dicht. Uiteindelijk kwamen wij rond 18.00 thuis waarna iedereen om 20.00 in bed lag, K.O. Maar wat was het gezellig!

Maandag begon de gewone stageweek weer. Vanaf deze week hebben we weer 'gewoon' ritme en zien we weer cliënten op de praktijk. Wij kunnen meteen vol aan de bak op stage: verschillende behandelingen zelf uitvoeren en weinig meekijken. Lekker hard werken dus!

Oja, eergisteren viel in het gedeelte waar Pam en ik wonen in een keer de stroom uit (in Suriname wil dat zeggen dat het water het ook niet meer doet). Aangezien Pam en ik pas later naar stage gaan kon het zweten beginnen en was het een uitdaging om de lange broek aan te krijgen. Meestal gaan we van te voren eerst even douchen en in de airco zitten, dit was maandag een beetje lastig. Gelukkig kwam onze huisbaas na een tijdje, waardoor het zo weer gemaakt was, pfuuuw!

Inmiddels is het hier 13.00 dus ik ga me zo even klaarmaken voor weer een nieuwe stagedag, dus lange broek aan.

Is er nog nieuws vanuit Nederland?
Maasbree?
Nijmegen?
School?
Musical?

xxxxxx

  • 04 Oktober 2017 - 18:46

    Pap:

    Danke Jill , vur wer ein leuke blog .

    Gin niejs is good niejs.

    Groetjes!

  • 05 Oktober 2017 - 12:14

    Ger:

    Mij verhaal heb ik dubbel en dwars naar je toe gezonden ik zie het nu niet meer terug !!!!Hoe ken dat. vanuit Blerick vies,nat nat en toch maar een dikke knuffel Oma
    Verschrikkelijk, heerlij uitgebreid verhaal, ik heb er van genote, ga zo verder Goed dat het eten er opperbest is. Weeg en blijf wegen . niet doen, geniet van alles en lat gauw weer wat horen daag Kus Oma xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 32897

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: