We zijn al over de helft! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Jill Greijn - WaarBenJij.nu We zijn al over de helft! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

We zijn al over de helft!

Door: Jill

Blijf op de hoogte en volg Jill

15 Maart 2014 | Gambia, Serekunda

Hoihoi!!

Ben ik weer!! Zit momenteel weer ff in het Senegambia Beach hotel gebruik te maken van de wifi op Lonnekes laptop. Verbinding is hier niet super dus hoop dat het lukt om een reisblog online te zetten.

Maar het gaat momenteel nog steeds helemaal prima, en alles loopt op rolletjes. We hebben een super project waarbij we echt onderaan moeten beginnen en we moeten vooral niet teveel willen, want dat gaat niet. Hier ontbreekt veel kennis die wij in Nederland wel hebben.

Wat heb ik deze week eigenlijk allemaal gedaan?
Ten eerste ben ik maandagmorgen met Awa naar Fatimata geweest en heb ik haar een Shantala Massage gegeven. Dit was echt fantastisch!!
Zij spant normaal gesproken haar armen en benen heel erg aan, tijdens de massage was ze ontspannen en liet ze alles gewoon rustig liggen. Ook haar handen die ze altijd in vuisten heeft had ze nu open, echt geweldig!! Tijdens de massage lachte ze ook een aantal keer wat natuurlijk ook fantastisch was. Het laatste toffe van de massage is dat ze tijdens de massage veel minder zwaar ademde. Dus heb met haar moeder afgesproken dat ik volgende week maandag weer kom, want dit was zeker een succes!!! >> Marian bedankt!
Ook zijn Erik en Rene maandag bij ons het schoolbord op komen hangen in de klas, dus ziet er ook weer leuker uit in ons klasje.
Dinsdag zijn we een paar kinderen gaan bezoeken waarvan we niet zeker wisten of ze geschikt waren voor ons klasje. Ook zijn we op bezoek geweest bij een baby van 2 dagen oud, super schattig!! Ze heette Simonia (en Simone was bij ons) dus we zijn zondag uitgenodigd voor een naamceremonie, ben benieuwd!! Echt n schatje, ze werd meteen in onze armen gelegd, moeder was al het huishouden aan het doen, echt bizar maar erg leuk om dit mee te maken.
Woensdag zijn Maartje en ik mee gaan kijken in 2 klassen van de Lower Basic School. Ten eerste in de klas van Buba (kindje van ons klasje die ook gewoon onderwijs volgt). Dit was heel apart om te zien, ze waren heel lang met een Engelse tekst bezig: eerst las de leraar hem voor, toen kinderen om beurten en daarna moesten de leerlingen de leraar na zeggen de hele tekst... of dat heel zinvol is??? De helft van de klas was niet op aan het letten (ong. 40 kinderen in een klas). Hierna zijn we in een andere klas gaan kijken, dit was een wereld van verschil. Er stond een stagiair voor de klas, de klas was muisstil, schreven alles over en lette allemaal op. Ook had de leraar alles goed voorbereid en vertelde hij ons tussendoor wat hij ging doen, echt erg leuk om te zien. Dan te bedenken dat dit allebij Grade 5 is (er zijn 6 grades). Donderdag en vrijdag hadden we ons klasje, waarmee we gingen vingerverven, erg leuk om te zien hoe de kids dit deden. Donderdag kwam Marlies mee kijken met ons (ze heeft nu ook een Gambiaanse naam: Soffie), en vrijdag kwam Lonneke meekijken (ze heeft als Gambiaanse naam nu Kani).
Gisteravond zijn we met n hele grote groep 24 gaan uiteten in Senegambia en daarna gezellig stappen!! En momenteel zit ik hier in de 40 graden, bloedjeheet!!

Volgende week woensdag willen we starten met een nieuw klasje met 4 nieuwe kinderen, ben heel benieuwd!!
Ook ga ik maandag voetbalshirts uitdelen aan het voetbalteam van Buba, ben ook heel benieuwd hoe dat gaat lopen!!
Ik heb zin in een nieuwe week, maar vind het ook wel lekker dat het ff weekend is, ff chillen en uitslapen hihi!!

Oja, had me bedacht dat dingen waar wij al aan gewend zijn eigenlijk helemaal niet zo normaal zijn, dus ga dat ook maar ff opschrijven haha.
Wij hebben elke dag van ong. 19.00 - 00.00 stroom, dus dan moeten we snel de telefoons opladen etc. Verder vind ik het niet erg als het een dag wat frisser is zoals vorige week, maar het probleem is dat de douche bij onze compound dan erg koud is.. dat is ook ff wennen als je gewend bent om altijd een warme douche te hebben haha. Dan zie je pas wat een luxe dat dat is.

Nou ik sluit het weer af voor vandaag!!
En ben ook benieuwd hoe het daar gaat, dus schrijf maar ff een leuke reactie haha!!

Heel veel Liefs van Jill uit Gambia.

  • 15 Maart 2014 - 21:24

    Marjan Peters:

    Wauw Jill, wat heb je dat goed gedaan!!!!!!!
    En wat fijn dat je van haar moeder nog een keer terug mag komen!
    Ben trots op je!
    Heel veel groeten en geniet van wat je aan het doen bent,
    Marjan

  • 16 Maart 2014 - 09:41

    Ger:

    Hoi Jill Wat een bruikbaarverslag en wat zul je ons zo af en toe missen en wat moet je zelf toch vooruit en ben je nu afhankelijk van de dingen die dAAR TELLEN .Je zult zeker hel sterk uit deze periode naar voren komen. Dit nemen ze je niet af. Helemaal geweldig. En blijf wassen met Omo, die wast witter. lievr gr, Om Ger xxx
    Met Pasen krijg je een extra ei van me.met Witte Chocolade. daar heb je daar niets aan, snelt uit je hand. gr. aan de kindjes., Houwa !!!

  • 18 Maart 2014 - 07:47

    Steef:

    Ha Jill ik hoop dat je het naar je zin hebt. Ik ben toch niet ben meegegaan in je koffer want 40 graden is mij te heet.

    Nog veel plezier en tot ziens,

    Gr, Steef

  • 18 Maart 2014 - 18:09

    Annie Beurskens:

    Hoi Jill ,

    Echt super leuk om je verslagen te lezen , bijzonder ook dat kindje hoe ze reageert op jou massage .
    Ga zo door , je doet het geweldig en geniet van alles . Maak maar veel foto's kunnen we straks alles bekijken wat je nu vertelt . Hier is het fris vandaag , 10 graden , als het goed is word het donderdag een hele mooie dag met zo'n 20 graden daarna melden ze regen wat ook wel erg nodig is want alles is erg droog . (tuin en het land ) .
    We wensen je een fijne voortzetting van je stage , vele groetjes uit Baarlo van Wien en Annie

  • 21 Maart 2014 - 13:48

    GER:

    Hoi Jill. Hoe is het je vergaan, met het uitdelen van de Voetbalshirts.???Loopt daar nu een Wereldteam rond en zien we daar ook wat van >>>??
    Zit al op je vervolg Blogje te wachten en wat ik al heb, dat blijf ik herhalen. Ik wil zelf uit jou verslagen een klein boekje samen stellen !!!Of dat lukt. Het regent hier heel zoetjes, van die schrijnende smerige vieze gore druppeltjes.en ik moet boodschappen doen. Truttig he !!! Kreeg net lekkere Bami van mijn Lieve Buurvrouw en ik kon het wel zo direct op eten. Niet doen, ff wachten tot de Avond. Bij Thea was het ook gezellig. Nel kwam nog eventjes met de vinger tussen deur en Arrie, gelijk auto in en richting Ziekenhuis., Middel vinger 3 hechtingen en toe naar huis, ook nog met de fiets. Sterk he !!!! Ik ga, ik zie eff het zonnetje, daar moet ik gebruik van maken. Had ik het al gezegt ???? 20 April Pasen en 14 April Moeder jarig en ze wordt Heeeeeeeeeeeel oud, al 50. Mooi het liefs Ger xxx

  • 24 Maart 2014 - 00:15

    Milly:

    Heey Jillie,
    Natturlijk ken ik je verhalen al,maar leuk om je blog te lezen.
    Niet te geloven dat je over 3 weken weer naar huis komt....de tijd vliegt,ook hier.
    Krijg net n apje van je,grappig! Heb door dit contact helemaal niet t idee dat je zover van huis bent.
    T gaat hier prima,ben happy....alweer buiten gefietst op de wielrenner,t werk geeft toch nog steeds voldoening ondanks de vele veranderingen en toekomstplannen.
    Je zusje bakt de broodjes met plezier bruin in Kessel en broertje Kai begint na zn pw week aan de eindspurt voor zn examen.
    Otto heeft de lente in zn bol en geeft zoveel kopjes dat Kai en ik constant lopen te snotteren...
    Gerda heeft vannacht in je bed geslapen....had zich buiten gesloten en Julion was n weekend weg!
    Tis frisjes hier en regenachtig vandaag...
    Zo lieverd geniet en go on!!
    Ben nog steeds super trots op je.
    Xxmam

  • 24 Maart 2014 - 00:16

    Milly:

    Heey Jillie,
    Natturlijk ken ik je verhalen al,maar leuk om je blog te lezen.
    Niet te geloven dat je over 3 weken weer naar huis komt....de tijd vliegt,ook hier.
    Krijg net n apje van je,grappig! Heb door dit contact helemaal niet t idee dat je zover van huis bent.
    T gaat hier prima,ben happy....alweer buiten gefietst op de wielrenner,t werk geeft toch nog steeds voldoening ondanks de vele veranderingen en toekomstplannen.
    Je zusje bakt de broodjes met plezier bruin in Kessel en broertje Kai begint na zn pw week aan de eindspurt voor zn examen.
    Otto heeft de lente in zn bol en geeft zoveel kopjes dat Kai en ik constant lopen te snotteren...
    Gerda heeft vannacht in je bed geslapen....had zich buiten gesloten en Julion was n weekend weg!
    Tis frisjes hier en regenachtig vandaag...
    Zo lieverd geniet en go on!!
    Ben nog steeds super trots op je.
    Xxmam

  • 26 Maart 2014 - 19:25

    Roy Holtman:

    Hoi Jill,

    zo te lezen gaat het heel erg goed met jou daar.
    Volgens mij heb je al veel bij geleerd, ben benieuwd of je dadelijk ook hier wat in de praktijk daarvan kan gebruiken.
    Hier gaat alles prima, de luitjes zijn er allemaal goed aan.
    In april krijgen we wel wat personeels veranderingen maar dat zul je dan wel zien. Voor jou zal er niks veranderen hoor.
    Ik wens je nog heel veel plezier de komende tijd en ben benieuwd naar je verhalen dadelijk als je ze zelf verteld.
    Tot snel,

    groetjes van je stage begeleider Roy, je collega Annelies en je collega Inge.
    En natuurlijk van alle luitjes hier op de groep.


  • 01 April 2014 - 21:04

    Mia Zelen:

    Ha Jill ik lees en hoor dat je veel doet in Gambia en ook voor die kinderen zorgen
    die er niet zo goed aan toe zijn. Ik vind het heel knap wat je allemaal doet , en het
    zal voor jou onvergetelijk zijn.Vandaag heb ik toevallig tegen de moeder van lonneke
    getennist die net terug is van Gambia.Ze had veel bewondering voor jullie en zei dat
    Het goed met je gaat, nog veel succes en dan weer afscheid nemen , en weer terug
    naar maasbree.Gr mia en thei

  • 04 April 2014 - 22:44

    Ria Joppen:

    ha jill

    leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar..
    al die blije gezichtjes, daar doe je t toch voor..
    hoorde al van mam dat je t wel naar je zin hebt daar..
    geniet ervan , nog eventjes en je bent weer thuis.
    nog een fijne tijd daar

    groetjes ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 32991

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: