Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Maasbree, Nederland van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Maasbree, Nederland van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Het komt steeds dichterbij

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

19 Juli 2017 | Nederland, Maasbree

Hoihoi,

Ik ga proberen jullie op deze manier regelmatig een update te geven over mijn afstudeerstage en mijn bevindingen in Paramaribo. Deze eerste blog is dan wel geschreven vanuit Maasbree, maar ik ga proberen op papier te zetten waar ik allemaal mee bezig ben m.b.t. mijn aankomende afstudeerstage.

3 jaar geleden ben ik begonnen op waarbenjij.nu voor mijn MBO4 afstudeerstage in Gambia. Nu, een paar jaar later, ga ik bijna beginnen aan het afstuderen van mijn HBO Logopedie opleiding. Ook deze afstudeerstage zal ik niet zomaar in Nederland lopen, nee.. deze gaat plaats vinden in Paramaribo!

Op 29 augustus zal ik samen met Pam (klasgenootje) voor 5 maanden vertrekken naar Paramaribo om hier onze afstudeerstage te lopen bij 'Accretio, groepspraktijk voor logopedie'. Bij deze logopediepraktijk werken verschillende logopedisten en komen cliënten met verschillende stoornissen, lekker afwisselend dus! Ik zal onder deze blog de website van de praktijk zetten, mocht je hier meer informatie over willen. Voor nu laat ik het even hierbij, ik weet zeker dat ik hier later nog op terug ga komen wanneer het (bijna) zover is.

Waarom ik weer naar het buitenland wil voor een stage? Omdat ik heeeel erg genoten heb van mijn stage in Gambia en ik hier heel veel geleerd heb als persoon. Op deze stage hoop ik mezelf als persoon meer te ontwikkelen maar ook mezelf als beginnend logopedist. Als ik afgestudeerd ben, ben ik tenslotte een HBO waardig logopedist, dus daar gaan we voor! Een van de redenen waarom ik voor Suriname gekozen heb, is omdat ik graag kennis wil maken met andere culturen en gebruiken. Eveneens wil ik hierheen omdat ik in Gambia gemerkt heb dat de mentaliteit en openheid van deze mensen me heel erg aanspreekt. Dit verwacht ik ook in Suriname. Tenslotte moesten wij wel naar een land waar ze Nederlands spreken (of in ieder geval een taal die ik vloeiend spreek) aangezien logopedie veel met taal te maken heeft.
Nadat ik een paar keer met Pam hierover gesproken had, kwamen we tot de conclusie dat we samen stage wilde lopen in Paramaribo. School had de contacten.. dus het moest makkelijk lukken!

Maar toen begon het geregel..
- heeeeel veel papieren verzamelen voor het aanvragen van een MKV (machtiging kort verblijf). Met deze papieren moest ik dan weer naar de Rechtbank voor een apostille..
- Filmpje maken en nog meer papieren verzamelen om kans te maken op een Scholarship vanuit school (helaas, niet gekregen omdat er veel aanmeldingen waren).
- Huisvesting zoeken in Paramaribo
- Contact leggen met onze stagebegeleider (Naomi) in Paramaribo
- Vliegtickets boeken
- Veel handtekeningen laten zetten
- Verzekeringen afsluiten
- Stageplan maken
- Opdrachten bekijken
- Spullen verzamelen (zoals bijv. een klamboe)
en niet geheel onbelangrijk; de stage van afgelopen jaar halen --> ik kan je zeggen, dat is gelukt!!
Nu ben ik vast nog wat vergeten, maar nu krijg je in ieder geval alvast een indruk.

Nadat ik goedkeuring kreeg van het Consulaat voor mijn MKV-aanvraag, ben ik vorige week woensdag 'even' heen-en-weer geweest naar Amsterdam om mijn inreisvisum daar op te halen. Deze zette ze daar bij het Consulaat in mijn paspoort waardoor ik Suriname in mag. Eenmaal daar zal ik me binnen 30 dagen moeten melden voor mijn echte visum.

Ook hadden Pam en ik al snel een huisvesting gevonden. Namelijk een studentenhuis aan de Kwattaweg in Paramaribo (als je dit intypt op google kun je hem vinden als het goed is). Hier zitten we met een aantal andere studenten en hebben we allemaal onze eigen kamer. Dus hopelijk zitten we hier met gezellige andere studenten!!

Verder vertrek ik vrijdag voor 10 dagen naar Mallorca met vriendinnen uit Nijmegen, dus even lekker ontspannen. Bij terugkomst een weekje leiding bij KVW, dan 2 weken werken, een afscheidsfeestje... en dan is het zover!

In tegenstelling tot de voorbereidingen van Gambia merk ik dat ik nu vrij rustig ben onder al het geregel. Ik maak me er niet zo druk over, ben zelfverzekerd over de voorbereidingen en heb het idee dat het wel goed komt. Dit neemt niet weg dat ik er ontzettend veel zin in heb. Me 5 maanden laten onderdompelen in een andere cultuur, met andere gebruiken en gewoontes. Waarbij ik een stage ga lopen in een leuke logopediepraktijk met leuke logopedisten.

Ik merk dat ik een onsamenhangend verhaal typ en niet weet hoe ik alles wat ik al gedaan heb (en nog ga doen) duidelijk op papier moet zetten. Dus sorry als het onduidelijk is haha! Ik zal de volgende keer een iets duidelijker verhaal op papier proberen te zetten.

Ik ga nu nog even genieten van mijn welverdiende vakantie, waarna ik snel weer een blog zal plaatsen om jullie op de hoogte te houden.

Liefs,
Jill

site 'Accretio': www.accretiogroep.org

  • 19 Juli 2017 - 22:35

    Eefke:

    Woee topper!
    Leuk verhaal, kijk nu al ontzettend uit naar al je andere avonturen en verhalen!
    Maar eerst gaan we even lekker chillen in Mallorca!!!
    Dikke kus, Eef! X

  • 19 Juli 2017 - 22:45

    Juditj:

    Gaaf Jill ik ga je volgen. Ben er zelf 3 maanden (wel al 9jaar geleden haha)geweest om af te studeren. Het is een mooi land. Waar het vooral heel relax gaat ;). Nog tips nodig...let me know! Geniet van de voorbereidingen en Mallorca!

  • 19 Juli 2017 - 23:34

    Coby:


    Mooi geschreven Jill.
    Ik wens jou heel veel sukses.Koos
    Lijkt me ook echt een hele mooie uitdaging.
    Groetjes. Ik ga je zeker volgen.

    Groetjes Coby.

  • 20 Juli 2017 - 07:13

    Mieke:

    Leuk verhaal, geniet nog even van je vakantie en veel succes daar!

  • 20 Juli 2017 - 13:37

    Jill Greijn:

    Thanks! Tips zijn altijd welkom!

  • 20 Juli 2017 - 14:09

    Mia:

    Mooi geschreven Jill, fijne vacantie op Mallorca met vriendinnen en dan op naar Suriname.
    Het zal zeker weer n hele ervaring zijn, en je zult er veel van opsteken.
    Heel veel succes en groetjes van , Thei en Mia

  • 20 Juli 2017 - 21:26

    Eugenie:

    SUPER jill,
    Det wuurd zeker wér 'n super ervaring en hopelik ok 'n lierende stage, met 'n good eindresultaat.
    Maak d'r get van, maar det get dich zeker lukke, en oppe tïed lekker geniete dao.

  • 30 Augustus 2017 - 12:14

    Ger Heijnen:

    hOI mEISJE, IK ZIE IK ZIE DAT JE NOG NIET AAN GEKOMEN BENT. kON JE NIET MEER BEREIKEN PAAR DAGEN VOOR JE VERTROK. hET GAAT JE GOED EN DAAR BEN IK VAN OVERTUIGD LIEVE gROET gER XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 902
Totaal aantal bezoekers 32983

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: