Srefidensi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Srefidensi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Srefidensi!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

29 November 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Het is hier nu 14.00, over 3 kwartier ga ik naar stage, dus nog even snel een blog typen want daar heb ik vanavond na stage waarschijnlijk ook geen zin meer in haha.

Uhhhh... vorige week...
Donderdagochtend had ik eerst een huisbezoek waarna ik 4 dagen vrij had, heeeeeerlijk!! Hierna ben ik nog even achter de laptop gekropen voor het maken van voorbereidingen en andere opdrachten. Ik dacht dat het slim was om dat donderdag te doen, zodat ik de rest van de dagen zoveel mogelijk vrij zou hebben. Donderdagavond gingen Pam en ik weer aquafitten, toch even sportief bezig zijn! Hierna zouden we op stap gaan. Lysanne zou eerst naar Joy en Esmee gaan... maaaaar dat ging een beetje mis. Lysanne stond zo lang op een taxi te wachten en ze belde tot 2x toe.. waarna de derde taxi er EINDELIJK (na een uur) aankwam. Ze stapte in waarna ze toch besloot uit te stappen en niet meer te gaan. De taxichauffeur was heel verbaasd en ook wij moesten heel hard lachen!! Toen kwam Lysanne gezellig bij ons chillen. Samen met Jolien, Mirte, Pam, Chayenne en Anne. We deden een drankspelletje (picollo, heel leuk). Waarna we uiteindelijk naar Havanna gingen voor weer een gezellige avond. Het was heel druk bij Havanna en er waren ook heel veel nieuwe mensen, dus we waren voornamelijk echt met ons eigen groepje. Maar toch, het was weer een hele gezellige avond!

Vrijdag was een beetje mijn pechdag...
Ik had eerst 's morgens een telefoongesprek met mijn stagebegeleidster. Zij was ziek en in slaap gevallen, dus dit gesprek ging ineens niet door.
Om 17.30 had ik een afspraak bij de fysiotherapeut. Ik de taxi in en die kant op.. bleek het mega druk te zijn op de weg en stonden we in de file (in Suriname is het altijd aan het eind van de maand heel druk omdat iedereen dan meteen het gekregen geld gaat opmaken). Terwijl wij in de file stonden met het raampje open kwam er een auto voorbij rijden en deze reed door een plas water... en ja, je raadt het al... ik werd zeiknat terwijl ik in de auto zat, hahahaha! Gelukkig konden de taxichauffeur en ik hier wel mee lachen!! Eenmaal bij de fysiotherapeut aangekomen (na een half uur) bleek hij een dubbele afspraak gemaakt te hebben waardoor ik weer meteen terug in de taxi naar huis kon.. wat een pech! 2 afspraken op een dag welke beide niet doorgingen! Die avond maar op tijd naar bed gegaan zodat ik de volgende dag weer fris kon beginnen.

Zaterdag was het Srefidensi (oftewel: Onafhankelijkheidsdag). 's Morgens lekker met Lysanne een uurtje in het zwembad gelegen... en ik was goed verbrand (volgende keer toch maar weer insmeren, oeps). 's Middags rond 15.00 gingen Jolien, Lysanne, Pam en ik naar de Palmentuin voor Srefidensi. Het echte feest is dit jaar in Brokopondo maar dat vonden wij te ver dus besloten wij maar gewoon naar de Palmentuin te gaan. Hier was het een beetje vergelijkbaar met Dag van de Marrons. Veel tentjes waar ze spullen verkochten en natuurlijk eten. Ook was er weer een podium waar verschillende optredens gegeven werden. Hier nog een lekkere beker schaafijs gekocht en hier heeft Jolien nog een Hennatattoo op haar hand laten zetten. Ook wilde Lysanne nog een foto maken bij het ILoveSu teken, dus gingen wij maar meteen met z'n 4'en een fotoshoot houden hier. We liepen nog een beetje over de Craft markt, waar we allevier nog een enkelbandje kochten, past wel bij het lopen op blote voeten en slippers in SU, toch? We belandde bij 'Riverside'. Dit is een tentje bij het water waar wat stoelen en banken staan en waar je wat kan drinken onder het genot van Surinaamse muziek. Je zit hier ook lekker tussen de Surinamers dus wij genoten optimaal van onze Corona. Om 18.30 hadden wij afgesproken te gaan eten bij 'De Gadri'. Dit was ook een Surinaams eettentje waar je op plastic stoelen (in het donker) onder een parasol zit. Hier heb ik lekker bruine rijst met vis op. Nadat we onze magen weer gevuld hadden gingen we met een voldaan gevoel terug naar huis. Het was een heerlijke dag met gezellige meiden, dus we gingen met een voldaan gevoel slapen.

Zondagmorgen kon ik ECHT terecht bij de fysiotherapeut (ja hij werkt zelfs op zondag!). Verder heb ik zondag nog een tijdje gewerkt aan schoolopdrachten. 's Avonds gingen Lysanne, Jolien, Chayenne, Pam en ik zelfgemaakte tapas eten. Eerder deze week hadden Jolien en Pam allemaal inkopen gedaan bij Choi's. Ik had vorige week verse vis gekregen welke ik klaargemaakt heb.. deze was HEERLIJK! Verder hadden we bruschetta, tortilla de patatta(?), rendang, wraps, kaas, kip, kaassoufflé, augurk.... heeeeeerlijk avondje en heeeerlijk gegeten!!

Maandag begon de werkweek weer! Helaas werden we 's morgens vroeg wakker van bouwvakkers ... grrrr! Deze zijn nu bezig met studio's maken onder ons. Ze zeiden ons later dat dit lawaai alleen maandag en dinsdag zou zijn... ben benieuwd. Pam en ik gingen vanmorgen naar de 'Amada'. Dit is een groot Chinees warenhuis. We hadden geluk, onze huisbaas Raoul wilde ons wel even brengen. Bij de 'Amada' kocht ik een leuke korte broek, Pam een playsuit ennnn ik kocht een KOFFER!! Na 3 maanden heb ik eindelijk een goed koffer gevonden, dus hopelijk gaat hij ook lang mee!

Verder bestonden onze maandag en dinsdag voornamelijk uit stage lopen en kletsen met roomies. We werken langzaam toe naar het volgende afscheid... Aanstaande maandag gaat Lysanne weg (ze reist door naar Aruba en daarna Costa Rica) en dinsdag vertrekt Jolien (zij reist door naar Cuba). Dus dan gaat er weer vanalles veranderen in huis.. ben benieuwd. Ga de meiden wel missen hoor! We krijgen vast binnenkort ook wel weer nieuwe roomies, we wachten af!

Ik geloof dat dit het wel zo ongeveer was voor deze week!
See you next week!

xxxxxx

  • 30 November 2017 - 12:43

    Gerheijnenstoffels@ziggo.nl:

    Hoi meisie, eventjes op adem komen en het hele blog gebeuren naast me neer zetten ..
    Als het goed is, krijg ik een ontiegelijke honger, probeer te onthouden wat je allemaal hebt gehad en dat in zo.n korte tijd !!!!! Ik kan me voor stellen dat alles op tijd is in de voorbije week.Maar, daar zit jullie 4 vrije dagen ook nog tussen, geweldig, wat een uitgaans Wereld is dat daar , Blijf alles op papier en in het echt op schrijven en ik moet ook nog het gevoel krijgen (soms) dat je ook nog iets echts doet.!!! vies he !!! van me ...Het is ook allemaal zo anders als hier en daar zal een mens aan moeten wennen/
    Leuk verhaal ook dat je met de taxi op pad ging, geliijk een nat pak. zo anders steeds !! Jij bent al helemaal]thuis in die wereld en je geniet er ook nog van, (alles noteren)
    Je zegt niets over de Ballon die ik weer gekregen heb, das ook heel bijzonder !!!
    Hij hangt en als het goed is is de foto ook bij jou gekomen toch !!
    Wat zo leuk is, al die tentjes en leuke dingen in je buurt, of alles niet zo dicht bij je denk ik !!
    Je moet er zeker met volle teugen van geniete, en een geweldig boek moet er zeker van komen,
    ga zo door.
    Van morgen een beetje Sinterklaas op de Gymclub. konden moeilijk terecht,de Hazekamp opent vandaag een nieuw restaurant, alles te eten en te drinken , hebben ook een uitnodiging
    Eten van avond pas om 18.00 en niemand heeft er zo.n zin in, wie het eerst komt eerst eten krijgt.
    Wachten maar af, iets verder in het seizoen, jammer dat bij ons H V W sluit, dat was dicht bij en smiddags om 13,00'
    a.s. Maadag komen de Zussen en zaterdag ff bij Julion en Gerda lekker eten en en kleinigheidje mee brengen en dat mag niet en Dinsdag Sint bij het Zwembad. ja dat wil ik wel in het water, zal niet lukken
    Zo Meisie, nu ben je ook een beetje op de hoogte van het luie leven in Nederland , klein stukje van Nederland wel heel leuk, zo af en toe Blerick .
    Ga er van tusse, het is hier koud, op de fiets met de oorkleppen op en de handschoenen aan. geniet jij maar van 35 graadjes !!!! Hopelijk kun je mijn verhaal een beetje volgen.. doei ga goed verder en tot de App tijd daaag knuffel Ger xxx Oma xx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 32990

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: