Hard werken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Hard werken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Hard werken!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

25 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Wauw, alweer bijna 2 maanden in Suriname en wat vliegt de tijd! Ik heb het heel goed naar mijn zin hier; leuke huisgenoten en leuke stage.

Maar ik zou liegen als het als ik zou zeggen dat het alleen maar allemaal leuk is. Behalve dat stage heel leuk en leerzaam is, is het natuurlijk ook heel hard werken. Het is onze afstudeerstage dus dit hoort er natuurlijk bij. Aangezien wij een aantal eigen cliënten hebben, moeten wij zelf ook veel voorbereidingen maken voor de behandelingen van deze cliënten. In tegenstelling tot de logopedisten in de praktijk, hebben wij nog niet zoveel ervaring. Dit wil zeggen dat het ons vaak veel tijd kost om een voorbereiding te maken. Bij een voorbereiding moet je natuurlijk rekening houden met het doel waar je aan gaat werken bij de cliënt. Als je dit doel doel duidelijk voor ogen hebt, moet je bedenken HOE je aan dit doel gaat werken. Vaak behandelen wij kinderen dus is het belangrijk om een zo'n leuk mogelijke activiteit te bedenken waarbij het kind tijdens de gehele behandeling geïnteresseerd blijft. Mocht het kind de behandeling niet leuk vinden of te moeilijk vinden, dan moet je ook een Plan B hebben. Oja.. de behandeling die je bedenkt moet je ook kunnen onderbouwen vanuit literatuur. Conclusie: veel dingen waar je aan moet denken wanneer je een behandeling gaat voorbereiden.
Ik merk dat er bij veel tijd in de voorbereidingen is gaan zitten en dat ik het op stage (uiteraard) heel graag goed wil doen. Het resultaat was dan ook dat ik vorige week 50,5 uur met stage bezig ben geweest.

Ik ken van mezelf deze momenten dat ik het gevoel heb 'over te lopen'. Het voelt dan alsof het allemaal een beetje teveel is. Ik weet ook van mezelf dat dit allemaal wel weer over gaat en goed komt. Ik heb het nu gelukkig ook allemaal heel open kunnen bespreken op stage en ook heb ik even via skype mijn hart kunnen luchten met mams. Heel fijn dat het zo makkelijk is om contact te maken met Nederland. Ook kan ik jullie verzekeren dat ik ondanks mijn 'baalweekje' totaal geen heimwee heb en er geen moment aan gedacht heb om naar Nederland te gaan hoor!

Verder gaat het allemaal zijn gangetje hier in Suriname. Ik heb dan ook niet veel bijzonders meegemaakt afgelopen week wat noemenswaardig is voor de blog. Ik heb laatst wel erg gelachen om Pam en Anne. Ik zat met Anne, Pam, Lysanne en Jolien bij ons op het terras toen ik ineens voor het raam van de slaapkamer van Anne (zij heeft haar raam aan het terras) een muis zag bewegen in haar slaapkamer. Dus ik wijs meteen naar het raam met als vervolg dat er een paar beginnen te schreeuwen, Lysanne uit de hangmat springt en Jolien op de bank gaat staan. Anne gaat haar kamer in om het raam open te maken in de hoop dat de muis naar buiten gaat. Natuurlijk rent de muis weg op het moment dat hij Anne hoort waardoor ik Pam en Anne beide hoor schreeuwen. Dan komt er iemand op het idee om Bikkel te roepen met zijn eten. Bikkel wordt erbij gehaald en naar de slaapkamer van Anne gelokt. Pam schuift de kast aan de kant waarna Bikkel direct op de muis afrent en binnen 5 minuten is de muis aan het einde van zijn leven gekomen. Waar zo'n kat wel niet goed voor is! Even ter extra informatie; Bikkel had de dag ervoor ook al 2 muizen gevangen dus hij draagt wel zijn steentje bij in het huishouden!

Verder hebben wij een wasmachine die niet helemaal zijn taak als wasmachine goed volbrengt.. Aangezien Pam veel witte kleren heeft is zij vaak het slachtoffer. Wanneer je witte kleren in de was gooit, krijg je vaak witte kleren met bruine vlekken eruit.. niet helemaal de bedoeling. Gelukkig is gister EINDELIJK de monteur geweest en heeft hij de hele wasmachine schoongemaakt. Hier bleek dus een muntje in te zitten waardoor de kleren vies worden (het muntje is nu helemaal zwart en lijkt op een dropje haha). Dus hopelijk is dat probleem opgelost. Verder zorgt onze wasmachine ervoor dat onze kleren vaak helemaal in de knoop zitten als je ze uit de machine haalt en scheuren er wel eens dingen. Zo ook onze waszakjes. Deze zijn inmiddels allemaal gesneuveld waardoor wij onze beha's maar in een kussensloop wassen. Even anders, maar werkt prima.

Ook hebben wij een zwembad bij ons huis die we 2 weken niet hebben kunnen gebruiken. De pomp was kapot waardoor het water helemaal geel werd (leek of allemaal mensen in geplast hadden). Aangezien onze huisbaas de schroef om de pomp te repareren niet zo snel kon vinden moesten we het even zonder zwembad stellen. Inmiddels is het geloof ik weer gemaakt. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik vaak ook gewoon even douche om me op te frissen omdat dit meestal sneller gaat dan het zwembad induiken. Maar toch, het is fijn als we weer kunnen zwemmen!

Morgenavond hebben wij weer een gratis partybus. We gaan geloof ik met het hele huis dus beloofd vast weer een gezellige avond te worden! Zaterdagavond hebben we een halloweenfeestje wat georganiseerd is door 3 andere Nederlandse stagiaires dus dat zal ook vast een erg gezellige avond worden!

Hebben jullie nog nieuws?
Wat vinden jullie van mijn blogs?
Ik hoor graag van jullie!

xxxxx

  • 25 Oktober 2017 - 18:46

    Ger:

    Jilllllll ik had een hele mooie tekst voor je klaar en in eens flipt het totaal weg.
    Wat ik wilde zeggen en wat ik ook echt bedoel en denk dat dat eerlijk is "
    Er zijn weken geweest, met veel uitgaan en feestjes, toch maar het mooie hoofdje bij
    de les houden, maar dat is je wel toevertrouwd. Het Stage gebeuren neemt toch de belangrijkste plaats in, daar ben je wel van overtuigd.
    Leuk dat de ouders van je vriendin komen,das wel ff super apart !!!
    Van middag weer violen gehaald met Doortje (auto) en voor de buurvrouw ook 24 violen. ze waren haast uitverkocht. Moet er in de tuin, achter nog een bende hebben .moet ik weer op de knieeen,maar dat zal wel weer lukken . Wat wordt ik al oud he !!! Zwem nog steeds en dat doet goed.ook met 1 Borst. Morgen weer Gym ook met een Borst, maar ik heb een reserve Borst en die doet het goed. Met mij gaat het prima en ik ga door tot het eeuwige vuur. wanneerdat komt.,weet niet. Dag lieve bijzonder dappere Jilleke klein naampje he !!! vel knuffeld en deel maar uit de fijnste van mij voor jou Ger 12345678910 lunsjes. daaag xxxx

  • 25 Oktober 2017 - 19:07

    Ger Heijnen :

    ff terug Julion heeft de laatste keer dat hij hier was. fotoos gemaakt in mijn tuin, daar zaten 4 kleine veld muisjes bij elkaar van het voer te eten , wat voor de vogeltjes was. Nu net, plasje doen en ja hoor daar stippelt of vliegt een muisje door de plee. Ben niet op de bril gaan staan en de achter deur stond nog open.
    Hij geing gelukkig niet de kamer in en gelijk naar buiten Ik dacht nog maar gauw ff mededelen. Daaaaaaaag Jillll dag Muis en kom nooit mer terug. Nog nooit een muis binnen gehad.Maar heb ik 14 dagen geen vogels meer gevoerd, op aanraden van de man der Dieren !!!! en nu komen ze binnen eten zoeken . Ben er niet bezorgt over. Ik had vroeger van de zomer van die fladders voor de open deur hangen en die zijn nu er af, het wordt kouder en kunt toch bijna niet meer buiten zitten . alhoewel ik tot gisteren nog steeds buiten heb gegeten daaaaag dit was het laatste nieuws Kus Ger xxx.

  • 25 Oktober 2017 - 19:48

    Mam:

    Heey Jillie,
    Je hebt je dipje goed omschreven zeg!! Het is super goed dat je dit alles gedeeld hebt met je stagebegeleidsters en met mich netuurlik!
    Ik weit, oët ervaring, det t efkes is en dich zelf weer herpaks, zo auk now! Leuke dinger veur de boeg en heerlik desse t good nao de zin hebs! Go onJill...spraeke ös weer gauw!

    Xxmam

  • 27 Oktober 2017 - 19:00

    Annie:

    Hoi Jill ,
    Heel erg mooi om je verslag weer te lezen , het gevoel van "overlopen " is heel herkenbaar voor mij .
    Luister vooral naar je gevoel dan komt alles weer op z'n pootjes terrecht .
    ik wens je nog een hele fijne leerzame stage in Suriname .
    Groetjes en liefs van Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 32986

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: