Brakke fantamix! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu Brakke fantamix! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jill Greijn - WaarBenJij.nu

Brakke fantamix!

Door: Jill Greijn

Blijf op de hoogte en volg Jill

01 November 2017 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!

Weer een week voorbij gevolgen, inmiddels zijn er zelfs al 2 maanden voorbij gevlogen...

Vorige week donderdag zijn Marten, Eileen, Pam, Jolien en ik weer mee geweest met GRATIS partybus. Een uur lang door de stad rijden met muziek en en gratis drinken. Ik merkte zelf dat ik nog even in moest komen toen we op de bus stonden hoor. Marten en Eileen besloten na de partybus verstandig naar huis te gaan omdat ze volgende ochtend om 8.00 stage hadden. Aangezien ik vrijdagochtend (gelukkig wel pas om 11.00) een huisbezoek had was mijn plan ook om me een beetje in te houden die avond.. Ook Pam wilde rustig doen die avond dus ik dacht, moet ons vast wel lukken. We begonnen de avond bij 'D'bar' waarna we doorgingen naar 'Havanna'. Om half 1 kwamen we daar dus er was nog een half uur tijd om in koppels te dansen op de dansvloer. Het duurde dan ook niet lang of ik werd door een Surinamer gevraagd om met hem te dansen. Ik zei tegen die Surinamer dat ik niet kon dansen dus dat hij beter iemand anders kon vragen. Hierop reageerde hij dat hij het mij wel zou leren.. oke ik ging dus mee dansen. Eenmaal op de dansvloer stond ik natuurlijk naar zijn voeten te kijken zodat ik kon zien wat ik moest doen. Hij zei mij de hele tijd dat ik naar zijn ogen moest kijken, dit was nog best lastig. Maar uiteindelijk ging het best goed (als hij tenminste niet teveel lastige pasjes erbij ging doen). Na een tijdje zag ik Pam me uit staan lachen aan de zijkant dus zei ik tegen mijn danspartner dat hij Pam dadelijk moest vragen om te dansen. Even later zag ik hem dat doen en wees Pam hem helaas af. Dus ging ik nog maar een liedje met hem dansen. Toch leuk dat mannen de vrouwen hier echt vragen om te dansen en dat iedereen hier dan ook echt in koppels danst! Na 1.00 kon het 'normale' stappen gewoon beginnen en werd het stappen een beetje zo in Nederland. Pam, Jolien en ik hebben natuurlijk veel gekletst, gedanst en (helaas) ook gedronken. Waarna we uiteindelijk om 4.00 K.O. in bed lagen en ook iets later (en met iets meer drank op) dan gepland. Maar hoe dan ook, het was weer een fantastische avond!

De vrijdagochtend voelde ik me iets minder fantastisch, ik was vooral heel erg moe en mijn stem was nogal krakerig. Gelukkig was het een heel leuk huisbezoek wat zeker de moeite waard was!
Toen ik daarna weer thuiskwam heb ik ook niet heel veel meer gedaan, daar had ik de energie niet meer voor. Ook Pam en Jolien hadden t zwaar die dag haha. Achja, als het maar leuk was toch? Die avond lagen we dan ook op tijd in bed.

Zaterdag hadden we weer stage en moest ik toch echt een paar uurtjes besteden aan de voorbereidingen voor stage. Om 17.00 gingen Jolien, Anne en ik naar het centrum. Hier was eerst een gayparade (deze hadden we helaas net gemist) en daarna natuurlijk een bijpassend feestje in de Palmentuin. We konden hier niet te lang blijven want om 17.30 begon de hardloopwedstrijd (10 km) waar Lysanne aan mee deed en wij gingen haar natuurlijk aanmoedigen! Er deden rond de 80 deelnemers mee en er stonden ook heel wat bekers op de prijzentafel. Terwijl Lysanne onder luid gejuich van ons wegrende spraken wij de 'coach' van Lysanne (toen Lysanne een keer aan het hardlopen was hier, heeft die man gezegd dat hij haar wil gaan coachen voor deze wedstrijd, dus nu doet hij dat haha). Hij had heel veel vertrouwen in Lysanne en dacht dat ze wel kans had om te winnen bij de vrouwen. Nu nam onze spanning natuurlijk wel toe! Nadat er 6 mannen binnen waren hoorde we de omroeper zeggen dat de eerste vrouw eraan kwam ... LYSANNE (wij natuurlijk weer luid juichen). Met een tijd van 39 minuten kwam Lysanne uiteindelijk als eerste vrouw over de finish, wauw wat waren wij trotse huisgenootjes (en nog steeds)!!!!! Na de prijsuitreiking hadden wij stiekem wel honger gekregen dus gingen we naar de Waterkant om daar eten te halen bij een typisch Surinaams tentje. Hier haalde we saté en Saoto soep wat we lekker thuis opaten. Ik moet zeggen dat het ook wel wat bekijks gaf dat Lysanne daar met zo'n mega beker rond liep, ze moet ook nog even bedenken hoe ze deze naar Nederland gaat vervoeren haha.
Eenmaal het eten op moesten we ons voor gaan bereiden voor het Halloweenfeestje wat die avond plaats zou vinden. Lisette, Joycelynn en Esmee (3 andere Nederlandse stagiaires) hadden dit georganiseerd en wij wilden natuurlijk in vol ornaat naar het feest. Ik moest dus nog even een wit shirt bespatten met rode verf en hier scheuren in maken. Ook gingen we ons nog schminken waarna we uiteindelijk eruit zagen als ware engerds, READY TO GO! Eenmaal bij het feest bleken wij niet de enige te zijn die hun best gedaan hadden, maar toch vond ik ons wel een van de leukste hoor haha.

Oja, vrijdag zat er trouwens ineens een mega grote sprinkhaan op het terras. Ik zal er zo een foto van bij de afbeeldingen van deze blog zetten zodat jullie hem ook kunnen zien!

Verder merk ik dat ik gelukkig weer wat beter in mijn vel zit dan vorige week, dus dat is fijn!

Ook hebben wij gisteravond 2 nieuwe huisgenootjes gekregen (Anne en Naomi). Zij kwamen gisteravond aan dus Marten, Pam, Jolien en ik bleven wakker om de nieuwe huisgenoten op te wachten zodat zij niet in een donker huis aankwamen. Deze meiden blijven 2 maanden dus, het huis zit weer even lekker vol. Wanneer ik de meiden zie merk je ook echt dat wij toch stiekem al best lang hier zitten (2 maanden). Wij zijn nu niet meer de nieuwe maar kunnen juist alles vertellen aan de nieuwe stagiaires, ook heel leuk.

Deze week zijn ze van ons hele huis het dak aan het vernieuwen. Dit omdat we laatst een paar keer met de regen merkte dat het dak op sommige plekken lekt. Dit wil wel zeggen dat ik vanmorgen om 8.00 wakker werd van getimmer op het dak, maar goed dan hebben we daarna ook geen lekkend dak meer! We kregen trouwens ook de vraag of we alstublieft deze week niet in bikini of ondergoed rond wilde lopen omdat we de bouwvakkers anders zouden afleiden, hahaha!

Zo, dit was het weer voor vandaag. Zoals jullie zien zit ik goed in een ritme waardoor ik dus niet iedere dag meer hoef te beschrijven, maar alleen de dingen die me opvallen. Mochten jullie nog ergens iets over willen weten dan hoor ik het graag!

xxxxxx

p.s. de titel van deze blog is een 'mama appelsap' van een liedje wat we op Mallorca vaak zongen en Eline verstond dan hetgene wat nu in de titel staat hahaha.



  • 01 November 2017 - 18:00

    Pap:

    Danke Jill

    Fijn det we wer in dien geurige waek hebbe kinne kieke

    Groetjes

  • 01 November 2017 - 18:44

    Pap:

    Dien veurige waek !

  • 01 November 2017 - 20:55

    Mam:

    Fijn um te laeze det geej lol hebt en contact met de surinamers makt, dansles gekrege, leuk toch?! De stage bieft auk interessant en leerzaam. Auk heej vluugt dn tied.....des n good teiken dan vervaele we ös zeker neet! Blief hel werke en geneete maedje....alle leefs van Ger en Mich xxxxx

  • 03 November 2017 - 09:56

    Ger:

    Hoi Jill. Wat een geweldige blog en eentje waar bijna geen eind aan kwam !!
    Het is bij jullie net of je bij ieder uitje een uitje hebt en ik bedoel, zoveel feestjes, !!
    Waar komen die dan vandaan, feesten doe je als er een jarig is , maar er is altijd wel wat te feesten en ik denk dat het de omgeving doet !!
    BEN JE AL EEN BEETJE GEWEND AAN HET HELE WARME WEER !! bIJNA 2 MAANDEN DAAR , DAN WEN JE OOK AAN DE SITUATIE EN HET IS EN BLIJFT SPECIAAL.
    fIJN DAT JE STAGE PLEK JE GOED BEVALT EN DAT JE ER EEN MEE VOORUIT KUNT, LIJKT ME HEEL APART IN DIT LAND OF DEZE ANDERE PLEK DIE JE IN nEDERLAND GEWEND WAS.!!

  • 03 November 2017 - 10:11

    Ger:

    Zo, daar was ik weer, het berichtje schiet zo weg, was nog niet klaar.
    Jullie foto. s ook erg leuk en zo zomers,het tegen gevoel met hier dat je nu al met de handschoenen aan fiets en de lange winterbroek aan de benen hebt.
    Maar, voor Herfstweer, mogen we niet klagen, het sobere zonnetje schijnt en dan moet ik weer de pet op, anders kan ik niet fietsen. De Zon staat heel laag aan de Hemel en dan zie ik bijna niets , gevaarlijk om te fietsen. van daar !!!
    Mijn Wintertuin ziet er toch al behoorlijk uit. alle grote strijken eruit en overal verdeeld, heb ik violen neer gezet. ziet vrolijk uit en niet zo koud winters !!!
    Verder heb ik het met alles en nog wat druk, zegt men toch. ik ook maar dan !! Zwemmen en Gym.,
    Buur praatje maken de vriendinnen ,boodschappen iedere dag dan zie je ook mensen en mijn femilie
    die ook zo af en toe de neus laat zien en ook nog aan me denkt.
    Heb tegenwoordig ook een bizarre Telefoon,Als er aan de deur gebeld wordt geeft de lamp fel licht en maakt ook nog een schreeuwerig hard geluid. Daar ben ik blij mee !!!!!
    Dit op aanraden van mijn lieve kinderen, Ze belde geregeld en ik naam de Telefoon niet aan en hoorde ook de deur bel niet ???? zo zie en lees je , een bietje uit de Blerick regio. lieve kusjes Ger xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jill

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 32997

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2017 - 01 Februari 2018

Afstudeerstage Paramaribo

02 Februari 2014 - 14 April 2014

Afstudeerstage Gambia

Landen bezocht: