Bigi jari? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Bigi jari? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Bigi jari?

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

09 November 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Oeps, mijn verslag deze week 1 dag later.. maaaaar hier is hij!

Vorige week vrijdag was weer mijn 2 wekelijkse heeele lange stagedag. Dus we gingen weer naar Nickerie. Aangezien Pam's ouders afgelopen 2 weken hier geweest zijn had Pam die dag een dagje vrij zodat ze met haar ouders op trip kon. Ik ging die vrijdag dus alleen met de logopedisten, ook gezellig!
Eveneens was die dag Jolien jarig (25!!), of zoals Jolien zelf zegt: mijn bigi jari! Wij gingen die avond dus met een grote groep mensen eten: iedereen van de kwatta, ouders van Pam en nog 3 andere meiden. Jolien wilde bij Blauwgrond eten, dus gingen we die avond daar heen met de taxi. Dit is best een eindje met de taxi maar hier heb je dan ook heel veel goedkope eettentjes. Toen wij in de taxi zaten zei ik dus tegen de taxichauffeur dat Jolien jarig was (oftewel; hij moest haar maar even feliciteren). Jolien zei toen dat haar 'bigi jari' had. De taxichaffeur zei toen dat volgens hem het pas een 'bigi jari' is als je 60, 70 of 80 jaar oud bent hahaah, en dat is Jolien toch nog echt niet! Blijkt dus dat het voor iedereen een andere betekenis heeft! Eenmaal daar gekomen hebben we allemaal heel lekker gegeten en boden wij Jolien haar cadeautje aan van haar roomies. Zij wilt namelijk opnieuw een oorpiercing laten zetten, dus van ons krijgt ze er dan 1 cadeau. Anne en ik vonden dat we nog iets extra's moesten fixen dus gingen wij naar de bediening en vroegen wij of zie iets konden doen voor haar verjaardag. Aan het einde van de maaltijd kwamen ze aan met een heel zoet ijs, dus top!

Van onze huiseigenaar (ofja eigenlijk de zoon ervan) hadden wij als cadeautje een barbecue gekregen, mmm! Dusss die moesten wij die zaterdag natuurlijk uitproberen. Marten en Eileen hadden vlees en stokbrood ingeslagen en iedereen zorgde voor z'n eigen drank. We waren een aantal kwatta's, Raoul (onze huisbaas), Sheroen (zoon v.d. huiseigenaar), zijn oom, Mitchel (van SHS) en Jonathan (ook van SHS). Marten en Eileen hadden ook friet gekocht dus Marten kreeg de taak om deze te gaan bakken. Bij gebrek aan frietpan moest dit natuurlijk 'ouderwets' in een pan met veel olie. Aangezien ik tegenwoordig een trauma heb aan pannen met veel olie, ging ik dit dus absoluut niet doen haha. Maaaaar, Marten kon dit en de friet was een lekkere toevoeging aan de BBQ! Zoals je vast wel kunt voorstellen was het een heerlijke avond, lekker barbecueën bij ons in de tuin, drankje erbij, muziekje aan, leuke mensen.. puur genieten! Ik besloot heeel verstandig om daarna niet meer mee de stad in te gaan en lag om 2.30 netjes in bed.

Zondag was een echte rustdag voor mij, ook lekker!
's Avonds zijn Marten, Eileen en ik nog naar de IndoFair geweest. Hier waren verschillende eettentjes, tentjes waar je kleren kon kopen en nog wat andere tentjes. In het midden van het terrein was een soort tent met een podium waar er steeds iemand sprak of waar een optreden gegeven werd. Toen wij hier aankwamen met de taxi regende het mega hard, dus moesten wij meteen gaan schuilen in de tent (hier was het dan ook helemaal vol omdat iedereen moest schuilen hier hahaah). Toen het bijna droog was besloten wij wat eten te gaan halen en wat rond te kijken. Na 1,5 uur hadden wij het ook wel gezien want aangezien het al veel geregend had was de grond wat zompig en jawel, we hadden het koud (!!).

Maandag begon de nieuwe week weer en kon ik weer hard aan de slag voor- en op stage! Dinsdag moest Pam weer afscheid nemen van haar ouders, want hun vakantie zat er weer op en zij vertrokken weer naar Nederland. Ze vonden het heel leuk om te zien waar Pam woont en stage loopt. Zo hebben ze toch een beter beeld bij de verhalen die Pam thuis verteld! Die dinsdag ben ik ook naar de fysiotherapie geweest voor mijn orofaciale spieren (de spieren in het gezicht en dan met name mijn kauwspieren. Deze spieren zitten bij mij namelijk nogal vast (door stress en kaakgeklemdheid denk ik) en ik wilde dit graag wat los laten maken. Ik had gegevens van de fysiotherapeut gekregen van mijn stagebegeleidster en was benieuwd waar ik terecht zou komen. Het was een hele aardige meneer die ook wel wist waar hij het over had. Hij was al fysio vanaf 1995 dus zeker geen gebrek aan ervaring. Hij had een praktijk welke er redelijk vergelijkbaar uitzag dan in Nederland. Deze meneer had ook een tijd in Nederland gewerkt in een praktijk, dus denk dat dit ook wel een van de redenen was. Nadat hij mijn spieren wat los gemasseerd had moest ik afrekenen: 90 SRD (1 euro = 8,65 SRD). Dus een zoals je ziet een goedkopere behandeling dan in Nederland hahaha. Ik had ook met mijn zorgverzekering gechat en zij gaven aan dat ik dit gewoon kon declareren en dat afhankelijk van de prijs ik een bepaald bedrag terug zou krijgen. Dus hier wacht ik nog even op. De fysiotherapeut bood aan om een taxi voor mij te bellen waardoor ik uiteindelijk weer veilig thuis kwam. Ik moet nu ook zelf proberen de spieren wat losser te maken en wanneer ik last blijf houden mocht ik weer contact met hem opnemen. Fijn geregeld dus zo!

Gister hadden wij een dyslexie training met het team van 'Accretio' waardoor ik dus in de ochtend geen tijd had om deze blog te schrijven, vandaar dat deze nu pas komt. Na een halve dag naar een langdradig verhaal luisteren was ik dan ook best wel moe. Dit had er ook mee te maken dat ik die nacht slecht geslapen had. Om 2.00 's nachts werd ik (en nog een paar andere huisgenoten) wakker omdat we een raar geluid hoorden. Klonk als een jammerende baby. Dit bleken dus 2 katten te zijn die aan het vechten waren op ons balkon (1 ervan was Bikkel). Aangezien ik aan het terras slaap hoorde ik Eileen en Jolien al erheen lopen en 'kssst' roepen naar de katten. Even later gooide ze een emmer water waarna dat ze echt weg gingen en wij weer konden slapen. Wat een lawaai was dat! Maar goed, terug naar gisteren. Die avond gingen Pam, Jolien, Lysanne en ik Poweryoga doen. Pam en ik hadden nog nooit yoga gedaan dus we waren dan ook heel benieuwd. Eenmaal daar aangekomen moesten we onze slippers uit en mochten we naar binnen. Iedereen daar stelde zich netjes voor waarna wij een matje mochten pakken naar boven mochten lopen. Hier rook het lekker naar wierook en stond een ontspannend muziekje aan. Om 18.30 begon de poweryoga dan echt. Het waren veel oefeningen waarbij je je spieren goed rekte. Ik moet zeggen dat het soms ook moeilijke posities waren en dat mijn lenigheid dus best wel -10 is ofzo, poe poe. Maar het maakte niet uit, je moest doen wat je kon en ondanks alles had ik ook de neiging om me ogen te sluiten tijdens het doen van de oefening (dit kon helaas niet want die mevrouw sprak Engels en vrij snel waardoor ik toch af en toe moest kijken hoe zij de oefeningen deed). Aan het einde van de yoga moesten wij op onze rug blijven liggen en ons helemaal concentreren op onze ademhaling. Dit vond ik heel fijn en relax. Hierna kregen we nog een klein kopje thee en was het afgelopen. Ik voelde me helemaal loom en slap, dus het ontspannen was wel gelukt denk ik haha. Eenmaal thuis ben ik voor de eerste keer in 2 maanden onder de warme douche gegaan omdat ik het koud had en toch wilde douchen na het zweten. Ik miste de warme douche niet maar toen ik er eenmaal onder stond was het toch heeeerlijk!

Vanmorgen hoorde ik Pam al vroeg lawaai maken en toen was ik me af aan het vragen WAAROM?. Wat bleek? We hadden maden in de keuken en inmiddels al in Pam's kamer, ai... Gelukkig kwam vandaag de poetsvrouw dus heeft zij meteen het huis extra goed gepoetst waardoor ze als het goed is nu weg zijn.. Dat is het nadeel van de tropen: overal waar je restjes of kruimels laat liggen komen er meteen mieren of ander ongedierte op af, bahbah.. Conclusie: ik was meteen alles af, droog het af en zet het in de kast. Ondanks alles zie ik toch regelmatig mieren lopen, geen idee waar ze dan op af komen??

Verder had de huiseigenaar bedacht dat hij ons huis helemaal oranje zou verven.. Hier heeft hij toch vanaf gezien omdat het dan 5 weken in beslag zou nemen. Dit zou voor ons dus betekenen dat wij 5 weken geen privacy zouden hebben overdag omdat er overal mannetjes rondlopen. Wij zouden dan 5 weken niet kunnen zwemmen omdat die mannen niet tegen vrouwen in bikini kunnen hahaha.

Ook blijkt het regenseizoen nu al te zijn begonnen. De afgelopen week regent het namelijk dubbel zoveel. Eerst regende het 1x per dag 10 minuten hard. Nu regent het toch echt wel vaker op een dag.

Vanavond gaan Pam en ik aquafit doen, dus ben benieuwd! Morgenavond gaan we met een aantal huisgenoten (en heel veel andere stagiaires) naar een 'Float in movie night'. Hier krijgen we eerst een Kaaiman BBQ waarna we vanuit het water een film gaan kijken. Dus net als een drive in, alleen zit je nu op je zwemband!

OJAAA, ik heb deze week mijn punt terug gekregen voor mijn verslag van complexe casuïstiek... ik heb een 9!!! Dat wilde ik ook nog even vertellen, was er zo blij mee namelijk!!

Dat was het weer voor vandaag, volgende week woensdag komt de volgende update!!

xxxxx

  • 09 November 2017 - 18:25

    Pap:

    Ha Jill
    Dich hes alwer ein hiel leuke , sportieve en succesvolle ( 9! ) waek achter de rug .

    Zaoterdig met de kapel speule beej t inscheete en zondagmiddag nao de zomercarnaval in Uden as Prins Wim , hahahaha wuurt wer gezellig

  • 10 November 2017 - 09:03

    GER:

    Weet je wat ik doe a.s. Zaterdag !! Mijn verjaardag inschieten. ik las de mail van je vader,
    Het is je weer goed gegaan de verlopen week, van alles en heel veel.
    Ik denk Jill, als je overal aan toe moest geven, dan kwam je een hele week tekort !!
    Maar je verslag leest heel overzichtelijk en ik kan het prima volgen, alleen voel ik de temperatuur niet en het hele zijn van daar, niet mee !!
    Het was toch een goed verslag en wat heb je er een goed gevoel bij , ja ik hier ook, Prima en je volgt en doe dat ook, je stage adressen komen niets te kort en je hebt er zin en je hebt ook nog prima puntjes gehaald. schouder klopje meisje, ga zo vlijtig verder en horen , hopelijk jou volgende blog weer netjes op tijd,
    Geweldig, hopelijk blijf je de thuisclub trouw. Zijn er veel mensen hier, die jou volgen !!! Dat hoop ik wel
    het is zo leuk om te zin en kijken wat je allemaal beleefd en doet !!
    Het is hier echt H E R F S T. toch zo af en toe een zonnetje, maar regelmatig regen .
    Moet er toch door met het fietsje, maar het gaat tot nu toe uitstekend, Zwem en Sport 2 maal
    per week en dat gaat ook niet per benen, die gaan niet zo als het zou moeten, maar dat is oud zeer, verder alles heel goed De Sint en Piet hangen weer voor het raam en a.s, Maandag komt er visite
    en komt mama ff hulp bieden. 19 November gaan we met de familie een dagje naar de Kinderboerderij in Venlo. Hoor je nog wel van doei heel veel lieve groetjes uit Blerick daaag Ger Oma,xxx

  • 13 November 2017 - 06:50

    Mam:

    Ha Jill,
    Fijn om zo uitgebreid te kunnen lezen hoe je het je vergaat.
    Raar dat het bij jullie zo warm is en toch veel regent.tis hier idd herfst, 10 graden en wind en regen.
    Die yoga moet je vaker doen als t je zo ontspant, lijkt me heerlijk.
    Jammer dat t oranje huis niet meerdoorgaat,leek me wel vet.
    Vandaag is oma jarig, wandel ik naar blerick ga oma helpen en saovonds kan ik weer met Ger mee terug rijden. Oma heeft n mobiel van ons gekregen dus zoals je vast gezien hebt zit ze nu ook in de familie heijnen app. Ze heeft zelfs al spraakoproepjes gedaan, dat is makkelijker voor haar dan typen.....grappig hè...87 jaar en dan nog appe geleerd!!
    In m'sreech was t zaterdag weer heerlijk, t vastelaoves seizoen is begonnen!
    Ik spreek je gauw weer, vandaag ff nog bij oma denk ik. Xxxxen toi, toi, toi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1239
Totaal aantal bezoekers 32955

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: